רשם רבנו "הצדיקים הגמורים ואנשי המעשה לא יקבלו מתנה מאדם , אלא בוטחים ביי ברוך שמו , לא בנדיבים. והרי נאמר : "ושונא מתנת יחיה" (הלכות זכייה ומתנה יב,יז) כמה יסודות יש בהלכה הזו : דבר ראשון שלמדנו רבנו שאדם שמקבל ממישהו זה אומר שהוא בטח בו / בוטח באותו אדם וזו תוכחת מגולה לכל המתחסדים שחושבים שהשם זורק להם אנשים שיפרנסו אותם בכל מיני דברים , בעצם הם נשענו על נדיבים דבר שני רשם הרמב''ם "לא יקבלו מתנה מאדם" משמע מכל אדם שהוא ! דבר שלישי אדם שלא נעזר באחרים ולא מקבל מהם הוא זה שבוטח בהשם! ועוד רשם : "כל מי שאינו צריך ליטול, ומרמה את העם ונוטל-אינו מת מן הזקנה עד שיצטרך לברייות, והרי הוא בכלל "ארור הגבר אשר יבטח באדם" (ירמיהו יז,ה). וכל מי שצריך ליטול, ואינו יכול לחיות אלא אם כן נוטל, כגון זקן או חולה או בעל ייסורין, ומגיס דעתו ואינו נוטל--הרי זה שופך דמים, ומתחייב בנפשו; ואין לו בצערו, אלא עוונות וחטאות." "וכל מי שצרך ליטול, וציער עצמו ודחק את השעה, וחיה חיי צער, כדי שלא יטריח על הציבור--אינו מת מן הזקנה עד שיפרנס אחרים משלו, ועליו ועל כיוצא בו נאמר "ברוך הגבר, אשר יבטח בה'" (ירמיהו יז,ז)." (הלכות מתנות עניים י,יט) מהלכות האלה יוצא בבירור שמי שמסרב לקבל מאחרים ובעזרת הכוחות שהשם נותן לו עושה הכל כדי להסתדר מבלי שבני אדם יעזרו לו הוא הבוטח בהשם ומי שמקבל מאחרים בעצם זה נקרא שהוא שם מבטחו אצלם. הבטחון של יוסף בדעת הרמב''ם (לעניות דעתי) ידוע המדרש על זה שיוסף תלה בטחונו בשר המשקים ובגלל זה הוא נענש ונוספו לו שנתיים בבית הסוהר , ראיתי שרבנו אברהם בן הרמב''ם הסתייג מזה באופן מסויים יעו"ש בפירושו על התורה אך לעניות דעתי גם לשיטת רבנו הדברים מסתדרים. "...ורוב שימוש ספרי הנבואה במילת חסד הוא בהטבה למי שאין לו זכות עליך כלל, ולפיכך כל טובה הבאה מאתו יתעלה נקראת חסד, אמר חסדי ה' אזכיר , ולפיכך כל המציאות הזו כלומר המצאתו יתעלה אותה הוא חסד.
אמר עולם חסד יבנה , עניינו בניין העולם חסד הוא,
ואמר יתעלה בתיאור מידותיו ורב חסד ." (מורה נבוכים ג ,נג) " כי אם זכרתני אתך כאשר ייטב לך ועשית נא עמדי חסד והזכרתני אל פרעה והוצאתני מן הבית הזה" (בראשית מ,יד) מהפסוק נאמר במפורש שיוסף ביקש עם שר המשקים לעשות עמו חסד ולא אמת , ז"א שהוא לא היה חייב את זה ליוסף. נמצא שיוסף ביקש מעין מתנה ולפי דרגתו כנראה על זה הוא נתבע כמו שהמדרש אומר. וחלק מהמפרשים נגעו בזה אבל עכשיו לשיטת רבנו הרמב''ם זה ברור יותר. ושוב אני חוזר הדברים כך נראים לעניות דעתי , מחכה לתגובה