לא מצאתי שהרמב"ם כותב אם מותר או אסור להתענות תענית חלום בפורים.
לגבי שבת הוא פוסק (תעניות א יב) שכן מתענים תענית חלום.
והגמרא אומרת (פסחים סח:) שמר בריה דרבינא התענה כל השנה, מלבד פורים.
מפשט הדברים נראה שאסור להתענות תענית חלום בשבת.
מהי דעת הרמב"ם הלכה למעשה?
תודה רבה על התשובה שלך הרב אדיר!
אינני מקפיד על איתמר, אדרבה, אני מעריך את האכפתיות שלו כלפיי בכך שהוא דואג שלא אגלוש לפלפולי סרק (יכול להיות שאני חוטא בכך מפעם לפעם משום סקרנותי העזה לידיעת פרטי ההלכה למעשה וידיעת רצון ה').
לכאורה ה"כל שכן" שעשית משבת לפורים לא מתיישב עם הלכה שמצאתי עכשיו ברמב"ם (נדרים ג ט):
"הנודר שיצום בשבת, או ביום טוב--חייב לצום, שהנדרים חלות על דברי מצוה כמו שביארנו. וכן הנודר שיצום יום ראשון או יום שלישי כל ימיו, ופגע בו יום זה, והרי הוא יום טוב או ערב יום הכיפורים--הרי זה חייב לצום; ואין צריך לומר ראש חודש. פגע בו חנוכה ופורים, יידחה נדרו מפני הימים האלו--הואיל ואיסור הצום בהן מדברי סופרים, הרי הן צריכין חיזוק; ויידחה נדרו, מפני גזירת חכמים."
לכאורה ע"פ הלכה זו ה"כל שכן" ניתן להאמר על ר"ח אך לא על פורים.