שלום רב,
רציתי לדעת לגבי מצוות פדיון הבן. ראיתי שהרמבם כותב שמצווה זו נהוגה בכל מקום ובכל זמן. ממה שהבנתי הפדיון שנותנים לכהן הוא חלק ממתנות הכהונה שהם זכו להם. בתקופה המקדש כשהיו כהנים ממש ולא רק אנשים שהם "בחזקת כהנים", הם לא היו בעלי קרקעות ונראה שלמצווה זו יש משמעות בהקשר של מתנה עבורם. בנוסף אם הבנתי נכון את מהות מצווה זו לגבינו היא שהבכורות שייכים לאלוהים, ובמעשה זה של נתינת הכסף אנו מראים ולו במעט את מחויבותנו כלפיו (למרות שאני לא בטוח שאני שלם עם הניסוח הזה). בימינו המצווה מרגישה לי חסרת משמעות, מהצד של נתינת מתנה לכהן, כיוון שאותו פלוני שנחשב לכהן בגלל שם משפחתו לא באמת משרת בקודש, ולא מתפקד ככהן בפועל. האם אפשר לתת פשר למצווה זו בימינו?
למיטב הבנתי מהות המצוה היא לפדות את הבכורים אשר היו מיועדים מעיקרא לשמש כשליחי ה' בבית-המקדש, ושבט לוי החליפום בציוויו של הקב"ה. לפיכך, האבות נצטוו לפדות את הבכורות מייעודם הקדוש שניתן להם מעיקרא, ולתת את כסף הפדיון לכהנים אשר החליפו את הלווים בעבודת ה' ובהפצת תורה ומשפט לעם-ישראל.
תוכל לקרוא על-כך בפרשיות תורה שונות, ראה לדוגמה בספר במדבר פרק ג (מד-נא):
"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. קַח אֶת הַלְוִיִּם תַּחַת כָּל בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֶּהֱמַת הַלְוִיִּם תַּחַת בְּהֶמְתָּם וְהָיוּ לִי הַלְוִיִּם אֲנִי יְהוָה. וְאֵת פְּדוּיֵי הַשְּׁלֹשָׁה וְהַשִּׁבְעִים וְהַמָּאתָיִם הָעֹדְפִים עַל הַלְוִיִּם מִבְּכוֹר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וְלָקַחְתָּ חֲמֵשֶׁת חֲמֵשֶׁת שְׁקָלִים לַגֻּלְגֹּלֶת בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ תִּקָּח עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשָּׁקֶל. וְנָתַתָּה הַכֶּסֶף לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו פְּדוּיֵי הָעֹדְפִים בָּהֶם. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֵת כֶּסֶף הַפִּדְיוֹם מֵאֵת הָעֹדְפִים עַל פְּדוּיֵי הַלְוִיִּם. מֵאֵת בְּכוֹר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָקַח אֶת הַכָּסֶף חֲמִשָּׁה וְשִׁשִּׁים וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וָאֶלֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ. וַיִּתֵּן מֹשֶׁה אֶת כֶּסֶף הַפְּדֻיִם לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו עַל פִּי יְהוָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה".
וכן בספר במדבר פרק ח (יז-יט):
"כִּי לִי כָל בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה בְּיוֹם הַכֹּתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם הִקְדַּשְׁתִּי אֹתָם לִי. וָאֶקַּח אֶת הַלְוִיִּם תַּחַת כָּל בְּכוֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל. וָאֶתְּנָה אֶת הַלְוִיִּם נְתֻנִים לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֹהֶל מוֹעֵד וּלְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא יִהְיֶה בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נֶגֶף בְּגֶשֶׁת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הַקֹּדֶשׁ".
כלומר, מעיקרא נתקדשו הבכורים בשל הצלתם במכת בכורות, והם היו אלה שהוקדשו לעבודת ה'. ברם, מסיבות שונות הדבר לא התאפשר בפועל, והם הוחלפו בשבט לוי. אך מאז נקבעה חובה לפדות את הבכורות, מפני שסוף-סוף הם אלה אשר יועדו מעיקרא לשמש כשליחי ה' בבית-המקדש וכמפיצי הוראה ומשפט לכל עם ישראל.