תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
+4
More actions

פוסטים בפורום

תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
13 במאי 2022
In :)
בהרבה מקרים שמעתי את הטענה הבאה: "גם אם זה נכון שאסור לבקר קברי צדיקים [או לדייק, את קבריהם של מי שהאורתודוכסים רואים בהם צדיקים], עדיין עדיף בהרבה שיהודים יעשו זאת מאשר ללכת למועדוני לילה או לקולנוע או לבתי קזינו או לאצטדיוני כדורגל או לבלות עם בנות." כיצד עלינו להגיב לטענה המאוד רווחת זו? והאם יש בטענה זו מידה כלשהי של אמת?
0
4
67
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
10 במאי 2022
1
0
27
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
08 באפר׳ 2022
In :)
אדם שאני מכיר שגר בחו"ל - מישהו שבא מהקהילה האורתודוקסית אבל לאט לאט מבין שזה בור שופכין של רוע ושקר - שאל אותי לאחרונה את השאלה הבאה: "אני מאורס, ובקרוב אתחתן. הכלה שלי מאוד רוצה שֶׁנְבַלֶה את שלושת הלילות והימים הראשונים של נישואינו במלון יפהפה המשקיף על גנים מדהימים והאוקיינוס. היא אמרה שזו תהיה ההתחלה החלומית לנישואינו. כבר הזמנו את החדר, והיא מאוד שמחה ומתרגשת מזה. עם זאת, לאחרונה שמעתי רב גדול טוען שזה רע מאוד לזוגות נשואים טריים לנסות להקים לראשונה משפחה יהודית בחדר ללא מזוזה - ועל ידי כך בסביבה ללא קדושה. מה היה אומר הרמב"ם שעלי לעשות? מצד אחד אני רוצה לשמח מאוד את אשתי הטרייה, אבל מצד שני האם הרמב"ם היה אומר: "למרות שזה לא חטא להתחיל בפעם הראשונה נישואין ומשפחה יהודית בחדר ללא מזוזה, זו עדיין פשרה רוחנית, וזה בהחלט עדיף להתחיל בפעם הראשונה נישואין ומשפחה יהודית בחדר עם מזוזה", ולפיכך לא נְבַלֶה את הלילות והימים הראשונים לנישואינו במלון שֶׁכַלָתי רוצה, או בכל מלון, שכן בכל המלונות בעיר הזאת אין מזוזות." אנא ייעצו לי מה היה אומר כאן הרמב"ם?
0
6
86
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
22 במרץ 2022
0
5
137
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
16 במרץ 2022
In :)
1) האם לפי הרמב"ם מותר מבחינה הלכתית לצפות או לשמוע סרטונים ישנים של מגילת אסתר ולקיים את מצוות שמיעת המגילה? 2) ואם כן, האם עדיף להשתמש בסרטון הראשון ברשימה למטה - מכיוון שנראה שזה היה היחיד ש1) הוקלט בלייב ו2) כולל את הברכות? 3) ואם הקלטה ישנה מותרת מבחינה הלכתית, האם עדיף לפי הרמב"ם לצפות או לשמוע הקלטה חיה שמתרחשת בפועל בפורים השנה, במקום לצפות או להאזין להקלטה ישנה? 4) האם לפי הרמב"ם עדיף לצפות או פשוט להאזין? 5) לפי הרמב"ם, האם עדיף לצפות או לשמוע אחת מההקלטות למטה, או הקלטה חיה של המגילה, מאשר להגיע פיזית לקריאת מגילה בבית כנסת אורתודוקסי - בין אם זה אשכנזי, ספרדי או תימני וכדומה? 6) ואם התשובה היא כן, האם עדיף לצפות או להאזין להקלטה חיה מהשנה הזו, ולא להקלטה משנים קודמות, או שזה לא משנה?
1
6
91
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
25 בפבר׳ 2022
In :)
אנשים רבים משמיעים רעש גדול על כך שכל האזרחים הזרים שעובדים בארגונים ישראלים ויהודיים באוקראינה עזבו את הארץ, מלבד שלוחי חב"ד - שנשארו שם כולם, כל אחד ואחד מהם, ומשפחותיהם. אנשים אומרים שזה מוכיח שחב"ד, באלטרואיזם הייחודי שלהם, מסורים לעם היהודי יותר מכל שאר היהודים, וש'מסירת הנפש' שלהם היא אצילית להפליא, קדוֹשה, ומעוררת השראה. איך רמבמיסטים צריכים להגיב לזה באופן מקיף?
