שלום הרב אדיר!
מלשון רמב"ם נראה פשוט, כי אמנם יש לאדם רשות לקרוא ק"ש של שחרית עד 3 שעות, אולם זמנה הוא קודם הנץ החמה, ורק:
"וְאִם אִחֵר וְקָרָא קְרִיאַת שְׁמַע אַחַר שֶׁתַּעֲלֶה הַשֶּׁמֶשׁ יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ שֶׁעוֹנָתָהּ עַד סוֹף שָׁלֹשׁ שָׁעוֹת בַּיּוֹם לְמִי שֶׁעָבַר וְאִחֵר:" (הלכות ק"ש, א, יא)
לפי זה,
אם אני מתפלל במניין קבוע ב 0730,
האם עלי לקרוא ק"ש בברכותיה בזמנה, קודם הנץ החמה, לפני התפילה, ללא מניין?
ואם כן, האם לחזור עליה שוב בתפילה? אולי רק ללא הברכות?
ומה עם 'סמיכת גאולה לתפילה'? - הרי אם אעשה כך, לא אתפלל מיד לאחר ק"ש?
או שאולי בכלל עדיף להתפלל ביחיד ובזמן, מאשר במניין?
top of page
כדי לראות את זה בפעילות, יש לעבור לאתר הפעיל שלך.
קריאת שמע בזמנה או בתפילה?
קריאת שמע בזמנה או בתפילה?
3 תגובות
לייק
3 תגובות
bottom of page
1) התכוונתי שתאמר את קרית שמע בזמנה ביחיד בביתך, ולאחר מכן תתפלל במניין.
2) לא, אך ורק את קרית שמע, אך שים לב לומר לפני-כן את ברכות התורה.
3) עם הברכות שלפני ואחרי, שהרי עוד לא אמרת אותן.
4) די בכך שהם מאמתים את שלושה-עשר יסודות הדת, ואף אם הם מאמתים גם את הקבלה, אין הם עושים זאת מתוך הבנה מה כתוב בספר הזוהר, אלא מתוך מה שהלעיטו אותם כומרי הדת הוזי ההזיות. לפיכך אתה יכול להתפלל אתם.
ברם, אם מדובר במניין של מאמיני קבלה והוגים בתורתה, אין להתפלל עמם לדעתי.
***
אצלנו בשכונה (רמת עמידר) יש כמה וכמה בתי כנסת שניתן להתפלל בהם לדעתי, אך יש גם שניים לפחות שאסור להיכנס אליהם. האחד, הוא בית-הכנסת של ישיבת ההסדר שבו רבו מאד הדמיונות וההזיות (החסידות האלילית) וחילול-שם-שמים (הפכו תורת חיים לקורדום חוצבים ולהפקת טובות הנאה), וכן בית-כנסת אחד שבראשו עומד חסיד חב"ד, ושומר נפשו ירחק. ברם, רובם המכריע והמוחץ של התימנים בשכונה שלנו אינם מתעמקים בקבלה כלל ועיקר, ורובם הגדול הולכים בדרכים ישרות ובעלי מידות טובות, עובדים לפרנסתם ואינם הופכים תורת חיים לקורדום חוצבים.
אמנם, לא אכחד ממך כי לא יהיה לי קל הדבר להתפלל עמם, ולאחר שעמדתי על דעתי ועל דרך האמת, חוש הביקורת שבקרבי יקשה עלי מאד להתפלל יחד עם הציבור את כל התוספות וההזיות שהחדירו לתפילה. והקב"ה זימן לי בית-מדרש קטן צמוד לבית-הכנסת, ובו הנני מתפלל בשבת עם הציבור כאשר הם מתפללים לפי הנוסחים והדרכים הישרות, וכאשר הם תועים מדרך האמת, הנני עובר לעיין בספרים ובלימודים.
זו היא אפוא עצתי לך, קח עמך ספר, וכאשר הציבור יפליגו להזיות תלמד את דברי רבנו. וכאשר הם יחזרו להתפלל בדברים הנכונים והישרים, תחזור להתפלל עמם.
אגב, לגבי מאמיני אגדות חז"ל כפשוטן, אם מדובר ביושבי הישיבות אשר לומדים את האגדות כפשוטן ומפיקים מהן השקפות עולם, איני רואה דרך להתפלל עמם.
כמו כן, יש שני ימים בשנה שאיני יכול להתפלל עם הציבור בשום פנים ואופן: והם יום הכיפורים ושמחת תורה, כי כל-כך רבו בהם הפיוטים המגשימים ומיני התארים, וכל-כך רבו בהם התוספות המבחילות, ועוד ועוד עד שאומרים אותן במשך שעות... ובשמחת תורה אף נוספו אכילה ושתייה חריפה וקלות דעת, וזלזול בתי הכנסיות, עד שאיני מסוגל להיכנס לבית הכנסת בימים הללו, והנני נשאר בביתי ומתפלל לפני בוראי ככל יכולתי.
וה' הטוב יאיר את עיני עמו לדרך האמת.
1) לכתחילה יש לקרוא את קרית שמע בזמנה בסמוך להנץ החמה (לאחר שברכת ברכות השחר, נטלת ידיים, וברכת ברכות התורה).
2) גם אם קראת את קרית שמע בזמנה לבדך, אתה חייב לחזור ולקרוא אותה (לכל הפחות פסוק ראשון) יחד עם הציבור כדי שלא תיראה כמי שאינו מקבל עליו מלכות שמים.
3) אם המניין שאתה מתפלל בו הוא מנין של אנשים בעלי מידות טובות ובעלי השקפות נכונות ביסודות הדת, עדיף להתפלל במניין עמם, ואמור את קרית שמע בזמנה.
אגב, הערה כללית, אין צורך לעמוד עם סטופר או שעון בכל העניינים הללו, השתדל לקיים את ההלכות ככל שתוכל אך מבלי להרהר בדבר יותר מדאי. וזאת מפני שאין מטרת התפילה לדקדק בזמנים, אלא לעבוד את ה' באמת ובלבב שלם. וכמעט כל בני האדם מייחסים חשיבות לזמנים ולשעון יותר מדאי, ושוכחים את המטרה העיקרית של התפילה והיא עבודת ה' והפניית כל כוחות המחשבה בכיוונו (ולא לכיוון השעון).
דע את אלהי אביך ועבדהו.