א) נשאלתי כך: האם גם בטלית (גדול וקטן) יש להקפיד על קשירת ציציות לפי הרמב"ם? דהיינו האם זו בגדר חובה?
תשובה:
כן, זו חובה. זו המסורת הקדומה והנאמנה. יתר-על-כן, אין ללכת במנהגות המינים שהרסו והחריבו את דת משה, ובזה להפיץ את תורתם. והוא הדין ללבישת מה שנקרא "טלית קטן", כלומר לפי דעתי אסור לגדול שעמד על דעתו ללבוש "טלית קטן", מפני שמדובר במנהגי המינים ובהפצת תורתם. כמו כן, המברך על "טלית קטן", מברך ברכה לבטלה החמורה.
ב) עוד נשאלתי בעניין זה: האם לדעת רבנו צריך להתעטף בטלית בתפילת ליל שבת? תשובה: להבנתי לדעת רבנו הרמב"ם יש להתעטף בטלית בכל התפילות, בשבת ובחול.
והנה פסקי רבנו בסוף הלכות ציצית:
"אף-על-פי שאין אדם מחויב לקנות טלית ולהתעטף בה, כדי שיעשה בה ציצית – אין ראוי לאדם חסיד לפטור עצמו ממצוה זו, אלא לעולם ישתדל אדם להיות עטוף בכסות המחויבת בציצית, כדי שיקיים מצוה זו. ובשעת התפילה צריך להיזהר ביותר, וגנאי גדול הוא לתלמיד חכמים שיתפלל והוא אינו עטוף בציצית. לעולם יהא אדם זהיר במצות ציצית, שהרי הכתוב שקלה ותלה בה כל המצוות כולן, שנאמר 'וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יְיָ' [במ' טו, לט]".
וכל-שכן בשבת, שיש בזה גם כבוד ליום הקדוש שהוא עדות למציאותו של בורא-עולם.
ג) עוד נשאלתי: מאין אנו יודעים שחובת לבישת ציצית היא אך ורק בדרך של עיטוף? והשבתי: רבנו מדגיש שלוש פעמים בהלכה לעיל את הפעל ע-ט-ף. וכן הוא נוסח הברכה: "להתעטף בציצית", ובעוד מקומות רבנו מדגיש שמדובר בעיטוף בלבד. וכן מודגש במקורות חז"ל.
ובגמרא מועד קטן כד ע"ב נאמר כך: "וכל עטיפה שאינה כעטיפת הישמעאלים אינה עטיפה". דהיינו כל עיטוף שאינו כולל את ראשו ורובו אינו עיטוף שמחייב ברכה בשם ומלכות. כל-שכן הציצית האורתודוקסית שלבישתה אינה דרך עיטוף ואין בה שום אפשרות לעטיפת הראש.
קצרו של דבר, ציצית קטן אינה כלום. וכאמור אין ללבשהּ מפני שמדובר במנהג אורתודוקסי. וכל שנודף ממנו ריחהּ של הדת הפרו-נוצרית החדשה חובה להתרחק ממנו, כי בהתרחקות ממנו האדם מחליש במשהו את דת המינות האורתודוקסית אשר השחיתה את דרך האמת. ונראה שראוי הוא לאדם ללכת תמיד עם טלית באמתחתו, וכמו שנהגו חכמי המשנה והתלמוד, ובכל מקום שמזדמנת לאדם מצוה מכל סוג שהוא, מתעטף בה בשעת עשיית המצוה.
ואחתום בסיפור קצר: בעוונותיי הייתי מתלמידיו של רצון ערוסי הצייקן. יום אחד הזדמנתי לביתו בשעת הצהריים, הוא היה לבוש פיג'מת זקנים ומעליה "ציצית קטן" מצמר כמנהג המינים, ושוב ושוב הוא מלמל בהצטדקות ובביטול ש"ציצית קטן אינה כלום", וחבל שלא היה בי אז את הדעת והעוז לשאול אותו: אז מדוע הנך אוחז בהבל שלא יועיל ולא יציל? וכי פרעה בפיג'מה הנך?