נשאלתי כך:
אני לא מצליח להבין למה הבורא ברא את העולם? מי היה צריך את זה? אני לא מבין מה זה כל המשחק הזה? הרי היה יכול בלי כל זה, ואף כל מטרה או תכלית שנמציא, הרי יכול בלי זה? וכל זה אפילו אם נאמר שהיה עולם שכולו רק טוב, ללא רע, כמו שכל אבא נורמלי היה רוצה לתת לבנו אם רק היה יכול. איזה דבר נוכל לומר על מי שבורא יש מאין, שאכן היה חסר לו משהו שבגלל זה היה צריך את העולם (בפרט העולם-הזה שמלא קושי), שלא היה יכול לתת בלי זה? וגם למה כל-כך מתעלם מברואיו וכל-כך מטריחם? למה אדם לעמל יולד? מה היה נצרך לו כל-כך הקושי הזה? מה הולך פה? יש לך שמץ של מושג? תודה.
תשובה:
כמו שבמדעים אינך מתרגש מכך שאינך מבין עניינים מורכבים, ועדיין אין הדבר מונע ממך ללמוד את המדעים כפי כוחך ולהשׂכיל ולנצל אותם לתועלתך – כך בענייני מדעי האלהות, אל תחפש להבין את העניינים הקשים ביותר בתחילת דרכך, ואפילו לא באמצע דרכך, ואפילו לא בשלושת-רבעי דרכך. ובקיצור, גם אם ניסית וכשלת מלהבין דבר-מה במדעים אינך קופץ לשללם באופן גורף, כך עליך להיות סבלני כלפי מדעי האלהות, וזו דרכם של יראי ה' באמת.
וכך נהג משה רבנו: "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו כִּי יָרֵא מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים" (שמ' ג, ו). כלומר, הוא לא מיהר והתפרץ קמי שמיא, אלא עצר את עצמו מלהתבונן במדעי האלהות, ובשכר זה זכה ל"וּתְמֻנַת יְיָ יַבִּיט" (במ' יב, ח), וראה: "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו – ענווה והכנעה בהשגת ה' יתעלה". ובמלים אחרות, אם משה רבנו נזהר מלהתפרץ קמי שמיא בעניינים העמוקים, מה אנחנו?
קצרו של דבר, כמו שאתה נוהג ביושר ובהגינות עם מדעי הטבע ובכל מקצוע וחכמה, כך תנהג ביושר ובכנות ובהגינות עם מדעי האלהות ועם הבורא יתעלה שמו. ואם אינך נוהג בסבלנות וביושר עם מדעי האלהות, הדבר עלול להעיד על-כך שהנך מבקש לעצמך פתח לכפירה.
ומדבריך ניכר שהנך מתייסר, ושהנך זועף על ה' יתעלה שמו, שהרי כתבת: "כמו שכל אבא נורמלי" וכו', משמע שהנך מאשים את הבורא שהוא אינו נוהג כמו "אבא נורמלי" אלא ברוע, באכזריות ובעוול לפי דמיונך, ו"אִוֶּלֶת אָדָם תְּסַלֵּף דַּרְכּוֹ וְעַל יְיָ יִזְעַף לִבּוֹ" (מש' יט, ג). וכן כתבת: "למה הבורא כל-כך מתעלם מברואיו וכל-כך מטריחם? למה אדם לעמל יולד? מה היה נצרך לו כל-כך הקושי הזה?", ונראה ברור שסטית מדרך הישר ובחרת בדרכי חתחתים, ולכן החיים נראים לך כקשים וכמטריחים, והאמת שהחיים קלים ומאושרים למי שהולך בדרך האמת.
והשאלה הזו כלל איננה מטרידה אותי, מה זה משנה למה הוא ברא את העולם? והנני מודה לו יום-יום שעה-שעה על שברא את העולם הנפלא והמופלא הזה, ועל החיים הטובים שנתן לי – ועוד יותר אודה לו כאשר אגיע לחיי העולם-הבא, בזכות ההליכה בדרך האמת והצדק.
אגב, גם אם לא תמצא תשובה שמניחה את דעתך המיוסרת, ומה בכך? וכי שכלך הוא חזות הכל? וזו דרכו של אלישע אחר, אשר סבר ששכלו הוא חזות הכל, וכפר בעיקר ונעקר.
עוד שאלה? היכן באתר מדובר, על השאלה אם בבורא יתברך, לא שייך שינו רצון, אז איך משנה התפילה, את גזירתו?
תודה
ד"א לא היבנתי למה נמחקו תגובותי מה חטאתי ומה פשעתי שהנושא הזה לא מעניין את איתמר שלו?
איתמר שלו, בכלל לא דוקא דיון מאוד מעניין חשוב ונוגע לכל בר דעת
רק מעניין אותי לשאול
האם גם לשאלה למה הבורא נתן מצוות מוזרות, שעושים אותנו ללעג בעיני גויים או חילונים, מה זה נותן לו, ואיך זה מראה על חכמתו?
