נשאלתי בהודעת SMS את השאלה הבאה:
ערב טוב אדיר, מה עושים בשנת השמיטה הקרובה?
מה מומלץ לקנות לאכול ומה לא (היתר מכירה, אוצר בית דין, ערבה דרומית וכו').
תודה.
תשובה:
כדי לשמור ולקיים את שנת השמיטה כהלכתה יש צורך הכרחי בשיתוף פעולה של כל מערכות המדינה, ובארגון מחדש של כל החקלאות במדינת ישראל בכל השנים, ובשנת השמיטה בפרט. שידוד מערכות מקיף שכזה לא יכול להתרחש במצב הקיים, אלא רק לאחר כינון סנהדרין וממלכת כהנים וגוי קדוש.
לפיכך, מכיוון שממילא לא ניתן לקיים את דיני שנת השמיטה בימינו כהלכתן, וכן מכיוון שממילא כל דיני השמיטה בימינו הם מדרבנן, וכן מכיוון שכל ההצעות שהוצעו (היתר מכירה, אוצר בית דין, וכו') הן הצעות רעות מאד מבחינות שונות -- עדיף שלא להונות את עצמנו בכל מיני היתרים מפוקפקים אשר מחדירים השקפות רעות, ומרגילים ומחנכים את עם-ישראל לשימוש בתכסיסי פיקציה והתעיה בעניינים מקודשים.
עדיף להיות ישרים ולהודות על האמת שאנו בעוונותינו רחוקים מאד מה' יתעלה, ואין אנו מסוגלים לקיים את דיני השמיטה הנעלים בשל תעייתנו אחרי התהו וההבל. בדרך זו נהיה כנים וישרים ואמיתיים, ונימנע מלעוות את הדת בשיבושים חמורים כגון היתר מכירה אשר מוכר קרקעות של ארץ ישראל לגויים, או אוצר בית דין אשר הופך את כל עניין השביעית למסחר ולאמצעי להפקת רווחים וטובות הנאה (היפך מטרת התורה), או קנייה מאזורי הערבה הדרומית אשר מחלישים את אחיזתנו כאן כאילו הם אינם חלק מארץ ישראל.
זאת ועוד, כל "היתרי הכשרות" השונים הרעים מאד כאמור, משרתים את כומרי הדת האורתודוקסים, בעיקר מפני שהם משמשים בפועל ככלי להפקת רווחים וטובות הנאה מדת משה, וכן כאמצעי להתנשאות ולבידול ולשנאת חינם. לכן אין להתייחס כלל לכל ההיתרים כביכול הללו, אלא יש להתעלם מהם לחלוטין!!
וכאמור, כל עוד לא נכונן ממלכת כהנים וגוי קדוש לא נוכל לבצע את ההתאמות המערכתיות בחקלאות ובכלל מערכות המדינה כדי שהחקלאים וכל עם-ישראל יוכלו לקיים את דיני שנת השמיטה כהלכתן.
כל מה שאמרתי לעיל נכון בעיקר לעבודת הארץ ולקיום מסחר בפירות שביעית. ברם, מה שאדם פרטי יכול לקיים בביתו -- יקיים, כגון שמירה על זמן הביעור, ויבער מביתו את הפירות שכלו לחיה מן השדה, וכן שמירה על קדושת פירות שביעית ככל יכולת האדם, כגון ליהנות בהם רק באופנים המותרים ליהנות מפירות שביעית, ולשים את שאריותיהן בשקית אטומה ורק לאחר מכן לזרקן לפח האשפה. וכן אם יש לו גינה פרטית ינהג בה בכל דיני השביעית ככל יכולתו, כגון יפקיר את פירותיה ולא יטפחה אלא יקיימה בלבד.
וה' יזכה אותנו לראות באותו היום שבו תשוב ותרום קרננו ונזכה לקיים את דיני השביעית כהלכתן.
מכל מקום שתרצה.