top of page

ערן כהן

More actions

פוסטים בפורום

ערן כהן
26 בפבר׳ 2024
In :)
האם מארי יכול להסביר את המושגים אליבא דרבינו? מפי קבלה - דברים שידוע כי נאמרו למשה בסיני. מדברי רבינו בספר המצוות שורש שני, אני מבין שבמסגרת דברי סופרים כלולים *גם* דברים שאינם מפורשים בברור בתורה ואינם מפי הקבלה, אלא נלמדו בי״ג מידות ולא נאמר עליהם בתלמוד בפרוש שהם מגוף התורה -דהיינו או כתוב ממש בתורה לפי הבנת חכמים או מפי קבלה: ״לפיכך הראוי בזה, שכל מה שלא תמצאהו כתוב בתורה, ותמצא בתלמוד שלמדוהו באחת משלוש עשרה מדות - אם בארו הם בעצמם ואמרו שזה גוף תורה, או שזה דאורייתא - הנה ראוי למנותו, אחר שמקבלי המסורת אמרו שהוא דאורייתא. ואם לא יבארו זה ולא דברו בו - הנה הוא דרבנן, שאין שם כתוב יורה עליו.….הנה נתבאר לך שאפילו בימי משה נאמר דקדוקי סופרים, כי כל מה שלא שמעו בסיני בביאור הנה הוא מדברי סופרים. הנה כבר התבאר כי תרי"ג מצוות שנאמרו לו למשה בסיני לא ימנה בהן כל מה שילמד בשלוש עשרה מדות. ואפילו בזמנו עליו השלום, כל שכן שלא ימנה בהן מה שהוציאו באחרית הזמן.״ לעומת זאת בפרוש המשנה במסכת כלים י״ז יב כתוב: ״ולא יטעך אמרו "שיעורו מדברי סופרים", עם השורש אשר בידינו "שכל השיעורים הלכה למשה מסיני", לפי שכל מה שלא התבאר בלשון התורה יקרא מדברי סופרים ואף על פי שהדברים הן הלכה למשה מסיני, לפי שמאמר "מדברי סופרים" יכלול שיהיה הדבר קבלת סופרים כמו הפירושים וההלכות המקובלות מן משה מסיני, או תיקון סופרים כמו התקנות והגזרות״. כלומר גם הלכה למשה לסיני היא דברי סופרים? ולגבי מפי השמועה: בהקדמה למשנה תורה: (יג) וכן כל אחד ואחד כותב לעצמו כפי כוחו מביאור התורה ומהלכותיה כמו ששמע, ומדברים שנתחדשו בכל דור ודור בדינים שלא למדום מפי השמועה אלא במידה משלוש עשרה מידות והסכימו עליהם בית דין הגדול. וכן היה הדבר תמיד עד רבינו הקדוש.״ האם זה זהה למפי הקבלה ?
0
3
63
ערן כהן
07 בספט׳ 2023
In :)
האם מישהו יוכל להעביר לי בבקשה את המאמר של הרב דחוח-הלוי ״התפוררות דיני האבלות שתקנו חז״ל״ זכור לי שקראתיו ברשת (אולי פה באתר?), אבל לא הצלחתי למוצאו בשנית. מעניין שהמו״ל של ספר הזיכרון בו מפורסם המאמר, טוען שכרך א אזל ובגרסת האון ליין המאמר הושמט. https://net-sah.org/chapters/1318.(https://net-sah.org/chapters/1318) אשמח לקישור למאמר.
1
1
57
ערן כהן
16 במאי 2021
In :)
מורי אדיר שלום וברכה. רציתי לשאול מהי דעתך לגבי שימוש בחשמל בשבת וביום טוב, לפי דעת רבינו. האם יש לחשוש כלל לחיבור לרשת החשמל, שמא יגרום לחילול שבת על ידי יהודים? השאלה מתוך הנחה שזו לא תחנה אוטומטית ודווקא הפעלת המכשיר שלך, היא הקש ששברה את גב הגמל וגרמה לצורך בחילול שבת בתחנה. האם לדעתך רבינו יסבור שיש בשימוש בחשמל משום איסור מוליד, בונה או מכה בפטיש? לעניות דעתי והידע המדעי המועט מאד שברשותי, הדברים נראים בלתי מסתברים. האם גם אם יש לאסור מסברות אלו, האם יש לחלק בין ״הולדת זרם״ לשינוי עוצמת זרם, כפי שסוברים אנשי מכון צומת? האם הם צודקים לדעתך בסברתם שיש להתיר רק לנכים או לצורך בטחוני וכו׳ ולא לצורך שמחת יוט או חיסכון ממון ישראל, בשל טעמים של אווירת שבת וכו׳? (לכן אוסרים ״שקע שבת״). האם במידה ואין במכשיר ניצוצות גלויים או בערה, האם החום המופק במכשיר ומימונו יש בו משום גחלת מתכת ומלאכת מבעיר? מה דעת רבינו, על מכשירים עם חיישנים וטרמוסטטיים אוטומטיים, שמנטרים את הסביבה, האם אדם צריך לחשוש מהפעלתם שלא מתכוון לכל? האם יש לחלק בין, בין חיישנים המגיבים ישירות ובוודאות לפעולה, כגון חיישן המדליק תאורה שאדם קרוב, או חיישן שמפסיק את האוורור במקרר שנפתחת הדלת, לבין חיישן שמנטר טמפרטורה, במזגן או מקרר או במייחם חשמלי למשל,שהשימוש במכשיר בשלב מסויים עלול לגרום לשינוי שינוטר על ידי החיישן (אך לא בוודאות). האם ראוי לאסור משהו משום עובדין דחול? הדברים חשובים ונצרכים, לא רק בשל שמחת יו״ט ועונג שבת, לשמור על ממון ישראל ועל ״קיימות״העולם (שימוש רציף בחשמל ובניית מכונות מותאמות, יש להם עלויות רבות) אלא גם כי העולם צועד לעבר שימוש בחיישנים וממשקים עם גוף האדם ומחשבותיו ובעתיק כל המכשירים יותאמו לכך. אם זהו הדין, נעשה ונשמע, ואם לא - למה שיאמרו הגויים שאנחנו עם סכל ושנתנו לנו חוקים לא טובים. תזכה לשנים רבות ומועדים טובים.
0
2
114
bottom of page