top of page

אור הרמב"ם

ציבורי·133 חברים

ברכת טבילת כלים

האם לפי דעת רבינו מברכים ברכה על טבילת כלים?

383 צפיות

לא מצאתי בהלכות רבנו שיש לברך על טבילת כלים.


ואצרף שאלה שנשאלתי בפוסט אחר בעניין זה:


ברגע שבעל חנות יהודי קנה את הכלי ואני קניתי מיהודי, הכלי כבר אינו חייב בטבילה?


והשבתי שם כך:


נכון מאד.


וזאת לאור פסיקת חז"ל והרמב"ם בעניינים אלה בהלכות מאכלות אסורות פרק יז:


"הלוקח כלי תשמיש סעודה מן הגויים, מכלי מתכות וכלי זכוכית--דברים שלא נשתמש בהן כל עיקר--מטבילן במי מקוה, ואחר כך יהיו מותרין לאכול בהן ולשתות [...]


טבילה זו שמטבילין כלי הסעודה הנלקחין מן הגויים, ואחר כך יותרו לאכילה ושתייה--אינה לעניין טומאה וטהרה, אלא מדברי סופרים. [...]


ולא חייבו בטבילה זו, אלא כלי מתכות של סעודה הנלקחין מן הגויים; אבל השואל מן הגויים, או שמישכן הגוי אצלו כלי מתכות--מדיח או מרתיח או מלבן, ואינו צריך להטביל. וכן אם לקח כלי עץ או כלי אבנים--מדיח או מרתיח, ואינו צריך להטביל. וכן כלי חרס החדשים, אינו צריך להטביל; אבל השוועין באבר, הרי הן ככלי מתכות וצריכין טבילה".


כמו כן, אם השואל או הממושכן פטור מלהטביל, כל-שכן מי שקנה מיהודי שקנה מגוי.


כמו כן, בכל מקום שאינך יודע בוודאות מי בעל הכלי -- אין להחמיר, כי ספק דרבנן להקל.


ולפי דעתי יהודי שקנה מגוי על-מנת למכור אינו צריך להטביל, כי ברור שבהלכה דובר כאשר היהודי קונה מן הגוי לשימושו האישי ולא לשימוש מסחרי, ואין להחמיר בדרבנן, וכל-שכן בגזרה קלושה מאד, שהרי ניתן לתת לגוי במתנה ולקחת ממנו בהשאלה והגזרה מתייתרת.

הרשמו לקבלת עדכונים והודעות על מאמרים חדשים

יישר כוחכם ותודה על הרשמתכם

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!

bottom of page