רבינו ביטל תפילת החזרה משום שהיו מהקהל שיצאו לחוץ ויש שהיו מדברים ביניהם בשעת החזרה, ויש בכך משום חילול ה' וביזוי התפילה ובית ה'. שעדיף לבטל תקנת חז"ל ולמנוע בכך חילול ה' שהוא חמור מכל. וזה פשוט.
ולכן לעניות דעתי, בקהילה שהקהל ממושמע להלכה ואינם עמי הארץ שיוצאים לחוץ או מדברים בחזרת הש"צ, אין לנו שום סמכות לבטל חזרת הש"ץ. וגם זה פשוט.
לייק
חבר/ה לא ידוע/ה
28 באפר׳ 2021
מדוע החלב המתועש הוא לא בגדר של גזרת חז"ל? אמנם החלב עובר המון תהלכים אבל עדיין החשש שמא יערבב חלב בהמה טמאה בתוקף.
כנראה שכמה לא למדו הלכות ממרים ששם הרמב"ם מדבר על החלטות הסנהדרין ועל תוקפם. הרמב"ם לא ביטל גזרות חז"ל ואפשר לדון לגבי תפילה אחת מדוע כביכול ביטל חזרת הש"צ (אני לא בקיא בעניין זה).
צריך לזכור שעם כל הכבוד לשכל שלנו ולהנחות שלנו יש את הכרעות הסנהדרין שגם הם הוכרעו לפי השכל וכן במעמד של הרבה חכמים שדנו בדבר. יש כללים מתי אפשר לדון בדברים ולהתאים את המציאות לכללים ההלכתיים ומתי אפילו שבטל הטעם לא בטל הדבר.
יקירי נאור כל מה שהרחבתי הוא ליסוד הסוגיא בנושא. ואם שאלת "מה עניין שמיטה בהר סיני"? זה כמו שישאל אחר מה עניין זיבחי בלעם לימות המשיח?
ואקצר שוב דעתי בנושא ואסכם ; דין ה"חלב" המתועש אנו כדין של החלב בהקשר לתקנות חז"ל. וזאת משום שהוא אינו בגדר חלב בכלל!
מאידך בימנו שישנם עדיין חלב נוכרי שאיננו מתועש, ותהליך יצורו הוא במסורת העמים כגון במדינות העולם השלישי או הכפרים ברחבי אירופה או באסיה, ודאי וודאי שהוא אסור.
לעניין תשובת רבינו ; יראה לי שלא השכלת תשובתו בעיון טוב. ודע שהרמב"ם עצמו ביטל תקנות חז"ל בקהילתו ובמוספין שבת תפילה אחת ללא חזרה.
וראיתי תרוצי חלק מהמפרשים עליו ואיננו נכון. וזאת משום שאנו נוהגים כן עד היום בקהילתנו (לא כולם) לנהוג כתקנת הנשר הגדול והדבר ידוע ואכמ"ל.
אני אישית ממליץ לא לצרוך "חלב" מתועש מטעמי בריאות בלי קשר לשאלת השואל.
טל היקר חלק מצורת חשיבתך בהלכה זאת היא שהביאה את פינס ושטראוס ללמוד ברמבם שפטר בספרו המורה בנסתר משמירת מצוות
כך ניראה לדעתי בפוסט זה
אם יש לך הבנה אחרת בדברי רבינו אשמח לשמוע.
רבינו ביטל תפילת החזרה משום שהיו מהקהל שיצאו לחוץ ויש שהיו מדברים ביניהם בשעת החזרה, ויש בכך משום חילול ה' וביזוי התפילה ובית ה'. שעדיף לבטל תקנת חז"ל ולמנוע בכך חילול ה' שהוא חמור מכל. וזה פשוט.
ולכן לעניות דעתי, בקהילה שהקהל ממושמע להלכה ואינם עמי הארץ שיוצאים לחוץ או מדברים בחזרת הש"צ, אין לנו שום סמכות לבטל חזרת הש"ץ. וגם זה פשוט.
מדוע החלב המתועש הוא לא בגדר של גזרת חז"ל? אמנם החלב עובר המון תהלכים אבל עדיין החשש שמא יערבב חלב בהמה טמאה בתוקף.
כנראה שכמה לא למדו הלכות ממרים ששם הרמב"ם מדבר על החלטות הסנהדרין ועל תוקפם. הרמב"ם לא ביטל גזרות חז"ל ואפשר לדון לגבי תפילה אחת מדוע כביכול ביטל חזרת הש"צ (אני לא בקיא בעניין זה).
צריך לזכור שעם כל הכבוד לשכל שלנו ולהנחות שלנו יש את הכרעות הסנהדרין שגם הם הוכרעו לפי השכל וכן במעמד של הרבה חכמים שדנו בדבר. יש כללים מתי אפשר לדון בדברים ולהתאים את המציאות לכללים ההלכתיים ומתי אפילו שבטל הטעם לא בטל הדבר.
שלום לכולם
יקירי נאור כל מה שהרחבתי הוא ליסוד הסוגיא בנושא. ואם שאלת "מה עניין שמיטה בהר סיני"? זה כמו שישאל אחר מה עניין זיבחי בלעם לימות המשיח?
ואקצר שוב דעתי בנושא ואסכם ; דין ה"חלב" המתועש אנו כדין של החלב בהקשר לתקנות חז"ל. וזאת משום שהוא אינו בגדר חלב בכלל!
מאידך בימנו שישנם עדיין חלב נוכרי שאיננו מתועש, ותהליך יצורו הוא במסורת העמים כגון במדינות העולם השלישי או הכפרים ברחבי אירופה או באסיה, ודאי וודאי שהוא אסור.
לעניין תשובת רבינו ; יראה לי שלא השכלת תשובתו בעיון טוב. ודע שהרמב"ם עצמו ביטל תקנות חז"ל בקהילתו ובמוספין שבת תפילה אחת ללא חזרה.
וראיתי תרוצי חלק מהמפרשים עליו ואיננו נכון. וזאת משום שאנו נוהגים כן עד היום בקהילתנו (לא כולם) לנהוג כתקנת הנשר הגדול והדבר ידוע ואכמ"ל.
אני אישית ממליץ לא לצרוך "חלב" מתועש מטעמי בריאות בלי קשר לשאלת השואל.
המשך יום טוב.