שלום עליכם הקוראים ששפר עליהם מזלם להכיר אתר זה הנכבד, המחכים, המאיר והמעורר.
ידועה ומפורסמת בקרב הציבור הדתי האמונה לפיה הנכשל בלשון הרע גורם לכך שזכויותיו יעברו למושא הדיבור ואילו העבירות שבידו של המדובר - יעברו לדובר.
ידעתי שמייחסים את הטרנספר הזה למגיד שהיה לבעל השו"ע ולא הייתי מעלה את השאלה בעטיו של ספר זה, אבל בעבר גם נודע לי שיש מקור אמין להשקפה זו בספר חובות הלבבות לרבנו בחיי וז"ל בשער הכניעה פרק ז':
ואם מה שספרו עליו שקר יאמר למספר אחי אין מן התימה מה שהצילני הבורא מעשות מה שתלית בי אצל רוב הטובות אשר גמלני אך התימה סתרו עלי במה שהוא יותר מגונה וגדול מאד ממה שספרת עלי, הרף אחי וחמול על זכיותיך שלא תאבדנה ממך ולא תרגיש כי כבר נאמר על אחד מן החסידים שזכרו אותו לרעה וכיון שהגיעו הדבר שלח למדבר בו כלי מלא מזמרת ארצו וכתב אליו הגיעני ששלחת לי מנחה מזכיותיך וגמלתיך בזה, ואמר אחד מן החסידים הרבה בני אדם יבואו ליום החשבון וכשמראים להם מעשיהם ימצאו בספר זכיותם זכיות שלא עשו אותם ויאמרו לא עשינו אותם ויאמר להם עשה אותם אשר דבר בכם וספר בגנותכם. וכן כשיחסרו מספר זכיות המספרים בגנותם יבקשו אותו בעת ההיא ויאמר להם אבדו מכם בעת שדברתם בפלוני ופלוני וכן יש מהם גם כן שימצאו בספר חובותם חובות שלא עשו וכשאומרים לא עשינום יאמר להם נוספו עליכם בעבור פלוני ופלוני שדברתם בם כמו שנאמר (תהלים עט) והשב לשכנינו שבעתים אל חיקם חרפתם אשר חרפוך ה'. ועל זה הזהירנו הכתוב באמרו (דברים כד) זכור את אשר עשה ה׳ אלהיך למרים בדרך.
וכן קראתי שיש מקור נוסף מספר אורחות צדיקים בשער הענווה (לא בדקתי בפנים).
אלמלא הקטע לעיל מחובות הלבבות, הייתי תולה את האמונה הנ"ל בהזיה יפה ותו לא שכן לי זה נשמע כמו העברה מאגית מתוך חשבון העו"ש הרוחני של האדם. לכאורה - מה השייכות לקבל את העבירות של הנמען ולמסור לידיו זכויות?
קצת מזכיר לי את סיפורי הניסים אודות השגת ישועה ע"י חיפוש אחר אדם שזה עתה הלבינו את פניו ובקשת ברכה מפיו...
אודה לתובנות בסוגייה הנ"ל היאך ייחשב מהלך שכזה כמשפט אמת וצדק? האם ההשקפה עולה בקנה אחד עם הדרכת רבנו הרמב"ם (אולי ישנה התייחסות במו"נ)?
שלום עליכם,
לדעתי מדובר בהשקפת הבל ורעות רוח אשר מובילה להזיות ולייחוס עוול לבורא יתעלה, שהרי לא יעלה על הדעת שאדם יזכה לטובה בעולם הבא בלא שעשה טוב בעצמו, וזו השקפת תורת האמת וכל דברי הנביאים. רבנו בחיי שגה אפוא שגיאה חמורה בהחדירו את ההזיה הרעה הזו לספרו, כמו ששגה שגיאות אחרות. יש לזכור שהוא לא היה קרוב לשלמות המחשבתית וההלכתית כמו רבנו הרמב"ם, ואף אין מה להשוות ביניהם. לפיכך, יש לדחות את ההשקפה הזו כמו שאנו דוחים השקפות מסוימות של רס"ג, כל שכן של רבנו בחיי.
ועם כל הכבוד הראוי להרמב"ם אם הוא שגה נדחה את דבריו, כל שכן רס"ג וכל שכן רבנו בחיי.
ולעולם אין לזנוח את יסודות תורתנו ואת השכל הישר בבואנו לבחון את השקפות דתנו, כלומר לעולם אין לומר: אף שההשקפה הזו מנוגדת באופן מוחלט ליסודות השקפתנו ולשכל הישר, הואיל והיא נאמרה על-ידי אדם שהוא נאמן בדרך כלל, נקבלה -- אלא, לא נהסס לדחותה מיניה וביה, כי צלם האלהים שניתן לנו, יחד עם מסורת התורה-שבעל-פה ועם אדני יסודות תורתנו, מורים שמדובר בהשקפת הבל מהובל שאין לה שחר.
אדם כן נתפס בעוון זולתו הרי זה מובא בגרמא כמה פעמים ויכול להיות חייב על עוונות של כל העולם אם היה ביכולתו לשנות דרכם ולא שינה
ייתכן שתשובת אותו גאון מזוייפת בכל מקרה לא יודע להשיב לגבי עניין הלשון הרע ולדעתי זה לא רלוונטי אם אדם מאבד זכויותיו או לא פשוט יש להמנע מהעוון , בעל לשון הרע אין לו חלק לעולם הבא לפי רבינו כמדומני
יש תשובה מפורסמת שמיוחסת לרב האי גאון מובאת בספר הנקרא תשובות מהרם אלשקר סימן קא: לעניין מכירת זכויות וממנה אפשר להבין גם לעניין שאלתך