הניצוצות לדעת רבנו הן ההברקות המחשבתיות, דהיינו כאשר אדם זוכה להבין עניין עמוק או השקפה נכונה וישרה באופן זך וצלול ובהיר כשמש, וכך היא דרך החכמה האלהית לנצנץ ולהיעלם מן המחשבה, משום כבוד אלהים הסתר דבר.
ראו מה שכתבתי בגב הספר "אפיקים להרמב"ם", והנה מעט ממה שכתבתי שם:
הרמב"ם מלמד בהקדמתו למורה, שהאמת בעולם השקר נוצצת כברק:
"פעמים נוצץ לנו האמת עד שנחשבהו יום, ומיד יעלימוהו החומרים וההרגלים [=הרגליו תענוגיו והנאותיו של האדם] עד שנשוב בלילה אטום קרוב למה שהיינו בו בתחילה, והרי אנו דומין למי שהבריק לו הברק פעם אחר פעם והוא בלילה אפל מאד".
כל רעיון-אמת משול לברק שמבריק בשכלו של האדם ומאיר את נפשו בהבזק של דעת. אור זה מסב לנפש עונג עצום, ומכשירהּ ומשכללהּ לקראת ייעודה האמתי והנצחי בחיי העולם-הבא. ידיעת האדם, שהוא הצליח להגיע עד חקר האמת בנושא מסוים, מרוממת ומפעמת בכל נימי נפשו, והוא משתוקק לידע עוד ועוד מאותו מקור מפכה וצלול של אור וחכמה. ברם, לא קל להדליק את אור האמת ולסלק דעות עקומות, אך כאשר מצליחים להתרומם לְמַעֲלָה נשׂגבה זו, הנוף שנגלה לְעֵין המחשבה מרהיב ומפעים נפלא ומופלא.
הניצוצות לדעת רבנו הן ההברקות המחשבתיות, דהיינו כאשר אדם זוכה להבין עניין עמוק או השקפה נכונה וישרה באופן זך וצלול ובהיר כשמש, וכך היא דרך החכמה האלהית לנצנץ ולהיעלם מן המחשבה, משום כבוד אלהים הסתר דבר.
ראו מה שכתבתי בגב הספר "אפיקים להרמב"ם", והנה מעט ממה שכתבתי שם:
הרמב"ם מלמד בהקדמתו למורה, שהאמת בעולם השקר נוצצת כברק:
"פעמים נוצץ לנו האמת עד שנחשבהו יום, ומיד יעלימוהו החומרים וההרגלים [=הרגליו תענוגיו והנאותיו של האדם] עד שנשוב בלילה אטום קרוב למה שהיינו בו בתחילה, והרי אנו דומין למי שהבריק לו הברק פעם אחר פעם והוא בלילה אפל מאד".
כל רעיון-אמת משול לברק שמבריק בשכלו של האדם ומאיר את נפשו בהבזק של דעת. אור זה מסב לנפש עונג עצום, ומכשירהּ ומשכללהּ לקראת ייעודה האמתי והנצחי בחיי העולם-הבא. ידיעת האדם, שהוא הצליח להגיע עד חקר האמת בנושא מסוים, מרוממת ומפעמת בכל נימי נפשו, והוא משתוקק לידע עוד ועוד מאותו מקור מפכה וצלול של אור וחכמה. ברם, לא קל להדליק את אור האמת ולסלק דעות עקומות, אך כאשר מצליחים להתרומם לְמַעֲלָה נשׂגבה זו, הנוף שנגלה לְעֵין המחשבה מרהיב ומפעים נפלא ומופלא.
בוקר טוב.
אמונה בשטויות עלולה לרכך את השכל
נראה לי שתחת הזיה זו אפשר להטות את דעת המקשיב לה לכיוונים רבים על פי רצון הוזה ההזיה.
כגון "הכשרת שרצים" שאם דבר אסור "משחרר ניצוצות" יחשוב הטועה שהדבר רצוי
"ניצוצות האוכל" יגרמו לאדם לשקוע בתאוות האכילה
וכך גם נצנוץ הכסף....
נצנץ לו מכספך על מנת שינצנץ לך מקדושתו המזויפת
שלום לך. אין שום ניצוצות באוכל. זו עוד הזיה של עובדי אלילים המאמינים בגילגול נשמות ובכל מיני תיקונים. הדבר היחיד שאתה מוציא מהאוכל זה בשר בין השיניים.