מכל מקום, מכיוון שמדובר באיסור דרבנן, יש לצמצם את האיסור ככל שניתן, דהיינו לאסור רק מה שדומה מאד למלאכת הבערה. ובמלים אחרות, יש לאסור חשמל אשר דומה למלאכת הבערה, כגון חשמל שיוצר אור או חום וכיו"ב.
ברם, עיקר השימוש במעלית בשבת יוצר פעולה מכאנית אשר אין בה הפעלת אור או חום. לכן נראה לי שניתן להקל בדיעבד כאשר אין כל דרך אחרת.
כלומר, נראה לי שניתן להקל כאשר מדובר בזקן או בילדים קטנים מאד.
אך המבוגרים שמסוגלים לעלות ברגליהם יעלו ברגליהם וגם יועילו לבריאותם.
אתה אומר שהחשמל בעיה, אך אני אישית טרם השתכנעתי מהטענות, מלבד טענה שהדבר עלול להוביל למלאכה כשמתקלקל משהו. אך סנהדרין לא קבעו גזרה (סייג) לכך, ועד שנזכה, כל אחד רשאי להסיק מסקנותיו בנושא.
שימוש במעלית לא אסור מבחינת מלאכות שבת כי אכן אין מלאכה כזו.
האיסור היחיד הוא מבחינת השימוש בחשמל, וכבר ייחדנו לכך אשכול נפרד.
המסקנה שם היא, שהדרך היחידה לאסור חשמל לפי מיטב הבנתי היא משום יצירת אנרגיה בשבת, כמו מלאכת הבערה, וברור שאיסור זה הינו איסור דרבנן.
ומצאתי זכר לדבר שהחשמל דומה לאש בדברי הנביא יחזקאל בפרק א:
"וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב וּמִתּוֹכָהּ כְּעֵין הַחַשְׁמַל מִתּוֹךְ הָאֵשׁ" (א, ד).
"וְנֹגַהּ לָאֵשׁ וּמִן הָאֵשׁ יוֹצֵא בָרָק" (א, יג).
"וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל כְּמַרְאֵה אֵשׁ בֵּית לָהּ סָבִיב מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה וּמִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה רָאִיתִי כְּמַרְאֵה אֵשׁ וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב" (א, כז).
מכל מקום, מכיוון שמדובר באיסור דרבנן, יש לצמצם את האיסור ככל שניתן, דהיינו לאסור רק מה שדומה מאד למלאכת הבערה. ובמלים אחרות, יש לאסור חשמל אשר דומה למלאכת הבערה, כגון חשמל שיוצר אור או חום וכיו"ב.
ברם, עיקר השימוש במעלית בשבת יוצר פעולה מכאנית אשר אין בה הפעלת אור או חום. לכן נראה לי שניתן להקל בדיעבד כאשר אין כל דרך אחרת.
כלומר, נראה לי שניתן להקל כאשר מדובר בזקן או בילדים קטנים מאד.
אך המבוגרים שמסוגלים לעלות ברגליהם יעלו ברגליהם וגם יועילו לבריאותם.
כך נראה לי וה' יאר עינינו במאור תורתו.
אתה אומר שהחשמל בעיה, אך אני אישית טרם השתכנעתי מהטענות, מלבד טענה שהדבר עלול להוביל למלאכה כשמתקלקל משהו. אך סנהדרין לא קבעו גזרה (סייג) לכך, ועד שנזכה, כל אחד רשאי להסיק מסקנותיו בנושא.