נשאלתי כך:
בפרק ט"ו בשמואל א', מצטווה שאול להשמיד את עמלק, ובתיאור המעשה נראה כי הוא ביצע את רוב הצו – פרט לחמלה על אגג ועל מיטב הצאן והבקר. לאחר מכן, שמואל עצמו ממית את אגג, ונראה שהושלם הציווי להשמיד את עמלק. לאור זאת, כיצד ניתן להבין את הכתוב בפרק כ"ז באותו ספר, שם מסופר כי דוד פושט על "הגִּשְׁרִי, הגִּזְרִי והעמלקי"? אם עמלק כבר הושמד, כיצד ייתכן שעדיין קיימים עמלקים בשטח? האם יש דרך ליישב את הסתירה לכאורה הזו?


הבה נעיין בפסוקים בעניינוֹ של דוד המלך (שמואל א, כז):
"וַיַּעַל דָּוִד וַאֲנָשָׁיו וַיִּפְשְׁטוּ אֶל הַגְּשׁוּרִי וְהַגִּזְרִי וְהָעֲמָלֵקִי כִּי הֵנָּה יֹשְׁבוֹת הָאָרֶץ אֲשֶׁר מֵעוֹלָם בּוֹאֲךָ שׁוּרָה וְעַד אֶרֶץ מִצְרָיִם, וְהִכָּה דָוִד אֶת הָאָרֶץ וְלֹא יְחַיֶּה אִישׁ וְאִשָּׁה וְלָקַח צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וּגְמַלִּים וּבְגָדִים וַיָּשָׁב וַיָּבֹא אֶל אָכִישׁ. וַיֹּאמֶר אָכִישׁ: אַל פְּשַׁטְתֶּם הַיּוֹם? וַיֹּאמֶר דָּוִד: עַל נֶגֶב יְהוּדָה וְעַל נֶגֶב הַיְּרַחְמְאֵלִי וְאֶל נֶגֶב הַקֵּינִי, וְאִישׁ וְאִשָּׁה לֹא יְחַיֶּה דָוִד לְהָבִיא גַת לֵאמֹר, פֶּן יַגִּדוּ עָלֵינוּ לֵאמֹר: כֹּה עָשָׂה דָוִד וְכֹה מִשְׁפָּטוֹ כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר יָשַׁב בִּשְׂדֵה פְלִשְׁתִּים".
ושאלה גדולה קמה וניצבה: אם אכן מדובר בעמלק מדוע הנביא מסביר שדוד המלך ע"ה הרג את עמלק "פֶּן יַגִּדוּ עָלֵינוּ לֵאמֹר" וכו'? והלא יש חובה להכרית את עמלק ואין צורך בשום הסבר נוסף שיבאר ויתרץ מדוע דוד היכה את כולם. אלא ברור, ש"הַגְּשׁוּרִי וְהַגִּזְרִי וְהָעֲמָלֵקִי" הם שמות מקומות, כמו "נֶגֶב יְהוּדָה וְעַל נֶגֶב הַיְּרַחְמְאֵלִי וְאֶל נֶגֶב הַקֵּינִי", שבהמשך הפסוק.
והנה גם האמור ב"מילון אבניאון" בעניין משפחת הירחמאלי:
"יְרַחְמְאֵלִי (מקרא) – המתייחס על בית ירחמאל [משפחה בשבט יהודה], כאמור בפסוק: 'על נגב יהודה ועל נגב הירחְמְאֵלי'. בימיו של דויד ישבה משפחה זו בנגב, והאזור נקרא על שמם 'נגב הירחמאלי'. נראה שיישובי המשפחה היו בעלי חשיבות: דויד רכש את אהדת המשפחה בשבתו בצקלג, ואף שלח לעריה חלק מן השלל שנפל בידו. לאחר מכן אין שומעים על המשפחה, וייתכן כי קיפחה את מעמדה המיוחד ונטמעה בתוך שבט יהודה".