0
2
59
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
02 בפבר׳ 2022
In :)
נשאלתי: האם לפי הרמב"ם חברי הכת הללו - המתהדרים בגדולתם האינטלקטואלית הנתפסת - נחשבים לא שפויים מבחינה הלכתית, ולכן אינם אחראים לעבודת האלילים שלהם, או שהם נחשבים מבחינה הלכתית למבוגרים שפויים, ולכן אחראים באופן מלא למעשיהם?
1
4
88
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
21 באוק׳ 2021
In :)
פירושו של אבן עזרא על יונה א׳ א: "זה הנביא התנבא על ירבעם בן יואש, וכן כתוב: הוא אשר דיבר י״י ביד עבדו יונה בן אמתי אשר מגת החפר (מלכים ב י״ד:כ״ה). יש לתמוה: איך יעלה על לב חכם שידע השם ומעשיו, שיחשוב לברוח מפניו, והוא בידו, והכל מלא כבודו. ואיך יתנבא מורה פי השם, והוא כתוב כי הוא עבדו (מלכים ב י״ד:כ״ה). והגאון אמר: כי הלך אל נינוה וקרא עליה. ולא הזכיר זה הכתוב, כמו: קראן לו ויאכל לחם (שמות ב׳:כ׳). ואני אומר: כי אין זה כמו זה, כי אין טעם להזכיר אם אכל אם לא אכל, אם לא קראו לו, רק פגע בו ודבר עמו. ועוד: אם יונה מלא דבר השם, למה היה בורח, והוא אמר: על כן קדמתי לברוח תרשישה (יונה ד׳:ב׳). ועתה הנה ראינו שלא היה משה רוצה ללכת בשליחות השם להוציא עמו, ואף כי יונה שילך להשיב אל נינוה. וככה אמרו חכמינו: שתבע כבוד הבן. ועתה ארמוז לך סוד: יש עושה חרוזים בתולדתו בלי למוד, ויש שהוא צריך לימוד, וכאשר יקבל, ככה יוכל שלא לקבל, ונקל הוא האחרון מן הראשון. וכל הנביאים לבד ממשה, אחר עבור כבוד השם על פניו, נבואתם כולם במראות הם, גם בחלום. על כן אמרתי על אברהם אבינו, זה בנבואה על נסיון האלהים, ולקח המאכלת, ואזנו לשמוע מה. וכאשר חיפשתי בכל המקרא, לא מצאתי מלת בריחה רק דביקה על מלת ׳פני׳, כמו: ו{אנה}מפניך אברח (תהלים קל״ט:ז׳), ויברח יפתח מפני אחיו (שופטים י״א:ג׳). והנה לא מצאתי בנבואת יונה שברח מפני השם, רק מלפני השם, וכתוב: חי י״י אשר עמדתי לפניו (מלכים ב ה׳:ט״ז). והנה כל זמן שהוא מקבל, הוא מלפני לפני השם. וככה: ויצא קין מלפני י״י (בראשית ד׳:ט״ז), על כן אחריו: ומפניך אסתר (בראשית ד׳:י״ד), כי פני האדמה (בראשית ד׳:י״ד) לפני י״י. ועוד כתוב: לבוא בנקרת הצורים ובנקיקי הסלעים מפני פחד י״י (ישעיהו ב׳:כ״א), וכתוב: לבוא עמהם תרשישה מלפני י״י (יונה א׳:ג׳) ולא ׳מפני י״י׳. והמשכילים יבינו." אנא עזורו לי להבין את הטקסט הזה. האם אבן עזרא אומר שעקידת יצחק קרה בחלום נבואי ולא במציאות תלת ממדית??
0
13
230
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
21 באוק׳ 2021
In :)
מדוע החיות הדו רגליים קוראות למוות קנייבסקי 'מרן שר התורה'?
0
1
64
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
15 באוק׳ 2021
In :)
וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר הִקְרִ֖יב לָב֣וֹא מִצְרָ֑יְמָה וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ הִנֵּה נָ֣א יָדַ֔עְתִּי כִּ֛י אִשָּׁ֥ה יְפַת מַרְאֶ֖ה אָֽתְּ רש"י: "הנה נא ידעתי - מדרש אגדה שעד עכשיו לא הכיר בה מרוב צניעות שבשניהם ועכשיו על ידי מעשה. דבר אחר שעל ידי טורח הדרך אדם מתבזה וזו עמדה ביופיה. ופשוטו הנה נא - הגיעה שעה שיש לדאג על יופייך; ידעתי - זה ימים; כי יפת מראה את - ועכשיו אנו באין בין אנשים שחורים ומכוערים, אחיהם של כושיים, ולא הורגלו באשה יפה. ודומה לו: הנה נא אדוני סורו נא." שד"ל: "ידעתי - נ״ל שאינו חוזר למה שסמוך לו בלבד, אלא גם למקרא שאחריו, ידעתי שאת יפת מראה, באופן שכאשר יראו אותך המצרים יהרגוני. והענין כדברי רש״י כי המצרים מכוערים ושחורים, ואנשי ארם נהרים יפים ולבנים." כיצד עלינו להגיב להערות אלו של רש"י ושד"ל? האם יש איזה שהוא רמז בפסוק שזה מה שאברם אמר? האם ניואנסים של הפסוק מאפשרים, אפילו במובן הרחוק ביותר, פרשנות כזו?
