במקורות הקדומים אין אזכור לנס פח השמן, והמקור היחיד הוא הגמרא. החוקרים (חילונים ברובם) מסיקים שחנוכה לא נחגג בגלל נס פח השמן אלא בגלל הניצחון במלחמה.
השאלה שלי האם יעלה על הדעת (או שמא זו חובה) להבין את הסיפור ההיסטורי הזה המופיע בגמרא כאגדה שאיננה כפשוטה ובאה להעביר מסר (למשל שהניצחון של המכבים היה ניצחון החכמה האלוקית הטהורה הנרמזת בשמן הטהור וכדו')?
תודה
שלום טל,
איני מכיר מי שטוען שחנוכה נחגג בגלל נס פך השמן. גם מי שמבין שהתרחש נס כפשוטו מודה שזה נס שאינו נצרך, מפני שההלכה היא שכשאין שמן טהור ידליקו בטמא.
לדעתי מיקוד התלמוד הבבלי בנס השמן הוא כדי להסיט את המיקוד מעניין התקומה הלאומית. ממש כמו דרשת שלושת השבועות של רבי יהודה, שזרה לרוח התורה והנביאים, אך נצרכה באותה שעה.
לגבי תפיסת הנס שלך - נס אינו רק דבר שלא ניתן להסבר, אלא דבר שהסבירות שיתרחש נמוכה, ועדיין התרחש. לכן נצחון של מדינה קטנה וחלשה מול 6 צבאות ב-6 ימים, או נצחון 6000 חיילים לא מיומנים 60 אלף חיילים מיומנים + 7000 פרשים (וזה רק אחד הקרבות) בזמן החשמונאים, בהחלט נכנסים להגדרה זו.