רבותיי היקרים, הרב אדיר ועידן,
תודה על תשובותיכם!
ואני מקווה שאין זה נראה בעיניכם כ'טרחנות' או התעקשות,
(ואם כן, אנא, אל תמשיכו להגיב),
אבל אני לא מצליח להבין את הדברים שאתם כותבים.
כלומר, אני מבין את המילים והמשפטים, אבל לא מצליח להבין את פשרם.
הרב אדיר,
כתבת:
"ברם, פעולותיו של בורא עולם אינן משפיעות על מהותו, הוא קיים תמיד ללא שום שינוי" -
ראשית,
משפט זה איננו מושג בשכל אנושי!
כלומר, אני מבין את המילים, אבל לא מסוגל לתאר לעצמי את המציאות הזו.
שהרי כל מה שאני מכיר זה את העולם הזה, שבו פעולה היא תוצאה של יציאה מן הכח אל הפועל. אין לי יכולת להשיג כיצד פעולה איננה יציאה מן הכוח אל הפועל!
אני יכול לומר את זה לעצמי, ופשוט לשנן כי הפעולות שלו ית' אינן יציאה מן הכוח אל הפועל, אולם זו לא 'הכרה שכלית', זו אמונה!
דבר שני,
המשכת וכתבת: ''וכן פעולותיו קיימות תמיד'' -
(וכאן אני שואל גם את עידן, שכתב בכיוון הזה),
מה הכוונה במילים אלו? מה הכוונה 'קיימות תמיד'?
כשאלוהים מעניש, או נותן שכר, או בורא את העולם והאדם -
הוא עושה זאת תמיד?
אינני מבין את כוונתכם?
ועוד, הרי רמב"ם בקטע שציטטתי אומר בדיוק ההפך, לא? -
''ואינו נמנע בו שיפעל בעת מסויים ולא יפעל בעת אחר'',
כלומר פעולותיו אינן 'קיימות תמיד', אלא לעיתים הוא פועל ולעיתים לא,
ולא דיבר שם רמב"ם על ה'מקבל'.
ועוד כתבת: "אמנם, הן משתנות בהתאם למעשיהם של בני האדם" -
וגם כאן לא הבנתי את דבריך, שהרי אם הן משתנות , אז הן לא קיימות תמיד ?
דבר שלישי,
לגבי מה שכתבת:
"רבנו שולל לעיל את הדיון באמיתת עצמותו של הבורא ומעביר אותו לאופני הנהגתו ופעולותיו."
אינני מבין מדוע 'מנהיג' ו'פועל' אינם תיאורים כמו 'גדול' ו'נורא'.
כמו שהבאת פעמים רבות שרמב"ם כותב שרק בגלל שמילים אלו כתובות בפסוקים וחז"ל תיקנו אותן בתפילה - רק משום כך אנו רשאים להשתמש בהן.
ומה ההבדל בין 'נורא' לבין 'פועל', בין 'גיבור' לבין 'מנהיג'?
כל המילים הללו הן מילים של בני אדם, הלקוחות מעולמם של בני אדם, ויש להן פרשנות רק לפי הבנתם של בני אדם -
ואיך ייתכן לתאר בהם את הבורא ית'?
במילים אחרות, מדוע 'שלילת התארים' איננה כוללת גם את המילה 'פעולות'?
וכי ניתן לומר שאלוהים 'פועל'??
הרי המילה 'פועל' היא הגשמה!
לכן אינני מבין את החלוקה הזו בין 'אמיתת הימצאו' או 'מהותו', לבין פעולותיו.
ובכלל, האם ''ה' אחד'', ומושג ה'אחדות' הכל-כך מרכזי ומהותי,
לא שולל את החלוקה הזו?
ולגבי הסבלנות - אתה צודק מאוד.
ולא, לא למדתי את מורה הנבוכים אפילו לא פעם אחת בשלמות.
לעומת זאת, אתה יכול להיות סמוך ובטוח שקראתי את המאמרים שהזכרת כבר כמה פעמים.