0
1
48
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
27 בספט׳ 2021
In :)
1) אם הרמב"ם היה חי היום, מה הוא היה אומר לנו לעשות בנוגע ל"שמחת תורה"? 2) והאם הוא יבדיל בין ישראל לגולה?
0
4
95
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
27 בספט׳ 2021
In :)
1) בטיול ביום סוכות הראשון ראיתי 'סוכה' שבה היה תלוי ציור גדול על הקיר - ציור שבו היו גבר ואישה לבושים בלבוש מלכותי, שניהם יושבים על כסאות המלוכה, ומעליהם היו המילים "חופש: אחאב ואיזבל - אנו מתנגדים!" 2) על פי הרמב"ם, האם סוכה כזו כשרה, או שמא טיבה של הסתירה הגלומה בין הציור לבין עצם מצוות הסוכה הופך את הסוכה לפסולה מבחינה הלכתית? 3) אני יודע שיש כאלה שבגלל נפשם החולה יגידו שבעצם מהותם של היהדות וההלכה אסור לנו לעולם לאפשר להשקפה להפריע לפסק הלכה - שהלכה והשקפה הן שני תחומים נפרדים ביסודם; ולכן הם יטענו שאם לסוכה יש את התכונות הפיזיות הנדרשות, היא אוטומטית כשרה ללא קשר לכל ה'שיקולים הנוספים' 'מעבר להלכה'. אבל שאלתי מופנית לאלה שטיהרו את עצמם מדעות כל כך מרושעות.
0
1
46
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
20 בספט׳ 2021
In :)
יש אנשים שמתעבים את כל מושג היופי הטבעי. הם מאמינים שהטבע - כפי שנוצר יפה על ידי אלוהים - זהו 'קליפה' גוי מרושע וכי כל מאמץ לטפח הערכה ליופי הוא 'ביטול תורה'. ובכל זאת בפתאומיות, כשזה מגיע לאתרוג, אותם אנשים פתאום טוענים שהם מורמים כל כך ביופיו הנשגב של האתרוג שלהם. 1) האם אנו יכולים להתייחס ברצינות לטענותיהם בנוגע לאתרוגים שלהם, או שמא הם עוסקים בצביעות חסרת בסיס - למען האגו שלהם? 2) האם פעולות צבועות מרושעות אלה הן ביטוי לחטא 'חילול השם'? 3) עם שונאים כאלה של העולם היפה להפליא של אלוהים, ושונאים כל הזירה של מעשה בראשית - גם פיזית וגם אינטלקטואלית, האם מותר לנו לבקש מהם להשאיל לנו אתרוג שלהם כדי לברך עליו, או שמא בכך אנו מחַזקים את מעשיהם ואת אמונותיהם הרעות? 4) ובכלל, האם מותר או אפילו אצילי לשבח מישהו על האתרוג שלו אם אכן מדובר באתרוג יפה?
0
3
110
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
10 באוג׳ 2021
In :)
האם תגובותיו וגישתו הכללית אליה נכונות? ואם לא, מהן התגובות הנכונות לנקודותיה?
