הסכם יששכר וזבולון לדעת הרמבם מדובר באופן של "מטיל מלאי לכיסם של תלמידי חכמים" דהיינו שהתלמיד חכמים משקיע מכספו אצל הסוחר והסוחר מוכר את הסחורה ונותן מהרווחים לתלמיד חכמים (וכמו שעשה הרמבם עצמו עם אחיו כידוע),ולפי זה מובן מדוע הרמבם לא הזכיר שיש אופן של קבלת צדקה לצורך לימוד כעין מה שעשו יששכר וזבולון אלא על כרחך שאין פירוש הדברים שישכר היה נותן צדקה ליזבולון אלא באופן של עסק כאמור, שנית "אין למדים מדברי אגדה" גם אם נאמר שיששכר נתן צדקה לזבולון כדי שיוכל ללמוד ידוע שיש כלל שאין למדים מדברי אגדה, וכתבתי זאת כדי להוציא מדעת אתר בפייסבוק הנקרא "דרדעים ונהנים" שכתבו שהסכם שיששכר וזבולון מדובר באופן שיששכר נותן צדקה לזבולון ולא כתבו היאך יתפרנסו דברי הרמב"ם בעניין זה.וזה מה שכתבתי להם: מה שכתבתם ש"הסכם יששכר וזבולון הוא ללא שיתן התלמיד חכמים כסף וכו'" ע"כ.נמצא לפי דבריכם שיש אופן היתר לעסוק בתורה ולקבל תמיכה/צדקה ואם כן קשה מדוע הרמבם לא כתב היתר זה אלא פסק חד משמעית שזה אסור?! שנית מדוע החולקים ובראשם הכסף משנה לא הביאו היתר זה של "הסכם יששכר וזבולון"?! ( אולי מפני שאין למדים
מן האגדה?!) נמצנו למדים שלדעת הרמבם יש שני אופנים :א . אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות( דהיינו שהתלמיד חכם יעסוק בפרנסה ולימוד ) ב. לעשות הסכם סחר ולקבל רווחים. שבת שולם.👍
שבוע טוב,
פורסם עתה מאמר בעניין: "מהי השותפות של יששכר וזבולון?".