מו"נ ג' לב: "ויודע אני כי נפשך תרתע מן העניין הזה בהחלט במחשבה ראשונה, ויקשה עליך זה, לבותשאלני בלבך ותאמר לי, היאך באו ציווים ואזהרות ומעשים גדולים מדוקדקים 34 מאוד ובזמנים קבועים, והם כולם אינם מטרה לעצמם אלא מחמת דבר אחר, וכאילו שזו תחבולה יעצה ה' עלינו כדי שישיג את מטרתו הראשונה, ומה מונע ממנו יתעלה לצוותנו במטרתו הראשונה ויתן בנו יכולת לקבל את הדבר, ולא היה צורך לכל אלה אשר אתה חושב שהם על דרך המטרה .השניה
ושמע תשובתך אשר תסיר מלבך את החולי הזה, ותגלה לך אמתת מה שהעירותיך עליו. והוא, שכבר נאמר בלשון התורה כיוצא בשאלה זו בדיוק, והוא אמרו 'ולא נחם אלהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא וגו' ויסב אלוהים את העם דרך המדבר ים סוף', והנה כמו שהסב ה' אותם מן הדרך הישרה שהיא הייתה המטרה הראשונה, מחמת חשש מה שאין יכולת לגופותיהם עליו כפי הטבע, לדרך אחרת כדי שתתקיים המטרה הראשונה, כך ציווה ה' מצוות אלו אשר הזכרנו מחמת השש, מה שאין יכולת לנפש לקבלו כפי הטבע, כדי שתושג המטרה הראשונה, והיא השגתו יתעלה ועזיבת עבודה זרה. כי כשם שאין בטבע האדם שיגדל בשעבוד העבדות בחומר ובלבנים וכדומה להם, וישטוף ידיו לשעתו מלכלוכם, וילחם עם ילידי הענק מיד [פסוק זה מדבר על האירוע של המרגלים!] ; כך אין בטבעו שיגדל על מינים רבים מאוד מן העבודות [שמח] ומעשים רגילים שכבר נינוחו בהן הנפשות עד שנעשו כמושכל ראשון, ויעזוב את כולן בבת אחת. וכמו שניהלם ה' בעיכובם במדבר עד שנתאמצו נפשותיהם, כפי שכבר ידוע כי המדבריות ופראות הגוף מביאים אומץ, והפך זה מביא מורך, וגם נולד עם אשר לא הורגל לכניעה ולעבדות, וכל זה היה בציווים אלהיים על ידי משה רבנו: 'על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו את משמרת ה' שמרו על פי ה' ביד משה', כך באה הקבוצה הזו מן המצוות בניהול אלוהי כדי שישארו עם סוג המעשים הרגילים, כדי שתתבסס הדעה שהיא המטרה ".הראשונה
1) אם כך, מדוע אלוהים כעס על ההמונים כאשר הם הקשיבו להמרגלים ופחדו ולא רצו ללכת לארץ ישראל? ולמה אלוהים העניש אותם - וגם בחומרה כזאת? על פי הרמב"ם הם היו מיסכינים - קורבנות חלשים עצובים עם גופים חלשים ונפשות חלשות. הרמב"ם אומר כי זה בלתי אפשרי ("אין בטבע האדם") עבור אנשים כאלה להיות חזק ואמיץ - הן פיזית והן נפשית! אין ספק, על פי דברי הרמב"ם במורה, שתגובתם היתה בלתי-נמנעת ?וטבעית. אז למה אלוהים כעס עליהם והעניש אותם? - איך הוא ציפה מהם משהו יותר
2) ובאופן כללי, אם העם עדיין היה תקוע עם מנטליות עבדים ועם תכונות של עבדים כפולים חלשים, מדוע אלוהים החליט לשלוח מרגלים לארץ ישראל בשנה הראשונה לאחר עבדים אלה עזבו את מצרים? אין ספק, על פי תובנה של הרמב"ם לעיל, זה היה צריך לקרות רק 30 אחרי או 40 שנים אחרי שהם עזבו מצרים והיה להם מספיק זמן לפתח את התכונות של כוח .ואומץ
?למה אלוהים לא חיכה עד שהעם היו מוכנים
ואם ישאל השואל: אם יכלו בני ישראל להביס את עמלק ברגע שיצאו ממצרים אז למה הם היו צריכים עשורים רבים כדי להתכונן להביס את שבעת העמים?
התשובה היא בוודאי
1) לא ניתן היה לצפות מראש את המלחמה עם עמלק;
2) המלחמה עם עמלק היה קצר מאוד, ואילו המלחמה עם שבעת העמים היה - מתוקף גודלם הגדול יותר - מלחמה ממושכת הרבה יותר;
3) המלחמה עם עמלק - בניגוד להמלחמה עם שבעת העמים - לא כַלל הבטחת חלקת אדמה גדולה;
ו-4) המלחמה עם שבעת האומות, בניגוד להמלחמה עם עמלק, כַלל לא רק הבטחת חלקת אדמה גדולה, אלא גם הקמת אומה עצמאית, המסוגלת לנהל את כל העניינים הפנימיים והחיצוניים שהם חלק מאומה מתפקדת ופורחת.
שמנה פרקים פרק ד:
"ודע שאלו המעלות והפחיתיות אשר למדות לא יגיעו ויתישבו בנפש רק בכפול הפעולות הבאות מן המדה ההיא פעמים רבות בזמן ארוך[!!!!!] והרגילינו בהם, ואם היו הפעולות ההם טובות יהיה המגיע לנו מעלה, ואם היו רעו יהיה המגיע לנו פחיתות, ומפני שאין האדם בטבעו מתחילת ענינו בעל מעלה, ולא בעל חסרון, כמו שנבאר בפרק השמיני, והוא ירגיל בלא ספק פעולות מקטנותו כפי מנהג קרוביו ואנשי ארצו, ואפשר שיהיו הפעולות ההם ממוצעות, ואפשר שיהיו מותירות או מחסרות, כמו שספרנו ותהיה נפשו חולה."
מורי אדיר, לאור דברי הרמב"ם הנ"ל במו"נ, ולאור דבריו המפורשים כאן בשמונה הפרקים על האופן שבו רכישת תכונות אופי מצריכה חזרות רבות לאורך זמן רב, נראה לי בלתי נסבל לטעון כי הרמב"ם יסכים שאלוהים ציפה שהיהודים שעזבו את מצרים יזכו בתכונת הכוח (או כל תכונה - כולל אמונה מלאה באלוהים) תוך כמה חודשים במדבר בלבד.
הטקסטים השונים של הרמב"ם כולם נראים מאוד ישרים במסר המאוחד שלהם, כי לא ייתכן שעם משועבד עמוק יזכה בכמה חודשים במדבר בתכונת החוזק הדרושה כדי לכבוש ולהיכנס לארץ ישראל ולנהל אותה ביעילות. כפי שאומר הרמב"ם, זה לוקח הרבה מאוד זמן - אכן הרמב"ם קובע בבירור במונחים שאינם פתוחים לעמימות או אי בהירות, שניתן היה לצפות שרק דור חדש שלם שנולד בחופש במדבר יעשה זאת.
לעניות דעתי דברי רבנו אינם מסבירים מדוע הקב"ה ניהלם במדבר, מלכתחילה היה עליהם להתחזק ולהיכנס לארץ ישראל ולכבוש את הארץ, וכמו ש