הלכות שביתת יום טוב פרק ו:
טז [יז] שבעת ימי הפסח ושמונת ימי החג עם שאר ימים טובים, כולם אסורים בספד ותענית. וחייב אדם להיות בהן שמח וטוב לב, הוא ובניו ואשתו ובני ביתו וכל הנלווים עליו, שנאמר "ושמחת, בחגך . . ." (דברים טז,יד). אף על פי שהשמחה האמורה כאן, היא קרבן שלמים כמו שאנו מבארין בהלכות חגיגה, יש בכלל אותה שמחה, לשמוח הוא ובניו ובני ביתו כל אחד ואחד בראוי לו.
יז [יח] כיצד: הקטנים, נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות; והנשים, קונה להן בגדים ותכשיט כפי ממונו; והאנשים, אוכלין בשר ושותין יין, שאין שמחה אלא בבשר, ואין שמחה אלא ביין. וכשהוא אוכל ושותה, חייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה עם שאר העניים האמיללים. אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו, ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש--אין זו שמחת מצוה, אלא שמחת כרסו. ועל אלו נאמר "זבחיהם כלחם אונים להם, כל אוכליו ייטמאו: כי לחמם לנפשם" (הושע ט,ד); ושמחה כזו קלון היא להם, שנאמר "וזיריתי פרש על פניכם, פרש חגיכם." (מלאכי ב,ג).
עד כאן דברי הרמב"ם https://www.mechon-mamre.org/i/3406.htm
עם זאת ישנם אנשים שאינם אוהבים בשר מכיוון שזה מכאיב להם בבטן, והם לא אוהבים יין מכיוון שהוא גורם להם להרגיש לא טוב.
1) האם לפי הרמב"ם אנשים כאלה מחויבים לאכול בשר ולשתות יין ביום טוב?
2) האם אפילו מותר לאנשים כאלה לאכול בשר ויין - ובכך לגרום לעצמם סבל ביום טוב? האם התנהגות כזו אכן תהיה הפרה בוטה של מצוות שמחת יום טוב?
3) האם סביר להניח שהרמב"ם יטען שבאופן ספציפי בפסח התנהגות כזו תהווה חטא נוסף של הפרת כל עיקר הפסח - חירות ולא עבדות? 4) ואם אנשים כאלה חייבים להימנע מבשר ויין ביום טוב, מה לפי הרמב"ם עליהם לאכול ולשתות על מנת לקיים את מצוות שמחת יום טוב?
רלב"ג בראשית יב' י:
"התועלת הראשון הוא במידות, והוא החריצות על בקשת ההכרחי לאדם לעמידת גופו מהמזונות וממה שיִּדְמֶה להם. הלא תראה שאברם — עם שכבר הבטיחוֹ ה׳ יתעלה בהצלחת קניניו — התעורר מפני הרעב שהיה בארץ כנען ללכת לארץ מצרים, ולא נמנע מההליכה שם מפני מה שציוהו ה׳ יתעלה שישב בארץ כנען כי אין מצוות ה׳ יתעלה כי אם להיטיב לאדם, לא שימות בסיבתם, ולזה ידע אברם שרצון ה׳ יתעלה היה שיסור משם לבקשת הטרף."
רלב"ג דברים יב' כט:
"התועלת הראשון הוא להודיע שאין ראוי שנשתדל לעבוד השם יתעלה באופן שהיו עובדים עובדי עבודה זרה אלהיהם כי בנימוס העבודה זרה ההיא היה כל דבר שהוא מתועב ומרוחק מאד לאנשים מאד כי חשבו השחיתם עצמם עבודה עם שגם בניהם ובנותיהם היו שורפין באש לאלהיהם וזה הדרך דרכו בכל עניניהם ואולם תורתינו התמימה לא העמיסה עלינו דבר מגונה ובלתי נאות אך כל מה שסדרה לנו הוא חיי הגוף וחיי הנפש מתוק לנפש ומרפא לעצם."
תלמיד משה היקר, אין לי כל-כך הרבה מה להוסיף...
אנכי באופן אישי נמנע מאכילת בשר בחול המועד, כי בדרך כלל הדבר פוגע בבריאותי (אכלתי בשר בליל יום טוב ראשון והיו לי כאבי בטן שלושה ימים, כנראה בעיקר בגלל השעה המאוחרת שבה אכלתי).
ולא רק מאכילת בשר, איני אוכל מצות כלל, ועוד מאכלות רבים איני אוכל מפני שהם מזיקים לי. כך שבעבורי אין זו שמחה לאכול בשר ולשתות יין, אלא-אם-כן מדובר בחתיכה טרייה שנצלתה או נתבשלה עתה, ואין לי זמן להכין לעצמי כך.
אגב, בשנים האחרונות גם יין עושה לי כאבי ראש.
קצרו של דבר, אין כמו קטניות (בעיקר עדשים), טחינה משומשום מלא (של אחווה), ביצים, ירקות ופירות, מעט שוקולד איכותי, ועוד כיוצא בזה אוכל איכותי ובריא.
בתיאבון!
שתו מים לפני שתיית יין, ולא לשתות על בטן ריקה.
אגב, לאכול בשר בערב זו טעות.
התכוונתי למה חכמים במצוות ארבע כוסות חייבו גם למי שכואב לו הראש מהיין כמו רבי יהודה? למה כביכול לגרום לאדם לסבול מהיין?
ברור לי שבמצוות השמחה אין חובה לאדם כזה שסובל מיין לשתות.
אם כבר הוזכר עניין היין, מדוע חייבים לשתות ארבע כוסות גם אם יהיו כאבי ראש כמו במקרה של רבי יהודה? הרי זו מצווה מדברי חכמים וכשיש צער כזה חכמים פטרו
תודה רבה למשתתפים הנ"ל על תרומתם היקרה.
מורי אדיר, כולנו היינו מרוויחים מאוד על ידי שמיעת התובנות שלך כאן. אנא שתף אותנו בחביבות בתשובותיך לשאלותיי לעיל.
פשוט שלדעת רבינו אין חיוב לאכול בשר ולשתות יין למי שמצטער מכך. אלא שדרך העולם להרבות שמחה מאכילת בשר טוב ויין משובח.
כמו כן, הערתו של איתמר חשובה מאוד, כי ישנם סוגי בשר שונים שלא אמורים לגרום לכאב בטן (אם אוכלים במדה הרצויה כמובן). וכן יש יינות משובחים, אמנם קצת יקרים שיכולים להשיג את מטרת השמחה בחג. אם כי יש אנשים שלא יכולים כלל לשתות יין משום שזה גורם להם חולשה או כאבים באזורים שונים ואז פשוט שהם לא צריכים לדחוק עצמם בשתיית יין בחג (מלבד ארבע כוסות שיש לדון).
ישנם הרבה סוגים של בשר, סוגים של עופות. אני מציע לך לבדוק עוד סוגים, וכמובן להקפיד להכשירו כראוי! ואם הנך סגור על כך, ישנם דגים מצוינים שאינם נופלים מרמת הבשר כגון סלמון, לברק, דניס, לוקוס, טונה אדומה. בנוגע ליין, אני מציע לך לבדוק את הדבר גם כן, ישנם שמאוד רגישים לאיכות, אני ממליץ לך על יין, אמנם הוא לא זול (100 ש"ח) אך לזמנים מיוחדים אני קונה אותו ומאד נהנה, הוא עושה ראש טוב כששותים כראוי, הוא נקרא "לוריה".