top of page

אור הרמב"ם

ציבורי·132 חברים

'בכבודו ובעצמו' גאל אותנו?

בעניין נוסח ההגדה הידוע בציבור גם אצל האשכנזים וגם אצל עבדיהם הנרצעים: "ויוציאנו ה' ממצרים – לא על-ידי מלאך, ולא על-ידי שרף, ולא על-ידי שליח, אלא הקדוש-ברוך-הוא בכבודו ובעצמו" וכו', נשאלתי כך: איך אפשר להבין את הנוסח הזה בדרך שאיננה מגשימה?


תשובה:


בנוסח חז"ל ורבנו יש הרחקת הגשמה מפורשת (סוף הלכות חמץ ומצה):


"'וַיֹּצִיאֵנוּ יְיָ מִמִּצְרַיִם' [דב' ו, כא] – לא על-ידי מלאך, לא על-ידי שרף, לא על-ידי שליח, אלא הקדוש-ברוך-הוא בכבודו, כמו שנאמר: 'וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים אֲנִי יְיָ' [שמ' יב, יב]".


כלומר, הקב"ה לא גאל אותנו באמיתת עצמותו, אלא בכבודו בלבד, דהיינו הוא גאל אותנו באמצעות אותות ומופתים אדירים אשר מבטאים את התערבותו הישירה. וכל זאת כדי ללמד על חשיבותה של יציאת מצרים – עד שהקב"ה לא שלח שליחים אלא הצילנו באופן ישיר.


ואכן, הביטוי "בכבודו ובעצמו" מדיף ריח של הגשמה, והוא אינו מופיע בספרות חז"ל.

112 צפיות
איתמר שלו
איתמר שלו
Apr 30, 2024

מה הקשר?

הרשמו לקבלת עדכונים והודעות על מאמרים חדשים

יישר כוחכם ותודה על הרשמתכם

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!

bottom of page