בספרו של יחזקאל שרגא ליכטנשטיין "מטומאה לקדושה" מובא כי הרמב"ם בהגיעו לארץ ישראל הגיע למערת המכפלה ושם "השתטח" על קברי האבות נשא תפילה. מעשה זה אינו עולה בקנה אחד עם ביאורו של מורי בדעת הרמב"ם "קרית שמע ותפילה במקום טומאה" על אף שמתיאור הדברים, האופן ונוסח התפילה המובא שם לא ניכרת ה"השתטחות" כפי שאנו עדים לה במקומות "קדושים" . והשאלה , האם מערת המכפלה מוחרגת מטומאת יתר הקברים?
עוד מובא כי נכדו הרב דוד הנגיד "השתטח" על קברם של הלל ושמאי והתפלל כי מלשינים אשר העלילו עליו במצרים יבולע להם ושם מתואר כי תפילתו התקבלה ומתו לא פחות מ- 500 איש מבקשי רעתו במצרים. האם נכדו של הרמב"ם אכן נטש את דרכו של סבו?

פרסמתי עתה מאמר בעניין זה, ראו כאן.
שלום עליכם
וראיתי במקרה שאלת השואל(מפורום אחר). ואשוב להשיב כאן בהרחבה של נושא זה ושל השואל ושל רבני אשכנז וחוקריהם. והם נוקטים בשיטת הסילוף,השיבוש,והכי חזק הסתרת מידע! ועד אז דע/ו דעת מורי אדיר בנושא היא לדעתי האישית היא האמת הנכונה.
המשך יום טוב.
אדייק, לעניות דעתי הסיבה המרכזית שההמון פונה למאגיה ולהזיות נעוצה בהתעייתם אחר ההבל על-ידי אנשי דת נוכלים. לעומת זאת, הסיבה המשנית שההמון פונה למאגיה נעוצה לדעתי בנטייתם הטבעית אחר ההזיות והדמיונות.
ואסביר מדוע לדעתי אנשי הדת הנוכלים הם הסיבה המרכזית ולא המשנית:
אנשי דת נוכלים משפיעים על ההמון לפנות למאגיה ולהזיות בשתי דרכים: 1) בדרך ישירה -- בהחדרה ישירה של השקפות מאגיות אליליות; 2) בדרך עקיפה -- בהנצחת הבערות והסכלות והריחוק מן המדעים. והעדר החכמה מדרדר את ההמון לנטות אחר ההזיות והדמיונות.
לפיכך, אנשי הדת הנוכלים הם הסיבה המרכזית, מכיוון שלא רק שהם מחדירים באופן ישיר הזיות ודמיונות, הם גם מטפחים ומנציחים את הסכלות אשר גורמת לבני האדם לפתח נטייה טבעית להזיות ולדמיונות.
מעין הפתגם הידוע: "ראשי עמא מיתַּקן -- כולי עמא מיתקן".
מורי אדיר, בבקשה הסבר כיצד שתי ההצהרות הבאות שלך אינן סותרות:
1) "הסיבה המרכזית בימינו שעם ישראל נמשך אחר המיסטיקה היא לא בגלל שהיא קלה ומושכת, אלא בגלל שראשי העם ומנהיגיו מחנכים אותם בדרך זו כדי שהם יוכלו לשלוט בהמונים ולהפיק מהם טובות הנאה לרוב. ההליכה בדרך המיסטיקה והמאגיה היא למעשה הליכה בדרך השקר, העבירות והתועבות, האם ניתן לומר על דרך זו שהיא קלה?! והלא עבותות העוונות והחטאים מלפפים את האדם ומדרדרים אותו לעברי פי פחת עד לאבדנו המוחלט, מן העולם הזה ומן העולם הבא.
ולכן, אין לי ספק, כי ההמונים סובלים מאד מהליכה בדרך המאגיה והמיסטיקה ונכשלים ונחבלים על כל צעד ושעל, הם אינם מאושרים וסובלים מאד מהשקפותיהם הרעות. סכלותם ובערותם שמונצחת על ידי מנהיגים דתיים תאבי בצע, גורמת לעם לחולשת דעת כללית, וחוסר יכולת להתמודד עם קשיי החיים וניסיונותיהם, וכאשר הם מרגישים שהם עומדים להתרסק ולהתפרק הם פונים לאותם אלה אשר הנציחו בקרבם את הבערות בבקשה לפתרון או לנס.
הדרך הקלה ביותר הבריאה ביותר והמאושרת ביותר לאדם היהודי היא דרך התורה היא דרך האמת, ואף שלעתים יש קושי לסגל מידות טובות או השקפות נכונות, התועלת והאושר העצומים שצומחים לאדם ההולך בדרך האמת, בסופו של דבר מביאים לכך שעצם ההליכה בדרך זו היא הקלה ביותר, כי האדם הולך בה מאהבה ומתוך הבנה ודעת. וה' אף העיד בנו כי הדרך שהוא דורש ומבקש מאיתנו היא הדרך הקלה ביותר מכל הדרכים, כי יש דרכים קצרות שהם ארוכות וארוכות שהם קצרות, וזו היא דרך התורה שרק לכאורה נראית ארוכה, אך היא דרך קצרה לחיים מאושרים בריאים ותקינים, והנה דברי ה' אלינו על ידי מיכה הנביא (ו, ג): עַמִּי מֶה עָשִׂיתִי לְךָ וּמָה הֶלְאֵתִיךָ עֲנֵה בִי."
2) "נחזור לענייננו, כאמור, התשובה הזו מזויפת, ומטרתה להצדיק את פולחן הקברים והמתים אשר מאז ומעולם שגו אחריו יהודי הגלות כמעט בכל המקומות, כי הפנייה למאגיה ולפתרונות הקלים נוחה מאד לאדם מפני שהיא משחררת אותו מעריכת חשבון נפש ושיבה אמיתית אל ה' יתעלה, ובמקום זאת הוא פונה לכמה "מקורבים" הקרובים ל"צלחת" והם עושים את העבודה בשבילו, והאדם מרגיש לאחר כל זאת שהוא יכול להמשיך במנהגיו ובמעלליו, ובמיוחד אם הוא גם תרם כספים לאותם הרמאים הנוכלים המקובלים אשר מתפעלים את אותם הקברים, אז הוא ממש מרגיש שהם כבר "חייבים" לו, והוא אף עלול להוסיף חטא על פשע."