"והנה למדת שהאיסור מדרבנן הוא תליית המשמרת, לפי שהמשמרת עושה מלאכה וחייב סקילה. לפיכך איסור תלייתה ודכוותא אמרינן 'שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול'. אבל תליית הכוז והמצנפת וכיוצא בהן מותר, לפי שאין עושין בהן מלאכה שחייבים עליה סקילה. ולא אמרינן בכי הני 'שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול'. אם כן לא יאכל כדרך שהוא אוכל בחול ולא יסב כדרך שהוא מסב בחול - זה דבר ברור הוא למבין, שאין אתה מוצא לעולם דברים שאסרו חכמים משום 'שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול', אלא דברים שאפשר שירגילו למלאכה."
דוגמא שזכורה לי מהאחרונים היא שימוש במטריה בשבת. לכאורה מותר לפתוח מטריה מערב שבת ולהשתמש בה בעת הצורך. אך אם זכרוני אינו מטעני האחרונים אסרו זאת משום "עובדין דחול", שמא יבוא לפתוח את המטריה בשבת.
אולם נראה שפתיחת מטריה בשבת אסורה מדרבנן בלבד, או משום אוהל ארעי, או משום תיקון מנא, לכן לכאורה לא שייך לגזור משום "עובדין דחול".
האם יש טעמים אחרים שבגללם נאסור פתיחת מטריה מערב שבת?
אכן כדבריך מארי אדיר.
וזה לשון רבנו בתשובה שו:
"והנה למדת שהאיסור מדרבנן הוא תליית המשמרת, לפי שהמשמרת עושה מלאכה וחייב סקילה. לפיכך איסור תלייתה ודכוותא אמרינן 'שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול'. אבל תליית הכוז והמצנפת וכיוצא בהן מותר, לפי שאין עושין בהן מלאכה שחייבים עליה סקילה. ולא אמרינן בכי הני 'שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול'. אם כן לא יאכל כדרך שהוא אוכל בחול ולא יסב כדרך שהוא מסב בחול - זה דבר ברור הוא למבין, שאין אתה מוצא לעולם דברים שאסרו חכמים משום 'שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול', אלא דברים שאפשר שירגילו למלאכה."
דוגמא שזכורה לי מהאחרונים היא שימוש במטריה בשבת. לכאורה מותר לפתוח מטריה מערב שבת ולהשתמש בה בעת הצורך. אך אם זכרוני אינו מטעני האחרונים אסרו זאת משום "עובדין דחול", שמא יבוא לפתוח את המטריה בשבת.
אולם נראה שפתיחת מטריה בשבת אסורה מדרבנן בלבד, או משום אוהל ארעי, או משום תיקון מנא, לכן לכאורה לא שייך לגזור משום "עובדין דחול".
האם יש טעמים אחרים שבגללם נאסור פתיחת מטריה מערב שבת?