האם היהדות נקבעת ע"פ האם או ע"פ האב?
בהרבה מקומות בתנ"ך מופיע דבר מוזר שלא תואם את המציאות שלנו היום והוא שאין זה משנה מה דתה של האישה שמתחתנת עם יהודי. יוסף שמתחתן עם מצרייה, משה שלוקח אישה מדיינית, שלמה המלך...
או הברית שכורת אלוהים עם אברהם "לך ולזרעיך אתן את הארץ הזאת"
יוצא שהיהדות נקבעת אך ורק ע"י האב, לא?
שאלתי היא האם הרבנות שיבשה את האמת הזאת או שאני לא מבין נכון.
162 צפיות



חגים וזמנים לששון ולשמחה.
רבנו פוסק בהלכות איסורי ביאה (טו, ג):
"זה הכלל: בן הבא מן העבד או מן הגוי או מן השפעה או מן הגויה, הרי הוא כאמו ואין משגיחין על האב".
ובתלמוד מסכת יבמות (מה ע"ב) נאמר:
"והלכתא: גוי ועבד הבא על בת ישראל -- הולד כשר, בין בפנויה בין באשת איש".
מן ההלכות הללו עולה שמדובר בהלכה שנמסרה במסורת התורה-שבעל-פה.
***
יתר-על-כן, מה שהזכרת בדבריך ואשר אכן מפורש בספר עזרא, נוגע לאיסור תורה להתחתן עם הגויים, לא לשאלת כשרות הולד. כמו כן, לא מדובר בתקנה שתיקן עזרא אלא באיסור תורה שנקבע בתורה-שבעל-פה בהר סיני, וכך פוסק רבנו בהלכות איסורי ביאה (יב, א):
"ישראל שבעל גויה משאר האומות דרך אישות, או ישראלית שנבעלה לגוי דרך אישות -- הרי אלו לוקין מן התורה, שנאמר: 'לא תתחתן בם' [דב' ז, ג] [...] וכן מפורש על ידי עזרא: 'ואשר לא ניתן בנותינו לעמי הארץ ואת בנותיהם לא ניקח לבנינו' [נח' י, לא] -- ולא אסרה תורה אלא דרך חתנות".