top of page

משתדל

More actions

תגובות בפורום

הערה על מה שנכתב בפוסט 'רש"י - ראש פרשני ההגשמה (חלק יב)'
In :)
משתדל
30 באוג׳ 2022
מחילה, רק עכשיו ראיתי שערכת את הפוסט המקורי. אבל להגנתי בהחלט אפשר לומר כי מרוח התגובה הראשונה לא היה ברור לי שבכוונתך לערוך ולכן לא בדקתי. בפוסט הראשון הקפדתי לכתוב "נשמט מעיניך" ולא "השמטת", ויש בכך, לענ"ד, להעיד על כוונותיי שאין בהן זדון. מדוע עלינו לומר בהכרח כי לא היו הדברים במציאות? הם אינם נזכרים בסיפור המקראי, אבל להדיא גם אינם מן "הנמנעות", כלומר אין פה בעיה לוגית או בעיה מבחינת חוקי הטבע הידועים לנו. ידועים היו לי דברי הרמב"ם על שלוש הכיתות (אם כי לא כל מה שהובא בשאר הפוסטים), וכמובן יש דברים באגדות חז"ל שאי-אפשר לפרש כפשוטם והעושה כן שוגה ואינו מוסיף כבוד לחז"ל, אבל סלקא דעתך שזה תקף לכל מה שאנחנו מכנים אגדתא? מה שאין בו מן "הנמנעות", למה שלא נבין כפשוטו? הבעיה כאן היא שאיני יודע מיהם אותם הערביים המדוברים ומה היו מנהגיהם ומה בהתנהגותם של האנשים היה יכול לגרום לאברהם אבינו לחשוד בהם, אבל זה מכשול היסטורי, לא לוגי או פיסיקלי. כלומר, אין לי שום בעיה עקרונית להניח שהמאורע אכן קרה במציאות ולשאלות שאלות על בסיס זה, ואם המסקנה היא שהרמב"ם יחשוב אותי לסכל ומחוסר דעת בשל כך, שיבושם לו.
0
1
הערה על מה שנכתב בפוסט 'רש"י - ראש פרשני ההגשמה (חלק יב)'
In :)
משתדל
30 באוג׳ 2022
ראשית אתוודה שלא הבאתי בחשבון אי אילו ענייני מלחמה נגד רש"י או את מי יש לדון לכף זכות. קראתי את הפוסט והטענה נראתה לי שגויה, אז ניסיתי להביא את העניין לידיעתו של הכותב. הטענה המקורית בפוסט היא שאין מקור לדברי רש"י זולת מדרשים מאוחרים מאוד. הטענה הזו שגויה, שכן ראינו את דברי הגמרא, ואין ספק (אצלי לפחות) שרש"י כיוון אליהם כשכתב את מה שכתב. אפשר לטעון, כפי שאתה אכן טוען, שרש"י לא הבין ועיוות אף את דברי הגמרא. יכול להיות, אבל זו כבר טענה אחרת. אני חושב שאינך נדרש ממש לדון אותו לכף זכות כדי להודות בכך שיש מקור מסוים לדבריו (בניגוד לנטען בפוסט), ומכל מקום כך הוא מנהג העולם בעניינים האלה ונראה שכך ראוי (אין לצאת מגדרך כדי לייחס למישהו טענה חלשה וכו'). לגבי הדברים עצמם, הם אינם ברורים דים (מיהם הערביים הנזכרים ומה עניין ההשתחוות לאבק רגליהם? ולמה שאברהם אבינו יחשוד באנשים שראה שהם נמנים עם אותם הערביים?), ובאמת איני מתיימר להבינם לאשורם.
0
הרשמו לקבלת עדכונים והודעות על מאמרים חדשים

יישר כוחכם ותודה על הרשמתכם

זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי!

bottom of page