סוכה מא עמוד א' רש"י ד"ה 'אי נמי':
"אי נמי - דאיבני בחמיסר סמוך לשקיעת החמה והיא היא ואי קשיא דבלילה אינו נבנה דקי"ל בשבועות (דף טו:) דאין בנין בית המקדש בלילה דכתיב וביום הקים ולא בחמיסר שהוא י"ט דקי"ל בשבועות (שם) דאין בנין ב"ה דוחה י"ט ה"מ בנין הבנוי בידי אדם אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים שנא' (שמות ט״ו:י״ז) מקדש ה' כוננו ידיך."
https://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=7&daf=41&format=pdf
איך עלינו להגיב למילים האלה מהאפיפיור הצרפתי?
כיצד השפיעו מילים אלו ומילים דומות על ידי רש"י על היהודים לאורך אלפי השנים האחרונות? מהן העמדות וההשקפות שמלים כאלה לימדו את היהודים בשאלה האם עליהם להיות פעילים או פאסיביים במאמציהם בנוגע לחייהם בגלות, ובמאמציהם לגבי הגנה עצמית, ומאמציהם בנוגע לאחריות אישית ולאומית כללית?
דניאל היקר,
אכן לא קל לשנות מערכי חיים שלמים, אך לאחר שתעמיק ותתמיד בדרך האמת, ותיישר את כל השקפותיך וידיעותיך, תתמלא בשמחה גדולה. למה הדבר דומה? למי שנאלץ להרוס את ביתו לאחר שנתגלה שהבית נבנה על יסודות רעועים ומסוכנים, לאותו אדם תהיה עוגמת נפש עצומה, אין ספק, אך לאחר שהבית החדש ייבנה, שמחתו בכניסתו לביתו החדש המתוקן והיציב תהיה כפולה ומכופלה.
וכמובן, אותו אדם יודה לה' יתעלה יום-יום שעה-שעה, על-כך שהוא האיר את עיניו לזהות את יסודותיו הרעועים והמסוכנים של הבניין, והציל אותו ואת בני ביתו ממיתה משונה בקריסת הבניין על יושביו.
ביחס למורה הנני ממליץ לך לדבוק במהדורתו של קאפח.
ביחס למשנה תורה, הנני ממליץ לך להתרחק ממהדורתו של קאפח.
כמו כן, הנני מציע לך ללמוד משנה תורה ממהדורתו של מקבילי (יש גם מהדורה דיגיטלית). וכמובן, להמשיך ולעקוב אחר מאמריי בסדרת "מצוות משנה תורה" שבה הנני סוקר מנתח ומבאר את ההלכות שבספר משנה תורה לפי הסדר, התחלתי מהלכות יסודי התורה, ועתה הגעתי להלכות תלמוד תורה.