מורי אדיר, הערותיך החכמות לעיל בהחלט נכונות, ואלו השקפותיו של הרמב"ם, שלא כמו טיפשותו הדוחה של הכוזרי האידיוטי המייצג הבדל אונטולוגי בין יהודים לגויים. לאור הערותיך החכמות לעיל בבקשה אתה יכול להסביר מדוע נראה שליהודים יש ערך גדול יותר לחיים מכל העמים האחרים.
אולי ניתן להביא דוגמה ממצות ברית מילה: עם ישראל אמון על מצות ברית מילה במשך עשרות רבות של דורות. החלשת תאוות המין במשך עשרות רבות של דורות, הביאה לייחוד בעם ישראל. כלומר, במשך הזמן, כריתת הערלה וסיגול ריסון תאוות המין, השפיעו על בני האדם מדור לדור, עד שריסון תאוות המין הפכה להיות מצע גנטי בעם ישראל.
במלים אחרות, קל יותר לאדם שנולד יהודי לרסן את תאוות המין מאשר גוי, משתי סיבות מרכזיות:
א) עצם כריתת הערלה באותו יהודי בהיותו תינוק מחלישה את תאוות המין.
ב) סיגול ריסון תאוות המין במשך עשרות רבות של דורות של יהודים ששמרו על ברית מילה, וסיגלו לעצמם את מידת ריסון תאוות המין.
אולי כדאי להוסיף שתי פסקאות בעניין הנפש, מתוך דיון שערכנו כאן בפורום בנושא: "הנפש לפי הרמב"ם", אשר עוסקות בשאלה האם נפש היהודי שונה מנפש הגוי?
לכל בני האדם יש נפש, ואין הבדל בעניין זה בינינו לבין אומות העולם, אלא שעם ישראל קיבל על עצמו לקדש את הנפש ללטש ולשכללה אותה, בהתרחקות מן הבהמיות ובמסע ההתקרבות לאל אחד ולהשארות הנפש לאחר תום חיי הנשמה. אצל הגויים הרשעים או ישראל הרשעים, גם הנפש נכרתת משגב חיי העולם הבא, והם אינם זוכים להשארות הנפש.
מה שמייחד אותנו מן הגויים אינו הנפש, כי לכולנו ניתנה אותה נפש, אלא החינוך והתורה שמדריכה אותנו לחיים מוסריים וערכיים. אמנם, במשך הדורות רוב עם ישראל הלך בדרכים הללו עד שחלק או רוב או כל המידות והערכים הללו נקנו לו כמצעים מידותיים, כלומר קל יחסית לילד יהודי להתחנך ולקבל מידות מוסריות מסוימות, מאשר לגויים שלא הוכשרו בכך. וזהו ההבדל היחיד לפי דעתי בינינו לבין הגויים.
בזכות קבלתם את התורה, התורה ומצוותיה הן אשר השפיעו על עם ישראל ועידנו את מידותיו ונפשו במהלך ההיסטוריה.
מורי אדיר, הערותיך החכמות לעיל בהחלט נכונות, ואלו השקפותיו של הרמב"ם, שלא כמו טיפשותו הדוחה של הכוזרי האידיוטי המייצג הבדל אונטולוגי בין יהודים לגויים. לאור הערותיך החכמות לעיל בבקשה אתה יכול להסביר מדוע נראה שליהודים יש ערך גדול יותר לחיים מכל העמים האחרים.
תודה על ההבהרה.
אולי ניתן להביא דוגמה ממצות ברית מילה: עם ישראל אמון על מצות ברית מילה במשך עשרות רבות של דורות. החלשת תאוות המין במשך עשרות רבות של דורות, הביאה לייחוד בעם ישראל. כלומר, במשך הזמן, כריתת הערלה וסיגול ריסון תאוות המין, השפיעו על בני האדם מדור לדור, עד שריסון תאוות המין הפכה להיות מצע גנטי בעם ישראל.
במלים אחרות, קל יותר לאדם שנולד יהודי לרסן את תאוות המין מאשר גוי, משתי סיבות מרכזיות:
א) עצם כריתת הערלה באותו יהודי בהיותו תינוק מחלישה את תאוות המין.
ב) סיגול ריסון תאוות המין במשך עשרות רבות של דורות של יהודים ששמרו על ברית מילה, וסיגלו לעצמם את מידת ריסון תאוות המין.
מקווה שדייקתי לאמת ושדבריי ברורים יותר הפעם.
זה גם מסביר את מה שענה הרמבם לגר ששאל אותו את השאלה על ברכת אבות
אולי כדאי להוסיף שתי פסקאות בעניין הנפש, מתוך דיון שערכנו כאן בפורום בנושא: "הנפש לפי הרמב"ם", אשר עוסקות בשאלה האם נפש היהודי שונה מנפש הגוי?
לכל בני האדם יש נפש, ואין הבדל בעניין זה בינינו לבין אומות העולם, אלא שעם ישראל קיבל על עצמו לקדש את הנפש ללטש ולשכללה אותה, בהתרחקות מן הבהמיות ובמסע ההתקרבות לאל אחד ולהשארות הנפש לאחר תום חיי הנשמה. אצל הגויים הרשעים או ישראל הרשעים, גם הנפש נכרתת משגב חיי העולם הבא, והם אינם זוכים להשארות הנפש.
מה שמייחד אותנו מן הגויים אינו הנפש, כי לכולנו ניתנה אותה נפש, אלא החינוך והתורה שמדריכה אותנו לחיים מוסריים וערכיים. אמנם, במשך הדורות רוב עם ישראל הלך בדרכים הללו עד שחלק או רוב או כל המידות והערכים הללו נקנו לו כמצעים מידותיים, כלומר קל יחסית לילד יהודי להתחנך ולקבל מידות מוסריות מסוימות, מאשר לגויים שלא הוכשרו בכך. וזהו ההבדל היחיד לפי דעתי בינינו לבין הגויים.