2) אם התשובה היא לא, מדוע מבחינה השקפתיתשל הרמב"ם, דיני ההפלות, (כולל העונשים?) שונים עבור יהודים ולא-יהודים?
10 תגובות
לייק
10 תגובות
חבר/ה לא ידוע/ה
05 בינו׳ 2021
שלום רב אדיר
לפני כמה ימים עבר והתקבל על ידי הפרלמנט הארגנטיני החוק לאישור הפלות.
שאלה לי אליך, מה אומרת ההלכה, לגבי מקרים קשים של אונס קטינות שנכנסו להריון עקב האונס? ולא רק הריונות של קטינות, אלא בכלל, הריונות עקב אלימות מינית כלפי נשים?
בארגנטינה, יש מאות ואלפי מקרי אונס של נשים וילדות קטנות, הכנסיה אוסרת הפלה מלאכותית, ואו הפסקת ההריון, כאשר ווירוס האיידס התפשט באפריקה
הפאפא הנוצרי דאז, טס במטוסו הפרטי לכמה מדינות באפריקה בהן הגיע אותו הווירוס, והיה מטיף לאפריקנים לא להשתמש באמצעי מניעה מטעמים דתיים מוסריים!
אם אינני טועה, ספרת שיש לך בת, לי יש שתי בנות, אני רוצה לדעת מה אומרת ההלכה לגבי מקרים קשים של אלימות מינית נגד נשים.
נראה שאכן שגיתי ואתה צדקת, אך דבריי עדיין עומדים בעינם.
אכן ההלכה עוסקת בבן נח שהרג גוי או ישראל. אך אם נשים לב, רבנו אומר בהלכה: "אפילו עובר במעי אמו -- נהרג עליו". וביחס לשאר המקרים הוא אינו אומר "אפילו", כי שאר המקרים הם בגדר רצח ואילו עובר במעי אמו אינו בגדר רצח, ולכן רק בו נזקק רבנו לומר "אפילו".
והסיבה שבן נח נהרג אפילו על הריגת עובר במעי אמו היא נטיית גויים רבים לרצח ולאלימות. ולכן, אפילו רק כאשר נתגלה שיש לבן נח מסוים נטיות רצחניות, דהיינו כאשר המית בזדון עובר במעי אמו -- די בזה כדי ללמוד על נטיותיו הרצחניות, ודינו מוות כי חזקה על הגוי הזה שיוסיף לרצוח, ולכן יש לבערו מן החברה.
כמו כן, בדיוק מאותה הסיבה החמירו לגבי בן נח שהרג ישראל בשגגה, שהוא נהרג עליו למרות שאין ראיה חותכת שהוא התכוון לרצוח בזדון. והיש לכאורה עוול גדול מזה? אולם, חז"ל הטיבו להכיר את נפש הגויים שאם יש ספק ביחס אליהם -- אין ספק. וכמו שכתבתי בסוף מאמרי על הסודנים שנזכר לעיל.
"מותר לאשה גויה להפיל את עוברה מכל סיבה שתרצה, כי אין זה בגדר רצח, ומה שהחמירו לגבי בן נח שהרג עובר במעי אמו, ברור שמדובר בבן נח שהרג עוברשל יהודית."
זו בהחלט דרך חדשה לקרוא את פסיקת הרמב"ם בעניין זה. אנא ספק הצדקה לקריאה זו שלך:
הלכות מלכים ומלחמות פרק ט' ו:
"בן נוח שהרג נפש, אפילו עובר במעי אימו--נהרג עליו. וכן אם הרג טריפה, אושכפתו ונתנו לפני הארי, או שהניחו ברעב עד שמת--הואיל והמית מכל מקום, נהרג. וכן אם הרג רודף שיכול להצילו באחד מאבריו--נהרג עליו, מה שאין כן בישראל."
מותר לאשה גויה להפיל את עוברה מכל סיבה שתרצה, כי אין זה בגדר רצח, ומה שהחמירו לגבי בן נח שהרג עובר במעי אמו, ברור שמדובר בבן נח שהרג עוברשל יהודית. ואת הסיבה שהחמירו עליו ביארתי בכמה מקומות, ראה לדוגמה במאמרי האחרון על הסודנים בסוף המאמר שם ביארתי מדוע החמירו על בן נח שהרג נפש בשוגג, שהוא נהרג עליו אפילו שהוא לא התכוון!
מצאתי את זה הרגע:מלכים ט׳ ד׳ - "בן נח שהרג נפש אפילו עובר במעי אמונהרג עליו וכן אם הרג טריפה או שכפתו ונתנו לפי ארי או שהניחו ברעב עד שמת הואיל והמית מכל מקום נהרג וכן אם הרג רודף שיכול להצילו באחד מאיבריו נהרג עליו מה שאין כן בישראל"
שלום רב אדיר
לפני כמה ימים עבר והתקבל על ידי הפרלמנט הארגנטיני החוק לאישור הפלות.
