היה בלעם נביא? אם הוא לא היה נביא, מדוע התורה מקדישה זמן כה רב ומרחב למילותיו של ?בלעם? למי אכפת מה הוא אמר? איך דבריו עוזרים ליהודים להגיע לשלמות אנושית
בלעם באותה התקופה נחשב למכשף גדול, אשר מסוגל לקבוע גורלות של אומה וגורלות של מלחמות, כלומר הייתה השפעה פסיכולוגית גדולה לדבריו, אף שהם היו דברי שקר, על העמים ומחשבותיהם והמורל שלהם.
מסיבה זו, ואך ורק מסיבה זו, הייתה חשיבות לדבריו, כדי להוכיח לכל העמים שאפילו המכשף הגדול ביותר שלהם, איננו מסוגל לקלל ולהרע לישראל, ואפילו הוא נמצא מברך.
אם הוא היה מצליח לקלל ההשפעה הייתה עלייה גדולה במורל של העמים שעומדים להילחם בישראל, לעומת זאת, כישלונו לקלל את ישראל ולהרע להם גרם לירידה במורל של אותם העמים, ולעליה במורל של עם ישראל, ולמורל יש חשיבות עצומה לפני יציאה למסעות כיבוש ולמלחמה.
ואם תשאל מדוע הקב"ה לא אפשר לבלעם לקלל ויחד עם זאת סייע לישראל לנצח במלחמות? ובכן, מדרכו של הקב"ה שהוא מנהיג את העולם בדרך הטבע ובתכסיסי מלחמה מציאותיים, ולא בנסים ובנפלאות, כך שגם זו הייתה חלק מדרכי הנהגתו של הבורא יתעלה כדי להטיל אימה על יושבי הארץ מפני בני ישראל.
כמו כן, בעצם קורותיו של בלעם ובעצם המשלים שהקב"ה שם בפיו, יש לימוד לדורות על ענייני מוסר ועל עם ישראל, אופיו, קורותיו וסוד הצלחתו, כלומר, יש מוסרים ורעיונות חשובים שניתן ללמוד מהדברים שה' שם בפי בלעם לדורי דורות.
1) כתבת: "כמו כן, בעצם קורותיו של בלעם ובעצם המשלים שהקב"ה שם בפיו, יש לימוד לדורות על ענייני מוסר ועל עם ישראל, אופיו, קורותיו וסוד הצלחתו, כלומר, יש מוסרים ורעיונות חשובים
"שניתן ללמוד מהדברים שה' שם בפי בלעם לדורי דורות
:אכן כך
:הלכות מלכים ומלחמות פרק יא
א המלך המשיח עתיד לעמוד, ולהחזיר מלכות בית דויד ליושנה הממשלה הראשונה, ובונה מקדש, ומקבץ נדחי ישראל. וחוזרין כל המשפטים בימיו, כשהיו מקודם: מקריבין קרבנות, ועושין שמיטין ויובלות ככל מצותן האמורה בתורה.
ב וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו--לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבנו: שהרי תורה העידה עליו, שנאמר "ושב ה' אלוהיך את שבותך, וריחמך; ושב, וקיבצך מכל העמים . . . אם יהיה נידחך, בקצה השמיים--משם, יקבצך ה' אלוהיך, ומשם, ייקחך. והביאך ה' אלוהיך . . ." (דברים ל,ג-ה). ואלו הדברים המפורשים בתורה, הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים.
גאף בפרשת בלעם נאמר, ושם ניבא בשני המשיחים--במשיח הראשון שהוא דויד, שהושיע את ישראל מיד צריהם, ובמשיח האחרון שיעמוד מבניו, שמושיע את ישראל מיד בני עשיו.
