כתוב בספר מלכים א' פרק ג יב: "הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא הָיָה לְפָנֶיךָ וְאַחֲרֶיךָ לֹא יָקוּם כָּמוֹךָ" , כלומר שה' אמר לשלמה המלך, שלא יהיה עוד אדם חכם כמוהו.
ורבנו אומר בספר המדע הלכות פרק ט' שהמשיח יהיה חכם יותר,
"מפני שאותו המלך שיעמוד מזרע דויד בעל חכמה יהיה יתר משלמה, ונביא גדול הוא קרוב ממשה רבנו".
אפשר הסבר איך מתיישב " הסתירה"?
תודה מראש.


החכמה בא ניחן שלמה המלך והמשיח הינם שני סוגים שונים של חכמה. שלמה המלך ניחן בחכמת הטבע. וכך כותב רד״ק על הפסוק במלכים:
לא היה לפניך. אפילו משה רבינו בחכמת הטבע לא היה כמוהו אבל בחכמת האלהית היה חכם יותר ממנו או פירושו לא היה לפניו במלכים:
לעומתו, המשיח ניחן בחכמה התורה ומדעי האלוהות, ועל זה דיבר רבינו כשאמר שהוא חכם יהיה משלמה.
אדיר דחוח-הלוי דבר ראשון שלמה לא הקים במות בעצמו אלא לא מיחה בנשותיו, וזה הרמב"ם ביהר באיסורי ביאה פרק יג'.
דבר שני אמרת שהלב והחכמה של שלמה הוא למשפט בלבד, אבל זה לא נראה שזאת האמת מכיוון ששלמה העיד על עצמו:"הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה, עַל כָּל-אֲשֶׁר-הָיָה לְפָנַי עַל-יְרוּשָׁלִָם". וראייתך היא ששלמה נטה אחר נשיו, אך רמב"ם בפירוש המשנה הביא דוגמאות לאנשים, שחלקם היו נביאים, שהייתה להם קיצונות במידות, כגון אליהו הנביא שהיה כעסן וביניהם גם שלמה שנטה אחר התאוות.
ואסור לשכוח את העובדה ששלמה נקרא:"ידידיה".
הבה נעיין יחדיו בפסוקים במלכים א פרק יג (ט-יד):
"[שלמה מבקשה מה'] וְנָתַתָּ לְעַבְדְּךָ לֵב שֹׁמֵעַ לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ לְהָבִין בֵּין טוֹב לְרָע כִּי מִי יוּכַל לִשְׁפֹּט אֶת עַמְּךָ הַכָּבֵד הַזֶּה. וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי אֲדֹנָי כִּי שָׁאַל שְׁלֹמֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֵלָיו יַעַן אֲשֶׁר שָׁאַלְתָּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא שָׁאַלְתָּ לְּךָ יָמִים רַבִּים וְלֹא שָׁאַלְתָּ לְּךָ עֹשֶׁר וְלֹא שָׁאַלְתָּ נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ וְשָׁאַלְתָּ לְּךָ הָבִין לִשְׁמֹעַ מִשְׁפָּט. הִנֵּה עָשִׂיתִי כִּדְבָרֶיךָ הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא הָיָה לְפָנֶיךָ וְאַחֲרֶיךָ לֹא יָקוּם כָּמוֹךָ. וְגַם אֲשֶׁר לֹא שָׁאַלְתָּ נָתַתִּי לָךְ גַּם עֹשֶׁר גַּם כָּבוֹד אֲשֶׁר לֹא הָיָה כָמוֹךָ אִישׁ בַּמְּלָכִים כָּל יָמֶיךָ. וְאִם תֵּלֵךְ בִּדְרָכַי לִשְׁמֹר חֻקַּי וּמִצְוֹתַי כַּאֲשֶׁר הָלַךְ דָּוִיד אָבִיךָ וְהַאַרַכְתִּי אֶת יָמֶיךָ".
ובכן, נראה שהלב החכם והנבון אשר היה ייחודי לשלמה נוגע ליכולת המשפט בלבד, ולא לידיעת המדעים והחכמות. והראיה, שלמה המלך לא רק שלא היה נביא, בסוף ימיו הוא גם נטה אחר נשיו ושגה אחר עבודה-זרה והקים במות לאלילים הכעורים. כמו כן, בגלל ששלמה המלך לא הלך בדרכי ה' הוא מת בקוצר ימים ולא זכה לאריכות ימים, וכמו שהודיע לו ה' בסוף הפסוקים לעיל (למיטב זכרוני הוא לא הגיע לגיל 50).