שאלה לי אליך, מה אומרת ההלכה, לגבי מקרים קשים של אונס קטינות שנכנסו להריון עקב האונס? ולא רק הריונות של קטינות, אלא בכלל, הריונות עקב אלימות מינית כלפי נשים?
בארגנטינה, יש מאות ואלפי מקרי אונס של נשים וילדות קטנות, הכנסיה אוסרת הפלה מלאכותית, ואו הפסקת ההריון, כאשר ווירוס האיידס התפשט באפריקה
הפאפא הנוצרי דאז, טס במטוסו הפרטי לכמה מדינות באפריקה בהן הגיע אותו הווירוס, והיה מטיף לאפריקנים לא להשתמש באמצעי מניעה מטעמים דתיים מוסריים!
אם אינני טועה, ספרת שיש לך בת, לי יש שתי בנות, אני רוצה לדעת מה אומרת ההלכה לגבי מקרים קשים של אלימות מינית נגד נשים.
תודה וזכה למצוות.
ברוך תהיה!
נראה שאכן שגיתי ואתה צדקת, אך דבריי עדיין עומדים בעינם.
אכן ההלכה עוסקת בבן נח שהרג גוי או ישראל. אך אם נשים לב, רבנו אומר בהלכה: "אפילו עובר במעי אמו -- נהרג עליו". וביחס לשאר המקרים הוא אינו אומר "אפילו", כי שאר המקרים הם בגדר רצח ואילו עובר במעי אמו אינו בגדר רצח, ולכן רק בו נזקק רבנו לומר "אפילו".
והסיבה שבן נח נהרג אפילו על הריגת עובר במעי אמו היא נטיית גויים רבים לרצח ולאלימות. ולכן, אפילו רק כאשר נתגלה שיש לבן נח מסוים נטיות רצחניות, דהיינו כאשר המית בזדון עובר במעי אמו -- די בזה כדי ללמוד על נטיותיו הרצחניות, ודינו מוות כי חזקה על הגוי הזה שיוסיף לרצוח, ולכן יש לבערו מן החברה.
כמו כן, בדיוק מאותה הסיבה החמירו לגבי בן נח שהרג ישראל בשגגה, שהוא נהרג עליו למרות שאין ראיה חותכת שהוא התכוון לרצוח בזדון. והיש לכאורה עוול גדול מזה? אולם, חז"ל הטיבו להכיר את נפש הגויים שאם יש ספק ביחס אליהם -- אין ספק. וכמו שכתבתי בסוף מאמרי על הסודנים שנזכר לעיל.
"מותר לאשה גויה להפיל את עוברה מכל סיבה שתרצה, כי אין זה בגדר רצח, ומה שהחמירו לגבי בן נח שהרג עובר במעי אמו, ברור שמדובר בבן נח שהרג עובר של יהודית."
זו בהחלט דרך חדשה לקרוא את פסיקת הרמב"ם בעניין זה. אנא ספק הצדקה לקריאה זו שלך:
הלכות מלכים ומלחמות פרק ט' ו:
"בן נוח שהרג נפש, אפילו עובר במעי אימו--נהרג עליו. וכן אם הרג טריפה, אושכפתו ונתנו לפני הארי, או שהניחו ברעב עד שמת--הואיל והמית מכל מקום, נהרג. וכן אם הרג רודף שיכול להצילו באחד מאבריו--נהרג עליו, מה שאין כן בישראל."
מותר לאשה גויה להפיל את עוברה מכל סיבה שתרצה, כי אין זה בגדר רצח, ומה שהחמירו לגבי בן נח שהרג עובר במעי אמו, ברור שמדובר בבן נח שהרג עובר של יהודית. ואת הסיבה שהחמירו עליו ביארתי בכמה מקומות, ראה לדוגמה במאמרי האחרון על הסודנים בסוף המאמר שם ביארתי מדוע החמירו על בן נח שהרג נפש בשוגג, שהוא נהרג עליו אפילו שהוא לא התכוון!
ביארתי את הנושא הזה במאמרי: "אלאור עזריה - להיות צודק אם להיות חכם?".
מצאתי את זה הרגע: מלכים ט׳ ד׳ - "בן נח שהרג נפש אפילו עובר במעי אמו נהרג עליו וכן אם הרג טריפה או שכפתו ונתנו לפי ארי או שהניחו ברעב עד שמת הואיל והמית מכל מקום נהרג וכן אם הרג רודף שיכול להצילו באחד מאיבריו נהרג עליו מה שאין כן בישראל"
אין שום סיבה שהתשובה תהיה לא, כי אם ההפלה אינה רצח היא לא בגדר מצוה משבע המצוות של בני נח.