א) רובו הגדול ואף המכריע של הכסף הולך למטרות נעלות וחשובות אשר נוגעות באופן ישיר לפתוחה של ארץ-ישראל ולשגשוגה, ופתוחה ושגשוגה של ארץ-ישראל היא מן המטרות החשובות של התורה, כי לעולם לא נכונן ממלכת כהנים וגוי קדוש, עם חכם ונבון אור ליהודה ואור לגויים, במדינה נחשלת ופרימיטיבית.
לפיכך, אין להתבונן על הכספים אשר הולכים למטרות זדים, אלא, יש להיאבק ולפעול כדי להורות את דרך האמת לבני האדם, תוך כדי שמירה על הקיים, וברוך ה' יש הרבה מאד-מאד-מאד טוב במדינה היקרה שלנו שיש לשמור עליו. קצרו של דבר, אין לשלול את כל המדינה או את כל תשלומי המסים בגלל שיש גנבים ומחללי-שם-שמים.
וברור שאין עבירה בידך, שהרי אתה נותן את הכסף לשם שמים, ורובו אף מגיע לשם המטרות החשובות שלשמן הוא ניתן, ומי שמועל בכספי ציבור הוא ייתן את הדין.
ב) אמרתי יש לשאוף, כי המדינה שלנו אינה מושלמת, וחוקיה לעתים פוגעים בחלשים ובמסכנים. לפיכך, יש מקרים שאין לאדם ברירה. אך כאמור, יש לשאוף שלא ללכת בדרך זו ולבקש כל דרך מילוט אפשרית. קצרו של דבר, מי שעובד בשחור אף שיש בידו דרך לעבוד באופן חוקי, עבירה בידו. רק אם אין לו מה לאכול, לפי דעתי מותר לו לעבוד בשחור אך באופן זמני בלבד, עד שימצא דרך נקייה להרוויח את לחמו.
מי שמזייף תלושי משכורת עובר עבירה חמורה מאד-מאד -- בכל מצב.
@אדיר דחוח-הלוי נכון שצריך לשאוף ללכת בחוקי המדינה. אבל אם מהכסף שאני משלם מיסים הולך לישיבות ששם עובדים עבודה זרה ומחללים שם שמים או לערבים או לרבנים מושחתים, למה שאני יהיה שוטף לזה?
א) רובו הגדול ואף המכריע של הכסף הולך למטרות נעלות וחשובות אשר נוגעות באופן ישיר לפתוחה של ארץ-ישראל ולשגשוגה, ופתוחה ושגשוגה של ארץ-ישראל היא מן המטרות החשובות של התורה, כי לעולם לא נכונן ממלכת כהנים וגוי קדוש, עם חכם ונבון אור ליהודה ואור לגויים, במדינה נחשלת ופרימיטיבית.
לפיכך, אין להתבונן על הכספים אשר הולכים למטרות זדים, אלא, יש להיאבק ולפעול כדי להורות את דרך האמת לבני האדם, תוך כדי שמירה על הקיים, וברוך ה' יש הרבה מאד-מאד-מאד טוב במדינה היקרה שלנו שיש לשמור עליו. קצרו של דבר, אין לשלול את כל המדינה או את כל תשלומי המסים בגלל שיש גנבים ומחללי-שם-שמים.
וברור שאין עבירה בידך, שהרי אתה נותן את הכסף לשם שמים, ורובו אף מגיע לשם המטרות החשובות שלשמן הוא ניתן, ומי שמועל בכספי ציבור הוא ייתן את הדין.
ב) אמרתי יש לשאוף, כי המדינה שלנו אינה מושלמת, וחוקיה לעתים פוגעים בחלשים ובמסכנים. לפיכך, יש מקרים שאין לאדם ברירה. אך כאמור, יש לשאוף שלא ללכת בדרך זו ולבקש כל דרך מילוט אפשרית. קצרו של דבר, מי שעובד בשחור אף שיש בידו דרך לעבוד באופן חוקי, עבירה בידו. רק אם אין לו מה לאכול, לפי דעתי מותר לו לעבוד בשחור אך באופן זמני בלבד, עד שימצא דרך נקייה להרוויח את לחמו.
מי שמזייף תלושי משכורת עובר עבירה חמורה מאד-מאד -- בכל מצב.
כהמשך לשאלה שנשאלה, מארי ענה בלשון "ויש לשאוף" שאינה מבוררת לי דיו. האם למעשה, מי שעובד בלי תלוש או עם חצי תלוש, יש עבירה בידו?
כמו כן, האם יש היתר כלשהוא לזייף תלושי משכורת במטרה לקבל משכנתא, או לקבל הנחות בארנונה, הנחות במסגרות חינוך, קבלת דמי לידה וכדומה?
באופן כללי חוקי המדינה מחייבים את כלל העם.
ויש לשאוף לעבוד בצורה מסודרת וחוקית.