0
2
113
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
09 באוג׳ 2021
In :)
1) כפי שיודע כל מי שעיניו פקוחות, מהיום הראשון בו הקים מנחם מנדל את ה'לימוד' היומי של הרמב"ם, כל כוונתו הייתה לקדם את הלכות משיח כדי שיוכל לקדם את עצמו כמשיח. כל הסיבות הרשמיות שהוא נתן היו שקרים גסים. 2) ועד היום כל חסידיו הפגאנים 'לומדים' את הרמב"ם יומי מאותה סיבה בלבד - להשתמש ברמב"ם כאמצעי להכתיר את מנחם מנדל כמשיח. 3) 'לימודם' היומיומי של הרמב"ם הוא רשעות עמוקה בדרגה ראשונה, לא שונה כלל מהנוצרים הלומדים את התנ"ך על מנת לקדם את ישו כמשיח. 4) ולמעשה, הנוצרים (כמו האוונגליסטים) טובים בהרבה, שכן הם לפחות טוענים שהם פועלים לפי תורת התנ"ך כסמכותית (ואכן נוצרים רבים כאלה, לפחות בדרכם, אכן עוקבים אחר תורות מקראיות בסיסיות רבות), ואילו לעומת זאת, בריוני הוודקה השיכורים של מנחם מנדל דוחים בגלוי את סמכותה של משנה תורה, ובמקום זאת הם סוגדים לשולחן ערוך של 'ג'ואי סוחר הסמים' מצפת (למעט הלכות משיח של הרמב"ם, שהם טוענים לקבל כסמכותית, אם כי הם מעוותים באלימות את ההלכות האלה, וגם אז, הם מקבלים רק את אלה שמשרתים את מטרותיהם הפגאניות, ודוחים את אלה שאינם עושים זאת; ובמקרים כאלה הם מחבקים אותם השקפותיהם של פגאנים כמותם כמו מוסיא בן נ נח נחמ נחמן והשקפתו כי עולם הבא כרוך בכך שבני אדם יתקיימו לנצח בגופים פיזיים). 5) הטרגדיה הקוסמית כאן היא שהרמב"ם כתב את משנה תורה מתוך כוונה ראשונה להילחם לחלוטין בעבודת אלילים; ואילו כאן, עם חיות הוודקה השיכרות, עבודת הרמב"ם משמשת לקידום עבודת אלילים מהסוג הגרוע ביותר - עבודת אלילים המוצגת כיהדות האותנטית והמצוינת והאולטימטיבית ביותר הנתמכת על ידי הרמב"ם עצמו! שערורייה וחטא אמיתי בממדים חסרי תקדים.
2
2
104
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
29 ביולי 2021
In :)
מה היה אומר הרמב"ם על הטענות בפסיקה זו? ומה היה אומר על האדם שקובע פסק דין זה? חובה עלינו לזכור ש: 1) הרפורמים והקונסרבטיבים מקדמים בגלוי את הפרת שלוש עשרה יסודות הדת ואת השבע מצוות בני נח - הן בקרב העם היהודי והן בקרב האוכלוסייה העולמית הגויה הרחבה; 2) יתר על כן, אם לאדם יש אב יהודי הלכתי אך אם גויה, הם רואים באדם כזה יהודי; מספר גבוה במיוחד מהם נשויים לגויים; הם מקבלים גויים כחברים ב'בתי הכנסת' שלהם; והמתגיירים שלהם כלל אינם יהודים מכיוון שהסטנדרטים שלהם לגיור מפרים את הסטנדרטים האמיתיים שההלכה האמיתית דורשת; 3) ושלישית, הם אנטי-ישראל באופן קיצוני, והם תומכים ומקדמים בגלוי האויבים של ישראל באופן הבוטה והעצום ביותר.
0
1
64
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
30 ביוני 2021
1
2
74
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
22 ביוני 2021
In :)
תהלים כד' ד: נְקִ֥י כַפַּ֗יִם וּֽבַר לֵ֫בָ֥ב אֲשֶׁ֤ר לֹא נָשָׂ֣א לַשָּׁ֣וְא נַפְשִׁ֑י וְלֹ֖א נִשְׁבַּ֣ע לְמִרְמָֽה מהו פרשנות מימוניניסטית של פסוק זה, במיוחד את המילים המודגשות?
0
2
31
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
09 ביוני 2021
In :)
1) אם יהודי גורם לגויים לעבוד את עבודת האלילים, האם זה חטא מרושע במיוחד (אפילו יותר גרוע, במובן מסוים, מאשר לגרום ליהודים לעשות זאת)? 2) אם כן, מדוע? 3) מה מעמדו ההלכתי של 'יהודי' כזה?
0
4
59
תלמיד-משה
חבר אור הרמב"ם
חבר אור הרמב"ם
07 ביוני 2021
In :)
מילות הניגון החדש - ככל הנראה המילים האירוניות ביותר בתולדות האנושות: "שִׁ֗יר הַֽמַּ֫עֲל֥וֹת אֶל־יְ֭הוָה בַּצָּרָ֣תָה לִּ֑י קָ֝רָ֗אתִי וַֽיַּעֲנֵֽנִי יְֽהוָ֗ה הַצִּ֣ילָה נַ֭פְשִׁי מִשְּׂפַת־שֶׁ֑קֶר מִלָּשׁ֥וֹן רְמִיָּֽה יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד מלך המשיח חי וקים לעולם ועד"
3
1
52