כתב הרמבם בספרו מורה הנבוכים חלק ב בפרקי הנבואה פרק לג שמעמד הר סיני לא היה כפשוטו כפי המשתמע מפשט הפסוקים אלא הכל היה במראה הנבואה וגם נבואה זאת הייתה בעלת כמה דרגות דהיינו משה רבינו משיג את הנבואה ברמה של "עלה אל האלהים" ואילו שאר העם בדרגה של "תחתית ההר" ומסתבר שלא שמעו שום דבר מפורש אלא קול בלבד ולא דבור "קול דברים אתם שומעים" וגם מה ששמעו קולות שופר ברקים ורעמים לא היה זה במציאות יומית אלא בדרך נס, נמצא שלו יצוייר שהיינו עומדים וצופים מהצד על מעמד הר סיני היינו רואים את עם ישראל עומדים בתחתית ההר וסביבו, אולם לא היינו שומעים כלום, מאחר וכל מעמד זה היה בדרגה נבואית ציבורית ולא במציאות הרגילה( כפי הבנת פשט הפסוקים) ולכן הרמבם כותב שם שמעמד הר סיני הוא בכלל סתרי תורה דהיינו שאין מעמד זה כפשוטו. ועל פי מה שכתב שם בפרק לב (במורה נבוכים) שהנבואה לא תחול על קטנים וחלשי השכל יוצא שמעמד הר סיני בדרגתו הנבואית הייתה רק לבחירי העם, ושאר העם הצטרפו ועמדו במרחק מההר, בסופו של דבר משה רבינו העביר את כל עשרת הדברות אל העם ואף אחד חוץ ממשה לא שמע שום דבור מפי הגבורה!!! ומה שתמצא ששני דברות ראשונות כל העם שמעו הכוונה שמכח שמיעת הקול הנברא הבינו בדעתם את היסודות של מציאות השם ושאין עוד מלבדו, אולם לא בדרך של שמיעה אלא בדרך של הבנה. נמצנו למדים שמשה רבינו היה בכוחו להשפיע כח נבואה על ציבור שלם ולקיים מעמד נורא הוד שכנראה לא היה ולא יהיה כמוהו בעוצמתו .
top of page
כדי לראות את זה בפעילות, יש לעבור לאתר הפעיל שלך.
6 תגובות
bottom of page
אמן, והמברך יתברך!
ראה לדוגמה את דברי הנביא יחזקאל (פרק לו):
"לָכֵן אֱמֹר לְבֵית יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם. וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי יְהוָה נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם. וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם. וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם. וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר. וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם. וִישַׁבְתֶּם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם וִהְיִיתֶם לִי לְעָם וְאָנֹכִי אֶהְיֶה לָכֶם לֵאלֹהִים. וְהוֹשַׁעְתִּי אֶתְכֶם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וְקָרָאתִי אֶל הַדָּגָן וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ וְלֹא אֶתֵּן עֲלֵיכֶם רָעָב. וְהִרְבֵּיתִי אֶת פְּרִי הָעֵץ וּתְנוּבַת הַשָּׂדֶה לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא תִקְחוּ עוֹד חֶרְפַּת רָעָב בַּגּוֹיִם. וּזְכַרְתֶּם אֶת דַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וּמַעַלְלֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא טוֹבִים וּנְקֹטֹתֶם בִּפְנֵיכֶם עַל עֲוֹנֹתֵיכֶם וְעַל תּוֹעֲבוֹתֵיכֶם. לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה יִוָּדַע לָכֶם בּוֹשׁוּ וְהִכָּלְמוּ מִדַּרְכֵיכֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל".
ביום מן הימים זה יקרה, בתקופה מן התקופות זה יקרה, האם נזכה לראות זאת? איני יודע. האם אנחנו מחויבים לחתור להתגשמות התקופה הזו בימינו? בהחלט כן.
שבוע טוב ומבורך רב אדיר
לאור שם כותרת מאמרך, "זכרו מעמד הר סיני" קשה שלא יעלו במחשבה מילותיו האחרונות של אחרוני הנביאים שאמר "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי"
כמה דורות עברו ממעמד הר סיני, לזמנו של הנביא מלאכי, וכן, כמה דורות עברו מאז אמר לנו הנביא מלאכי "זכרו... ליום כותבך את מאמרך "זכרו מעמד הר סיני"?
קשה מאד העובדה ההיסטורית, שעבודה זרה ואמונות זרות לא לנו, לא נעלמו בעם ישראל לכל אורך ההיסטוריה שלה.
והיום, תורת משה הטהורה, המונותיאיסתית, נשכחה כמעט כליל, בגלל תוצאות מעשיהם המרושעים של המינים והאפיקורסים החכמים בעיניהם.