ד ושם הוא אומר "אראנו ולא עתה" (במדבר כד,יז), זה דויד; "אשורנו ולא קרוב" (שם), זה המלך המשיח. "דרך כוכב מיעקוב" (שם), זה דויד; "וקם שבט מישראל" (שם), זה המלך המשיח. "ומחץ פאתי מואב" (שם)--זה דויד, וכן הוא אומר "ויך את מואב, וימדדם בחבל" (שמואל ב ח,ב). "וקרקר כל בני שת" (במדבר כד,יז)--זה המלך המשיח, שנאמר בו "ומושלו מים עד ים" (זכריה ט,י). "והיה אדום ירשה" (במדבר כד,יח)--לדויד, שנאמר "ותהי אדום לדויד, לעבדים" (ראה שמואל ב ח,ו; וראה שמואל ב ח,יד). "והיה ירשה שעיר--אויביו" (במדבר כד,יח)--זה המלך המשיח, שנאמר
.("ועלו מושיעים בהר ציון, לשפוט את הר עשיו" (עובדיה א,כא
2) ?''דרך אגב, מדוע הרמב"ם אומר ''אף בפרשת בלעם נאמר''ולא ''גם בפרשת בלעם נאמר
יישר כוחך!
מילת "אף" בעברית זהה למילת "גם", למיטב הבנתי.
בלעם באותה התקופה נחשב למכשף גדול, אשר מסוגל לקבוע גורלות של אומה וגורלות של מלחמות, כלומר הייתה השפעה פסיכולוגית גדולה לדבריו, אף שהם היו דברי שקר, על העמים ומחשבותיהם והמורל שלהם.
מסיבה זו, ואך ורק מסיבה זו, הייתה חשיבות לדבריו, כדי להוכיח לכל העמים שאפילו המכשף הגדול ביותר שלהם, איננו מסוגל לקלל ולהרע לישראל, ואפילו הוא נמצא מברך.
אם הוא היה מצליח לקלל ההשפעה הייתה עלייה גדולה במורל של העמים שעומדים להילחם בישראל, לעומת זאת, כישלונו לקלל את ישראל ולהרע להם גרם לירידה במורל של אותם העמים, ולעליה במורל של עם ישראל, ולמורל יש חשיבות עצומה לפני יציאה למסעות כיבוש ולמלחמה.
ראה לדוגמה את דברי רחב למרגלים ששלח יהושע (ב, ט-יא): "וַתֹּאמֶר אֶל הָאֲנָשִׁים יָדַעְתִּי כִּי נָתַן יְהוָה לָכֶם אֶת הָאָרֶץ וְכִי נָפְלָה אֵימַתְכֶם עָלֵינוּ וְכִי נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם. כִּי שָׁמַעְנוּ אֵת אֲשֶׁר הוֹבִישׁ יְהוָה אֶת מֵי יַם סוּף מִפְּנֵיכֶם בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם לִשְׁנֵי מַלְכֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן לְסִיחֹן וּלְעוֹג אֲשֶׁר הֶחֱרַמְתֶּם אוֹתָם. וַנִּשְׁמַע וַיִּמַּס לְבָבֵנוּ וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ מִפְּנֵיכֶם כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת".
ואם תשאל מדוע הקב"ה לא אפשר לבלעם לקלל ויחד עם זאת סייע לישראל לנצח במלחמות? ובכן, מדרכו של הקב"ה שהוא מנהיג את העולם בדרך הטבע ובתכסיסי מלחמה מציאותיים, ולא בנסים ובנפלאות, כך שגם זו הייתה חלק מדרכי הנהגתו של הבורא יתעלה כדי להטיל אימה על יושבי הארץ מפני בני ישראל.
כמו כן, בעצם קורותיו של בלעם ובעצם המשלים שהקב"ה שם בפיו, יש לימוד לדורות על ענייני מוסר ועל עם ישראל, אופיו, קורותיו וסוד הצלחתו, כלומר, יש מוסרים ורעיונות חשובים שניתן ללמוד מהדברים שה' שם בפי בלעם לדורי דורות.