במשנה גיטין (ד, ו) נאמר: "אין פודין את השבויים יתר על דמיהן מפני תיקון העולם", ושם פירש רבנו: "אם נפדה אותם ביותר על דמיהם ישתדלו הגויים לשבותם". וכן פוסק רבנו בהלכות מתנות עניים (ח, יב): "אין פודין את השבויים ביתר על דמיהם מפני תיקון העולם, שלא יהיו האויבים רודפים אחריהם לשבותם". נמצא, שלפי ההלכה אין לתת בעבור שבויים יותר מדמיהן מפני שהדבר מעודד את האויב לחטוף שבויים נוספים. ולא לחינם חז"ל קבעו לנו את ההלכה הזו, שהרי הרחמנות על השבויים שמצויים עתה בעזה הינה אכזריות רבה מאד כלפי החטופים הבאים שאולי יהיו חלילה בפשיטות טרור אחרות, וכמו שאכן אירע: שהרי הרחמנות המוגזמת כלפי גלעד שליט הביאה עלינו אכזריות כלפי 240 חטופים, הואיל ושחרורו של גלעד שליט היה מן האירועים המרכזיים שהובילו לחטיפתם של 240 החטופים, ולא רק מבחינה זו שראשי החמס היום בעזה הם כולם משוחררי עסקת גלעד שליט (ובראשם יחיא סינוואר שאף קיבל טיפול רפואי בארץ ורופאים ישראלים הצילו אותו מסרטן במוח), אלא ובעיקר מפני שהרוצחים מבינים שעם-ישראל משלם מחירים הזויים בעבור חטופים.
ולכן, ברור לכל בר-דעת שאין לייחס שום משקל לחטופים בעת מבצע צבאי, למעט במקרים ייחודיים, כאשר יש מידע מסוים ומדויק על מקום הימצאם של חטופים, אז יש לשקול אם כדאי לפעול באופן שונה. אמנם, אם היינו לפני הכניסה הקרקעית היה מקום לשקול עשיית עסקה ושחרור כל המחבלים מן הכלא, הואיל ולאחר העסקה אנחנו ממילא ניכנס לעזה ונילחם בהם ונהרוג את כולם, וגם זה בתנאי שנדע להילחם בעוז באופן שלא יסכן את חיילנו. אך לצערי, ממשלתנו היא ממשלת חידלון הרחוקה מאד ממוסר-התורה ומיראת-שמים, ואם הייתה אכן מתבצעת עסקה וכל החטופים היו מוחזרים, קרוב לוודאי שלא היו נכנסים לעזה, וגם אם היו נכנסים, לא בעוז ובנחרצות שאנו רואים כעת, וכל העת היו מחפשים תירוצים לחדול.
תודה רבה
במשנה גיטין (ד, ו) נאמר: "אין פודין את השבויים יתר על דמיהן מפני תיקון העולם", ושם פירש רבנו: "אם נפדה אותם ביותר על דמיהם ישתדלו הגויים לשבותם". וכן פוסק רבנו בהלכות מתנות עניים (ח, יב): "אין פודין את השבויים ביתר על דמיהם מפני תיקון העולם, שלא יהיו האויבים רודפים אחריהם לשבותם". נמצא, שלפי ההלכה אין לתת בעבור שבויים יותר מדמיהן מפני שהדבר מעודד את האויב לחטוף שבויים נוספים. ולא לחינם חז"ל קבעו לנו את ההלכה הזו, שהרי הרחמנות על השבויים שמצויים עתה בעזה הינה אכזריות רבה מאד כלפי החטופים הבאים שאולי יהיו חלילה בפשיטות טרור אחרות, וכמו שאכן אירע: שהרי הרחמנות המוגזמת כלפי גלעד שליט הביאה עלינו אכזריות כלפי 240 חטופים, הואיל ושחרורו של גלעד שליט היה מן האירועים המרכזיים שהובילו לחטיפתם של 240 החטופים, ולא רק מבחינה זו שראשי החמס היום בעזה הם כולם משוחררי עסקת גלעד שליט (ובראשם יחיא סינוואר שאף קיבל טיפול רפואי בארץ ורופאים ישראלים הצילו אותו מסרטן במוח), אלא ובעיקר מפני שהרוצחים מבינים שעם-ישראל משלם מחירים הזויים בעבור חטופים.
ולכן, ברור לכל בר-דעת שאין לייחס שום משקל לחטופים בעת מבצע צבאי, למעט במקרים ייחודיים, כאשר יש מידע מסוים ומדויק על מקום הימצאם של חטופים, אז יש לשקול אם כדאי לפעול באופן שונה. אמנם, אם היינו לפני הכניסה הקרקעית היה מקום לשקול עשיית עסקה ושחרור כל המחבלים מן הכלא, הואיל ולאחר העסקה אנחנו ממילא ניכנס לעזה ונילחם בהם ונהרוג את כולם, וגם זה בתנאי שנדע להילחם בעוז באופן שלא יסכן את חיילנו. אך לצערי, ממשלתנו היא ממשלת חידלון הרחוקה מאד ממוסר-התורה ומיראת-שמים, ואם הייתה אכן מתבצעת עסקה וכל החטופים היו מוחזרים, קרוב לוודאי שלא היו נכנסים לעזה, וגם אם היו נכנסים, לא בעוז ובנחרצות שאנו רואים כעת, וכל העת היו מחפשים תירוצים לחדול.
ולא לחינם נתגלגלו המאורעות ונלקחו 240 חטופים, כל זאת כדי שנתעורר להכות ברוצחים, וכדי שנשׂכיל להבין שרק גירושם מאדמת ישראל יביא לנו לשקט, וכבר הוזהרנו בתורה ובנביאים על-כך: "וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ, וְהָיָה כַּאֲשֶׁר דִּמִּיתִי לַעֲשׂוֹת לָהֶם אֶעֱשֶׂה לָכֶם" (במ' לג, נה–נו). "וְהָיוּ לָכֶם לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ וּלְשֹׁטֵט בְּצִדֵּיכֶם וְלִצְנִנִים בְּעֵינֵיכֶם עַד אֲבָדְכֶם מֵעַל הָאֲדָמָה הַטּוֹבָה הַזֹּאת אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם יְיָ אֱלֹהֵיכֶם" (יהו' כג, יג).