מי כמוך יודע שמעמד הר סיני, לא השאיר הרבה רושם על כמעט כל אלו שהיו עדים לו, ורק שניים מתוך כל העדים למעמד זה, זכו להגיע אל הארץ המובטחת.
כנראה שקולות וברקים, ניסים ונפלאות הבורא, אינם מביאים את האדם לאמונה, וכל נביאי האמת, שדברי השכינה בפיהם, לא הצליחו להחזיר בתשובה את עם ישראל, גם הנביא האחרון לא הצליח, הרי הוא מדבר אל עם ששכח את ה".
וגם גדול המאמינים
הרמב"ם ז"ל, לא הצליח לעקור מעם ישראל, עבודה זרה ואמונות טפלות!
מה לפי דעתך צריך לקרות במציאות הריאלית, שיהיה בכוחו לגרום לכך שעם ישראל כולו, או רובו, יתעורר ויעשה תשובה? אם כל האותות והמופתים לא עזרו מה כן יעזור?
אפילו השואה הנוראה לא החזירה את רוב עם ישראל לתשובה, מתוך כ 14 מליון בני אדם יהודים בעולם, איזה אחוז ממנו שומר מצוות? ואיזה אחוז ממקיימי מצוותיו אינם מינים ואפיקורסים לפי הרמב"ם? אולי כת של יחידים!
מה יש לומר רב אדיר...
אני יודע שהצלחתך, או אי הצלחתך במשימה הקשה הזו ששמת לעצמך, אינו גורם משפיע למחויבות האמונית מוסרית שהנך מרגיש בכל נימי נפשך כלפי האמת!
יישר כוח על מלחמתך העזה והבלתי מתפשרת במינות ובעבודה הזרה אצל מחזיקי הדת בישראל וההולכים אחריהם, ה" יברכך!
"וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם" (תה' כב, ז).
מדברי רבנו במורה (ב, לג) עולה, שמעמד הר סיני היה מעמד משולב של מראות פיסיים גשמיים מגוונים, ואליהן התלוו חזיונות שכליים לכל אחד ואחד כפי רמתו.
והנה מעט מדברי רבנו במורה שם:
"והם רואים את האורות ושומעים את הקולות, כלומר אותם הקולות אשר הם קולות וברקים כרעמים וקול שופר חזק. וכל מקום שתמצא שנזכר שמיעת קולות רבים כמו שאמר: וכל העם רואים את הקולות' וגו', אינו אלא קול שופר ורעמים וכיוצא בהם. אבל קול ה', הקול הנברא אשר ממנו הובן הדיבור, לא שמעוהו כי אם פעם אחת בלבד כפי האמור בתורה וכמו שבארו חכמים שהעירותיך עליו" וכו'.
"ודע כי גם זה הקול לא הייתה דרגתם בו שווה לדרגת משה רבנו" וכו'.
"דע זה וזכרהו, לפי שאי אפשר להיכנס למעמד הר סיני יותר משיעור זה שהזכירו לפי שהוא מכלל סתרי תורה, ואמיתת אותה ההשגה, והיאך היה המצב בה נעלם ממנו מאד, לפי שלא קדם כמוהו ולא יהיה אחריו, ולכן דעהו".
גם במורה (א, כא), רבנו מלמד על מעמד נבואי משולב עם חזיונות גשמיים, ראו מאמרי: "'וַיַּעֲבֹר יְיָ' – האם אלהים עובר ומתהלך כבני האדם?".
כמו כן, אתם מוזמנים לעיין במאמרי: "זכרו מעמד הר סיני!".
שבת שלום ומבורך.
איני מכיר את מקורותיך ומהדורותיך, הם נראים לי תמוהים.
גם, הנך כותב בכזאת ודאות בענייני מרכבה כאילו אתה זה החכם, זה אשר לפני שבוע הגן על רש"י בחרפת נפש, ואולי כדאי שאתה ועוד אנשים פה בקהילה ישמרו את רגלם וגו', אתם אלה אשר מרשים לעצמם כביכול ללמד (ולא רק ללמוד) פיזיקה טרם למדו בעצמם את לוח הכפל.
מאחר וכתבתי את מקורות מאמר זה והם מספר מורה הנבוכים חלק ב פרק לב ולג ובמקום לעיין במקור ולנסות להבין את הנאמר בחרת ללעוג על דברי חכמים ועל זה כבר נאמר "כל הלועג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת" וראה פירושו הנפלא של הרמבם שהסביר שהכוונה שמאכילת המותרות העשנים עולים ומשבשים את דעתו ולכן לועג ומזלזל בדברי חכמים, ואיני יודע אם יש תרופה למכתך. מאחר שאדם שחושב את עצמו חכם ומזלזל בדברי חכמים כסיל טוב ממנו.
נראה כמו מאמר זול של הרבב"י מילובבי