האם גם על זה תהיה התשובה אנו מוגבלים מלהבין? אני מקווה שלא
אכן קראתי, והדברים ברורים, בענין מגבלות השכל, וכדבריך, רק השאלה, היכן שמים את הגבול,
דהנה מאריסטו רואים שהסיק שאין לבורא קשר לעולם שנוצר ממנו, רואים שדוקא לא כ"כ שם מגבלה לשכל האנושי, כי אחרת היה מתרץ כאור הרמב"ם, וכן מהרמב"ם ובעצם הרשב"א וכל הראשונים והאחרונים שס"ל שהבורא מוגבל לסתירות לוגיות ומתמטיות, והתווכחו בזה עם הנוצרים שסברו שאינו מוגבל, (מה שגם החסידים סוברים היום והתחיל זאת הרמ"ע), והרי זה תמוה והזוי ונשמע סיוטי שהבורא שיצר יש מאין, והוא עצמו קיים ללא בורא, הוא יהיה מוגבל לחוקי הלוגיקה? וכי יש משהו או מישהו שקדמו, הרי הוא יצרם, והיה יותר טוב לשים את הגבול לפני כן, ולומר שכלינו מוגבל לחשוב על הבורא ברמות כאלה,
הרי מישהו יכול להבין מה זה מעל הזמן, מה זה לברוא את הזמן? הרי אנו מאמינים שהבורא קדם לעולם, ולא שהעולם קדמון כמו הבורא, אז זה אומר שהעולם נברא בנקודת "זמן" מסוימת, אבל רגע, בכלל לא היה זמן, אז כמו שאמר אור הרמב"ם שכלינו מוגבל מלהבין זאת, ולדעתי לא שהחסידים והנוצרים צודקים בזה שאומרים שבורא יכול לעשות ממשולש מרובע, אבל גם הרמב"ם וכל רבותינו, לא צודקים בזה שנקטו לשון כזאת שהבורא לא יכול לעשות, כי כמו שאמרת היה צ' יותר צניעות מול הבורא, ולומר בעצם, אננו יכולים לתפוש כלום בבורא, כי כולו לכל צד שרק תלך, הן למעלה הן למטה הן לפנים הן לאחור, הן כשיטת הנוצרים והן כשיטת רבותינו, הכל תמוה והזוי ומוקשה, והיה טוב מלכתחילה לתרץ כאור הרמב"ם,
לא כך אדיר? כך בכל אופן נראה לי.
תודה אקרא את כל מה שהפנתני אליו
רק אעיר על סעי' ג' שברור שידעתי את היסוד הזה, אבל עליו גופא שאלתי, כמו שהקדמתי לך, שבתור אחד שבא לברר עם מי האמת אני שואל (וזה חוץ ממה שהערתי שיש אומרים ברמב"ם שהסתיר דברים מההמון ורמז עליהם למבינים), וכמובן בענווה כמו שעשה אריסטו.
תודה
שוב ברור, אבל אם בא אליך ב"א ורוצה לברר את האמונה בבורא, ושואל שאלות, אם תענה לו ככה, זה לא יעזור, כי הרי אם באמת אם האמת כמו אריסטו [ששבחו הרמב"ם מאוד וגם אתה הזכרת שהוא נכנע לפני הבורא], אז אני או כל מישהו אחר שרוצה להתקרב לדת ולאמונה, שואל שוב את השאלה הקודמת, מי אמר שאריסטו לא צדק, אדיר, לא היבנתי, אסור לי לשאול, אני רוצה להתקרב לאמונה ולדת, ומברר אם האמת כמו מה שציטטת מהרמב"ם, או כמו אריסטו [שחוץ מזה ששיבחו הרמב"ם כבר היערתי לעיל שמפרשי מו"נ הרדיקלים אמרו שהוא סבר כמו אריסטו, רק סבר שיש מה שנקרא אמונות הכרחיות לתיקון החברה, שאם המון העם ידעו, שאין דין ואין דיין, איש את רעהו חים בלעו, ולאחרונה יצאו 2 ספרים כאלה על הרמב"ם, ואף אחד לא הגיב עליהם, שוב אנני אומר שהם צודקים רק מעיר זאת, ובכל אופן זה לא כ"כ משנה כרגע], וקיבלתי תשובה מעליבה בעבר "נהמא דכסופא", אבל הרי הוא המציא מושג זה, אז שוב חוזרים, לשאלה למה כל המשחק הזה,
ואכן התשובה היחידה שאני מבין, זה שבאמת אין תשובה, אך זה עדיין קשה, וזו עדיין לא תשובה למתנגדי אמונת אריסטו, כי עדיין, למה נותן לנו (בשכל שנתן לנו) להבין שכאילו משהו פה לא תקין
זה לא הענין את 2 התשובות ידעתי
אבל מאחר שיש גם צד אחר לתשובה, היינו הצד של אריסטו, [שאליו יש גם הפניה, כדי ללמוד ממנו איך להתנהג בענווה כאשר יש שאילות על הבורא], והרי אריסטו, על אף הכנעתו מהבורא, הוא החליט שאכן זה בדיוק כמו שנראה לעינינו, יש רק חוקיות בטבע, והבורא, הוא לא עושה כלום ולא יודע כלום מעולמו ובטח לא משגיח, (רק נהנה הנאה א"ס מעצמו), והעולם נוצר ממנו, לא באופן שאפשר לבוא אליו בטענות, ויש גם הטוענים ממפרשי המו"נ הרדיקלים, שמסבירים, שהרמבם אכן כך סבר אבל את נעזוב,
אז מי אמר שצד זה לא צודק.
ועוד אוסיף שאלה על תשובת הרב אדיר, שכמובן על תשובה זו גדלנו, אך אחר שגדלנו עוד בשנים נפתחנו לעוד שיטות, והרי על שיטתינו שגדלו קשה תשובה זו, כי עדיין למה הוא כביכול מראה לנו (ע"פ שכלינו שהוא עצמו נתן לנו) שהוא מתנהג כביכול באזלת יד ובהתעלמות ובחוסר רחמנות, כי ודאי יכל לעשות עולם יותר טוב.
ולכן דוקא בגלל זה בגלל כבוד הבורא, נראה כמו דעת אריסטו, שהרמב"ם פיארו עד מאוד (ואף כאמור כמה מפרשני מו"נ ס"ל שגם הרמב"ם סובר כך), שאכן הבורא א"א לבוא אליו בטענות, כי אין לו קשר עם העולם, והוא לא אחראי עליו.