לפי הרמב"ם אם תושב ארץ ישראל מבלה את החג בגולה, כמה ימים הוא מחויב לשמור? יום או יומיים? האם יש לו חוק של תושב קבוע בגולה עם כל מה שקשור לחג? ולהיפך, אם תושב הגולה מבלה את החג בארץ ישראל, כמה ימים הוא מחויב לשמור? האם יש לו חוק של תושב ארץ ישראל קבוע עם כל מה שקשור לחג?
מורי אדיר, אתה כתבת: "מהעדר התייחסות לנושא זה בספרות חז"ל עד כמה שראיתי, דומני שהדבר פשוט לחז"ל שכל אחד שמגיע למקום שבו הוא נמצא נוהג כמנהג המקום שבו הוא נמצא בפועל."
שיתפתי את זה היום עם מישהו שבדרך כלל חי בגולה אבל יהיה בישראל לפסח, והוא אמר לי שהרמב"ם מציין במפורש שבהקדמה שלו למשנה תורה הוא יכלול את כל מה שיהודי צריך לדעת לגבי מותר ואסור; ובאור זה, כיון שהרמב"ם אינו מתייחס למותר או אסור לגבי כמה ימי חג יהודי מהגולה צריך לשמור בישראל, וכמו כן השאלה ההפוכה, משמע שהרמב"ם סבר שכל אדם צריך ללכת לפי מה שרבו מספר לו.
איך אנחנו צריכים להגיב לזה?
אכן כן, כוונתי להלכה הרווחת הנהוגה באותו מקום.
תודה רבה לך.
"מהעדר התייחסות לנושא זה בספרות חז"ל עד כמה שראיתי, דומני שהדבר פשוט לחז"ל שכל אחד שמגיע למקום שבו הוא נמצא נוהג כמנהג המקום שבו הוא נמצא בפועל."
רק לצורך הבהרה, האם אני נכון להניח שכאשר אתה משתמש במילים האלה, אתה מתכוון לההלכה המקומית?
מהעדר התייחסות לנושא זה בספרות חז"ל עד כמה שראיתי, דומני שהדבר פשוט לחז"ל שכל אחד שמגיע למקום שבו הוא נמצא נוהג כמנהג המקום שבו הוא נמצא בפועל.
וזכר לדבר מצאנו במצות קריאת מגילה, שאף היא מדברי סופרים, שהזמן הקובע את מעמדו של האדם הוא הזמן שבו הוא נמצא בפועל בליל י"ד (אלא אם כן נאנס ואז לא ייחשב כפרוז).
ובמלים אחרות, ברגע שאדם יודע בוודאות שיהיה בחו"ל או מתכנן מראש להיות בחו"ל או בארץ-ישראל ביום-טוב, עליו לנהוג כמנהג המקום, ולפי דעתי אפילו אם נאנס להישאר בארץ-ישראל או בחו"ל נוהג כמנהג המקום, כי אין שום הלכה בספרות חז"ל שמשנה את מעמדו.
הסיבה שהפוסקים נלחצו מאד בעניין זה היא לפי דעתי בגלל ההלכה אחרת בסוף הלכות שביתת יום-טוב (ח, יט), בעניין מי שהולך ממקום שנהגו למקום שלא נהגו (לעשות מלאכה בערב פסח עד חצות), שנותנין עליו חומרי מקום שיצא משם וחומרי מקום שהלך לשם, אך אין זה אלא בעניין מנהג, ולא בעניין הלכה, ולכן לפי דעתי אין להביא משם שום ראיה.
ויתרה מזאת, כמו שאמרתי לעיל, אין לי שום ספק, אם הייתה הלכה כזו שבן ארץ-ישראל בנסעו לבקר בחו"ל -- יחוג רק חג אחד, או בן חו"ל בבואו לבקר בארץ-ישראל -- יחוג שני חגים, היינו מוצאים לכך ביטויים מפורשים וברורים בספרות חז"ל.
חשוב לציין, כי גם בהלכות שביתת יום-טוב לעיל אשר מחייבת לשנות ממנהג המקום, עדיין הכלל המוביל שם הוא: לעולם אל ישנה אדם מפני המחלוקת, ואפילו במקום שהוא מחויב לשנות ממנהג המקום, אסור לו לעשות כן באופן שיפריע לזולתו ושיגרור מחלוקות ואי נעימויות.
למרבה הצער העניין הזה הפך לסבך של בלבול. הייתי פעם במשפחה בחו"ל לפסח, שבה, באותו בית, ההורים שמרו יומיים, ילד אחד נשוי שגר בארץ ישראל שמר יום אחד, אבל אחיו הנשוי, שגם הוא חי בארץ ישראל, שמר יומיים, והחתן שחי בישראל במשך שלוש שנים לפני התכנון על חזרה לחו"ל שמר 'יום וחצי.' כל אחד אמר שזה מה שהרב שלו הכריז כאמת. ואנחנו גם רואים ללא הרף את הבלבול ההפוך וסיפורי קומי דומים עם תושבי הגולה שמבלים את החג בארץ ישראל. אני מקווה מאוד שהרמב"ם יוכל לספק בהירות נחוצה ודחופה מאוד בעניין זה שהוא רלוונטי לעשרות אלפי יהודים שלוש פעמים בכל שנה.