שלום עליכם !
אשמח להבהרה בעניין שני שאלות בהלכות בישול ביום טוב לרבנו הרמב"ם
שאלה ראשונה :
האם מותר לבשל ביום טוב ראשון של חג לכבוד יום טוב שני של חג ?
והאם יש הבדל בין שני ימים טובים של ראש השנה לבין שני ימים טובים של גלויות ?
ראיתי תשובות של כל מיני רבנים והתפלפיות שאסור לבשל מיום טוב ראשון ליום טוב שני כי הם מוכיחים שכתוב ' שאין יום טוב מכין לשבת ושבת לא מכין ליום טוב'
למרות שלמיטב הבנתי הרמב״ם בהלכה הזו נותן דוגמא של ביצה שנולדה בשבת או ביום טוב שאסור כלומר מדובר בכלל על דבר חדש שנולד ולא על תבשיל שבישלת במו ידיך כי לזה יש הלכה אחרת שאסור לבשל מיום טוב לחול .
ולכן יש מיד פרק שלם של הרמב״ם שמדבר על דברים שנולדו ביום טוב ראשון כמו ענפים שנפלו ולכן אסורים ביום טוב שני , ויש חילוק גם בין שני ימים טובים של גלויות וחלוקת שני ימים טובים של ראש שנה .
(ראיתי שיש גרסא שלא נמצאת בגמרות הישנות וזה שכתוב אין יום טוב מכין ל'חברו'
המילה לחברו לא נמצא אצל רבינו חננאל למשל ובגמרות ישנות יותר , יכול להיות שמישהו הוסיף את המילה הזאת במהדורות היותר חדשות ולכן האחרונים היום אוסרים לבשל מיום טוב ראשון ליום טוב שני)
פרק אחר הרמב״ם מדבר על שני ימים טובים של חג שצמודים לשבת
שצריך לעשות עירוב תבשילין כדי לבשל ביום טוב שני שיוצא ביום שישי לכבוד שבת קודש
לא מוזכר גם שם שאסור לבשל מיום טוב ראשון ליום טוב שני
אשמח להבהרה האם הדברים שאמרתי נכונים ומה דעת הרמב״ם בדבר זה תודה
שאלה שניה:
בעניין כיבוי הגז ביום טוב
איך ניתן לכבות את הגז שלנו היום אחרי בישול , אם אין חגז(טיימר לכיבוי אוטומטי)
ראיתי ברמב״ם שאסור לכבות כלל גם לא נר , אבל מותר לקחת עצים שלא דלקו עדיין מהמודרה
אבל לקחת שמן מן הנר אסור כי זה גורם לכיבוי, יש כמה דעות היום שבגרמא מותר לכבות כגון לסגור את הברז הראשי של הגז אם לוקח כמה שניות עד שהגז נכבה או אפשרות לשים כף בין הלהבה לבין החיישן שצמוד לאש הגז ותוך שתי שניות נכבה הגז .
אשמח להבהרה גם בעניין זה תודה רבה
שלום וברכה,
א) שאלתך הראשונה איננה הגיונית, ולכן איני צריך להשיב עליה, שהרי איך ייתכן שאדם יכין אוכל מיום טוב ראשון שלחג הפסח, לשביעי של פסח?
ב) לעניין בישול והכנה לחג אין הבדל בין ראש השנה שנחשב ליום אחד ומותר להכין בו מיום אחד למשנהו, לשני ימים טובים של גלויות שגם בהם מותר להכין מיום-טוב אחד למשנהו -- קצרו של דבר, אין שום מקום בהלכות רבנו שנאסר עניין זה, אדרבה, כן יש הלכות שעוסקות בעניינים הללו ובכולן לא נזכר האיסור הזה.
ג) להבנתי אין שום דרך לכבות את האש של הגז אלא על-ידי מה שנקרא "חגז". סגירת ברז הגז דומה למיעוט השמן שבנר וזה כיבוי ממש ולא גרמא של כיבוי, ולגבי הפתרון השני לא הבנתי במה דברים אמורים. כמו כן, החגז אינו קל להפעלה, ולכן, עד שלא יהיה פתרון נוח כמו שעון שבת, איני ממליץ לבשל ביום טוב כלל.
מצטרף לשאלות