הרבה מ'גדולי הדור' אוסרים למבוגר לשחק במשחקי ילדים ביום השבת. ממה שראיתי בדבריהם, הם נוטים לאסור יותר משום המוסריות שבדבר שכביכול אין לבזבז את השבת במשחקים, ובדוחק התירו שהמבוגר יתן את המשחק לילדו. הדבר כשלעצמו הוא נכון, אולם מה נעשה שלעתים קרובות ההכרח לא יגונה והילדים מבקשים שנשחק איתם יחד. מה גם שאני לא מצליח להבין למה מערבבים טעמים מוסריים עם הלכה יבשה.
האם לדעת רבינו יש צד לאסור על מבוגר לשחק עם הילדים, ובפרט בכדור?
נאור היקר, אין לי הרבה מה להוסיף על דבריך:
1) אכן אין עילה לאסור לשחק במשחקים בשבת מצד מוקצה, שהרי הם מוכנים לכך מערב שבת.
2) לגבי משחק כדורגל במרחב פתוח נראה שראוי להחמיר לקראת גיל בר-מצווה, מן הטעם שהבאת בהלכה, למעט מסירות וכיו"ב שלא דורש ריצה ומאמץ רב.
3) לגבי פאזל ולגו נראה שאין שום בעיה הלכתית, שהרי איסור "נראה כבונה" בכלים הוא איסור דרבנן, ואין לגזור ממנו גזירות נוספות לעניין משחקי ילדים.
תודה רבה לחברים היקרים שהקדישו מזמנם.
מארי אדיר אשמח שתתייחס ספיציפית גם לדיון ההלכתי שהצגתי.
אם יורשה לי, לעניות דעתי מותר לשחק עם הילדים בשבת בכמה תנאים:
1) הדבר לא פוגע בקדושת השבת ובייחודה (לא לשחק בפראות ובגסות וכיו"ב).
2) המשחק נועד לשמח את הילדים, ואם כן זו מצוה חשובה בלי שום ספק.
3) המשחק אינו פוגע בקביעת עתים לתורה ביום השבת.
אחר עיון ראשוני במשנת רבינו עלו בידי המסקנות הבאות:
- אין שום צד לאסור משחקים משום מוקצה, מהסיבה הפשוטה שהם מתוקנים ומוכנים למשחק, ובכלל זה כדור משחק.
- לשחק עם הילדים בכדור בבית וכדומה נראה בעיני שאין שום חשש.
- לעניין משחק כדורגל במגרש או בדשא השכונתי אני מסתפק, שכן כתב רבינו בפרק כד (ה"ד): "ואסור לרוץ ולדלג בשבת, שנאמר: "מעשות דרכיך" - שלא יהא הלוכך בשבת כהלוכך בחול." לפי זה יש לדון, ואשמח אם החברים יעיינו בנושא ויחוו דעתם.
- לעניין משחקים כמו פאזל וכדומה שאין בהם 'תחיבה בחוזקה', נראה בעיני שאין חשש.
- אולם לעניין משחק לגו וכדומה שהדחיקה שלהם היא בחוזקה אני מסתפק, שכן כתב רבינו בפרק כב (הכ"ו): "ואין מחזירין מנורה שלחוליות ולא כסא המפוצל וכיוצא בהן, מפני שנראה כבונה. ואם החזיר - פטור (אבל אסור), שאין בניין בכלים ואין סתירה בכלים."
מכאן השאלה, האם דין הלגו שווה למנורה והכסא הנ"ל, או שמא אינו דומה, שכן שם מדובר בכלים שנועדו להשאר בצורתם הבנויה לאורך זמן בניגוד ללגו שעשוי בכל עת להרכבה ופירוק וזו בעצם מטרתו.
וכן יש לדון אם אכן בניין בלגו אסור בשבת, האם יש מקום להתיר לבניו הקטנים (עד גיל 9 לערך) לשחק בלגו.
תודה לכולם.
מדובר בצביעות של צאצאי המינים, הם יוצרים לעצמם תדמית של קדושים, פוסקים חומרות מיותרת בהקשת תולדות על תולדות עד שאינם שמים לב כמה הם רחוקים מן ההגיון, מן המציאות והאמת.