אישה חסידית כשופטת
1) לאחרונה, אם חסידית מברוקלין, באישור בעלה החסידי וכמה רבנים חשובים, הפכה לאשה החסידית הראשונה שהתמנתה כשופטת בבתי הדין הלא-יהודיים בניו יורק. מאז, היא נחגגה באופן נרחב על ידי התקשורת הלא-יהודי - הן בטלוויזיה (מה שמעלה שאלות קשות על צניעות) והן בתקשורת הכתובה - כמודל לחיקוי בקרב נשים יהודיות ולא-יהודיות, וכאלוף לכל הנשים, והיא הציגה את עצמה באושר כאשה כזאת, בראיונותיה הרבים. ורבים בקהילה היהודית באמריקה טוענים כי היא אכן מודל לחיקוי לכל הנשים, ושהיא עושה 'קידוש השם' ענק - מושג שרובם המכריע של יהודי ה'שולחן ערוך' יודעים עליו מעט מאוד.
2א) עכשיו, עד כמה שאני זוכר, הרמב"ם קובע כי אישה יהודיה לא יכולה להיות שופטת בבית משפט יהודי. אם אכן נכון כי זו עמדת הרמב"ם, אנא הזכירו לי היכן הרמב"ם אומר זאת.
2ב) ובהלכות שבע מצוות בני נח - שרובם המכריע של יהודי ה'שולחן ערוך' אינם יודעים עליהם מאומה - הרמב"ם, אם אני מבין אותו נכון, קובע במפורש שאישה לא-יהודיה לא יכולה להיות שופטת בבית משפט לא-יהודי (מלכים ומלחמות, ט׳ יד׳ - "ובן נח נהרג בעד אחד ובדיין אחד בלא התראה ועל פי קרובין אבל לא בעדות אשה ולא תדון אשה להם"). השאלה היא, האם, לפי הרמב"ם, אישה יהודיה יכולה להיות שופטת בבית משפט לא יהודי?
3) אם התשובה היא לא, האם פירוש הדבר הוא לא רק שהאישה חסידית הזאת חיה בחטא מתמיד, אלא העובדה שהיא עושה זאת מול כל העם באמריקה - ובכך מראה כי היהודים האורתודוקסים, במקום למלא את חובתם ללמד את השבע מצוות בני נח להלא-יהודים, דווקה מאשרים את מערכת המשפט הלא-יהודי הנוכחית, שבה, תוך הפרה מוחלטת של השבע מצוות בני נח, נשים משמשות כשופטות - האם המשמעות הדבר היא כי מעשיה הם לא רק לא קידוש השם, אלא הם חילול השם חמור מאוד?
[4) אולי בדוחק אפשר לענות שאשה לא יכולה להיות שופטת בבית משפט לא-יהודי לעונש מוות, אלא לעונשים אחרים - קטגוריה אשר, ככל הנראה עבור הרמב"ם, אינו חל על לא-יהודים - היא יכולה להיות שופטת. אבל אולי זה שטויות, והרמב"ם היה אוסר על אישה להיות שופטת בכל בית משפט, ללא קשר לסוג של פסקי דין ועונשים שהיא יכולה להטיל על המתדיינים.]



@תלמיד משה
א) ייתכן שהשופטת המסוימת הזו נוהגת בחוסר צניעות, אך אין ללמוד מכך לעצם השאלה ששאלת, כי היא אינה חייבת לנהוג בחוסר צניעות במסגרת עבודתה וזו בחירה שלה.
ב) אין ספק שככל "כל כבודה בת מלך פנימה", וזה הוא אושרה האמתי של האשה, או לפחות רובן המכריע של הנשים. ברם, אתה שאלת האם להתיר באופן חריג לאשה להיות שופטת, ועל כך השבתי לך.
ג) מסכים אתך לחלוטין שחוסר הצניעות בדורנו גדול מאד, אך כדי להשיב תשובה לעצם השאלה, אני צריך להתעלם מנסיבות תקופתיות שונות, ואיני חושב שאם אשה אחת או כמה נשים יכהנו כשופטות של הגויים, עלול לגרום בהכרח לחוסר צניעות. אדרבה, אם הן ינהגו בצניעות ובענווה הן עשויות לשמש לדוגמה אישית חיובית.
ד) לפי דעתי אתה צודק, ואין זו טענה שקרית, כי אם אין בהכרח איסור ויש בכך קידוש שם שמים, הרי שמדובר במצוה גדולה, אם האשה היא אכן שופטת מוכשרת ומקדשת שם שמים בדבריה ובהתנהגותה.