top of page

אור הרמב"ם

ציבורי·132 חברים

טעמי כשרות

שלום,

לא כל כך הבנתי מה טעם הכשרות לפי הרמב"ם.

מה זה משנה אם מישהו אוכל עוף או חזיר.

מה זה משנה אם נשחט בדיוק כהלכה או לא.

נניח מישהו הולך ברחוב ובדיוק תרנגול רץ ומת כי נפל עליו אבן מאיזה מרפסת. אז למה יהיה אסור לאכול אותו.

מה זה משנה אם אוכלים בשר עם חלב.

וכן הלאה על דיני כשרות רבים.

371 צפיות

כדי להגביל את תאוות האכילה יש שלל איסורים שנוגעים למאכלות אסורות. בנוסף לכך, חכמים הזהירו את האדם שלא יאכל יותר מן הדרוש לו, ואף הדגישו שמי שפרוץ בתאוות האכילה במותר לו הוא בגדר "נבל ברשות התורה".


וכולי האי ואולי...


שער בנפשך מה היה קורה אלמלא אסרה תורה את המאכלות האסורות...

גם ככה זוללים וסובאים ועושים כל ימיהם כחגים, המצב היה אפוא הרבה יותר גרוע.


כמו כן, בעניין הצעתך להגביל את כמות המאכל, ובכן, אי אפשר להגביל בהלכה את כמות המאכל, כי לכל אדם נדרשת כמות שונה, גם לפי טבעו וגם לפי מלאכתו, וכיו"ב.


וכך פוסק רבנו בהלכות דעות (ז, ג):


"ואל תאמר שאין התשובה אלא מעבירות שיש בהן מעשה, כגון זנות וגזל וגניבה. כשם שצריך אדם לשוב מאלו--כך הוא צריך לחפש בדעות רעות שיש לו, ולשוב מהן: מן הכעס, ומן האיבה, ומן הקנאה, ומן התחרות, ומן ההתל, ומרדיפת הממון והכבוד, ומרדיפת המאכלות, וכיוצא בהן--מן הכול צריך לחזור בתשובה. ואלו העוונות, קשים מאותן שיש בהן מעשה, שבזמן שאדם נשקע באלו, קשה הוא לפרוש. וכן הוא אומר 'יעזוב רשע דרכו, ואיש אוון מחשבותיו' (ישעיהו נה, ז)".


והנני ממליץ לך לקרוא שוב את המאמרים שצוינו.


בהצלחה.

הרשמו לקבלת עדכונים והודעות על מאמרים חדשים

יישר כוחכם ותודה על הרשמתכם

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!

bottom of page