כתב הרמבם בספרו מורה הנבוכים חלק ב בפרקי הנבואה פרק לג שמעמד הר סיני לא היה כפשוטו כפי המשתמע מפשט הפסוקים אלא הכל היה במראה הנבואה וגם נבואה זאת הייתה בעלת כמה דרגות דהיינו משה רבינו משיג את הנבואה ברמה של "עלה אל האלהים" ואילו שאר העם בדרגה של "תחתית ההר" ומסתבר שלא שמעו שום דבר מפורש אלא קול בלבד ולא דבור "קול דברים אתם שומעים" וגם מה ששמעו קולות שופר ברקים ורעמים לא היה זה במציאות יומית אלא בדרך נס, נמצא שלו יצוייר שהיינו עומדים וצופים מהצד על מעמד הר סיני היינו רואים את עם ישראל עומדים בתחתית ההר וסביבו, אולם לא היינו שומעים כלום, מאחר וכל מעמד זה היה בדרגה נבואית ציבורית ולא במציאות הרגילה( כפי הבנת פשט הפסוקים) ולכן הרמבם כותב שם שמעמד הר סיני הוא בכלל סתרי תורה דהיינו שאין מעמד זה כפשוטו. ועל פי מה שכתב שם בפרק לב (במורה נבוכים) שהנבואה לא תחול על קטנים וחלשי השכל יוצא שמעמד הר סיני בדרגתו הנבואית הייתה רק לבחירי העם, ושאר העם הצטרפו ועמדו במרחק מההר, בסופו של דבר משה רבינו העביר את כל עשרת הדברות אל העם ואף אחד חוץ ממשה לא שמע שום דבור מפי הגבורה!!! ומה שתמצא ששני דברות ראשונות כל העם שמעו הכוונה שמכח שמיעת הקול הנברא הבינו בדעתם את היסודות של מציאות השם ושאין עוד מלבדו, אולם לא בדרך של שמיעה אלא בדרך של הבנה. נמצנו למדים שמשה רבינו היה בכוחו להשפיע כח נבואה על ציבור שלם ולקיים מעמד נורא הוד שכנראה לא היה ולא יהיה כמוהו בעוצמתו .
top of page

כדי לראות את זה בפעילות, יש לעבור לאתר הפעיל שלך.
6 תגובות
bottom of page
אמן, והמברך יתברך!
ראה לדוגמה את דברי הנביא יחזקאל (פרק לו):
"לָכֵן אֱמֹר לְבֵית יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם. וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי יְהוָה נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם. וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם. וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר. וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם. וִישַׁבְתֶּם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם וִהְיִיתֶם לִי לְעָם וְאָנֹכִי אֶהְיֶה לָכֶם לֵאלֹהִים. וְהוֹשַׁעְתִּי אֶתְכֶם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וְקָרָאתִי אֶל הַדָּגָן וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ וְלֹא אֶתֵּן עֲלֵיכֶם רָעָב. וְהִרְבֵּיתִי אֶת פְּרִי הָעֵץ וּתְנוּבַת הַשָּׂדֶה לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא תִקְחוּ עוֹד חֶרְפַּת רָעָב בַּגּוֹיִם. וּזְכַרְתֶּם אֶת דַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וּמַעַלְלֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא טוֹבִים וּנְקֹטֹתֶם בִּפְנֵיכֶם עַל עֲוֹנֹתֵיכֶם וְעַל תּוֹעֲבוֹתֵיכֶם. לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה יִוָּדַע לָכֶם בּוֹשׁוּ וְהִכָּלְמוּ מִדַּרְכֵיכֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל".
ביום מן הימים זה יקרה, בתקופה מן התקופות זה יקרה, האם נזכה לראות זאת? איני יודע. האם אנחנו מחויבים לחתור להתגשמות התקופה הזו בימינו? בהחלט כן.