שלום רב.
אם אפשר בבקשה להביא מקורות לגבי עיניין הכיסוי ראש וצניעות האישה, כי מצד אחד זה עיקר תפקידה של האישה ומצד שני, אין שום דבר בתורה שבכתב ברור לגבי זה.
שזה אגב, קושיה בפני עצמה...
ובאמת מעניין מדוע בתורה שבכתב לא מוזכרת בכלל המצווה הכל כך חשובה לנשים, אם לא העיקרית של האישה בצורה שלא תהיה עליה מחלוקת ועוררין כלל, כמו על המצוות העיקריות של בסיס היהדות של עבודה זרה ושמירת השבת.
וכל הזמן יש קושיות וויכוחים לגבי זה, כמו מי אמר עד הקרסול, ומי אמר שרוול ארוך ומי אמר שיש בעיה לראות קצת מהצוואר, ומי אמר שצריך לכסות שיער ומי אמר שצריך ללבוש כמה מידות יותר וכו וכו...
תודה אדיר.
זה אכן מה שאני משתדלת לעשות ב"ה.
אבל מוצאת את עצמי בויכוחים עם אחרים מסביבי לגבי זה וממש אין לי תשובות מבוססות לשכנע בגדר כזה או אחר. מה גם שהכל מבוסס אך ורק בתורה שבעפ ואז יש אומר ככה וההוא אומר ככה ולא יוצאים מזה טוב אף פעם.
ובכל מקרה, תודה על תשובתך ומצטערת על תיסכולי
פוסק רבנו בעקבות חז"ל ומסורת התורה-שבעל-פה בהלכות אישות (כד, יא):
"ואיזו היא דת יהודית? הוא מנהג הצניעות שנהגו בנות ישראל; ואלו הן הדברים שאם עשת אחד מהן, עברה על דת יהודית: יוצאה לשוק או למבוי מפולש, וראשה פרוע ואין עליה רדיד כשאר הנשים, אף על פי ששיערה מכוסה במטפחת [כלומר, לפי דין תורה על האשה לחבוש שני כיסויי ראש]; או שהייתה טווה בשוק, וורד וכיוצא בו כנגד פניה על פדחתה או על לחייה, כדרך שעושות הגויות הפרוצות; או שטווה בשוק, ומראה זרועותיה לבני אדם; או שהייתה משחקת עם הבחורים; או שהייתה תובעת התשמיש מבעלה בקול רם, עד ששכנותיה שומעות אותה מדברת על עסקי תשמיש; או שהייתה מקללת אבי בעלה בפני בעלה".
ועוד בענייני צניעות וייחוד ראי בשני הפרקים האחרונים בהלכות איסורי ביאה.
ומן ההלכה לעיל עולה גם שאסור לאשה לגלות את זרועותיה.
ומספר במדבר (ה, יח) בעניין פרשת סוטה עולה שיש חובת כיסוי ראש: "וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה".
כמו כן, נראה לי שיש בזה מחלוקות רבות בימינו מפני שגדרי הצניעות נשחקו. כלומר, עם-ישראל בימי קדם הקפיד מאד על הצניעות ולא היה צריך לדבר ולהבהיר עניינים אלה יתר על המידה, זה היה ברור שאשה לובשת מכנסיים מתחת לשמלה וזה היה ברור שאשה לובשת שני כיסויי ראש, ושהיא איננה חושפת את זרועותיה, ועוד ועוד עניינים בלבוש ובהתנהגות אשר בימינו נפרצו לחלוטין, ועל-כן רבתה הזימה בארץ.
כמו כן, נראה לי שלכל אשה יש תבונה רבה להבין מהו לבוש צנוע ומהו לבוש שאינו צנוע.
לפיכך, עצתי לך לא להתעמק בכללי הצניעות שקבעו האורתודוקסים למיניהם, כי ניתן להתנהג בפריצות ואף להתלבש בפריצות ויחד עם זאת לשמור על כל "כללי הצניעות". לדוגמה, אשה נשואה אשר חובשת פאת קאסטם ולובשת חצאית צמודה ביותר, או חולצה צמודה ביותר, או שמתנהגת באופנים מוחצנים ומושכים -- נוהגת בחוסר צניעות הרבה יותר חמור מאשר חיילת צה"ל לדוגמה שלובשת בגדי ב' ומכנסיים רחבים.
אלא, הפעילי את תבונתך והשתדלי בכל מאודך להתלבש באופנים מכובדים ונאים וצנועים.