האם מותר לכבד מישהו שמצד אחד באמצעות כתביו מקדם באופן משמעותי את המחקר הנכון של הרמב"ם, אך מצד שני הוא במפורש מכנה את רש"י "קדוש עליון"?
למשל, האם מותר לשבח אותו? האם מותר לקרוא לו 'מרי ורבי'?
האם מותר לכבד מישהו שמצד אחד באמצעות כתביו מקדם באופן משמעותי את המחקר הנכון של הרמב"ם, אך מצד שני הוא במפורש מכנה את רש"י "קדוש עליון"?
למשל, האם מותר לשבח אותו? האם מותר לקרוא לו 'מרי ורבי'?
מקבל את דבריך באהבה, לא אחזור לדבר עליו בפורום זה.
על המפורסמות אין צריך להביא ראיה.
מן המפורסמות היא כפירתו בתחיית המתים ובחיי העולם הבא.
ודי בזה, אף שכבר מצאנו הרבה מאד השקפות רעות נוספות מבית מדרשו.
ואם אתה רוצה ראיות שהכופר בתחיית המתים ובחיי העולם הבא, וכן מי שנהנה מדברי תורה באופנים כל-כך חמורים אין לו חלק לעולם הבא, והוא מן המינים אשר משחיתים את דת האמת אשר מורידין ולא מעלין -- אתה מוזמן לעיין שוב במאמריי על לייבוביץ' ועל המינים, והנך מכיר אותם כך שאיני צריך לציינם שוב.
ועד היום, לא מצאתי השקפה נכונה אחת בדבריו! מכל ההשקפות שהציגו בפניי.
והנני מזהיר אותך אזהרה חמורה ואחרונה, אם אתה תמשיך לדון אותו לכף זכות או תליץ עליו פעם נוספת, כאן בפורום הזה, לא יהיה לך מקום בינינו, חד וחלק.
ועם כל אהבתך אליי ואהבתי אליך, בענייני מינות "איש בבנו ובאחיו".
"ולתת עליכם היום ברכה". נקודה.
רב אדיר יקר ואהוב
החלטת לא לקרוא לרב יוסף ז"ל "מרי" ואני מבין גם מדוע.
אבל קבל האמת ממי שאמרו" משום שהוא קידם אותנו לעבר דרך האמת.
ישעיהו ליבוביץ, לפי דבריך קיבל שכר עבור לימוד תורה שבעל פה, ונהנה מדברי תורה, ואם איני טועה, קראת לו מין.
אנא ממך, האם תוכל להביא לי ראיה כתובה, שנאמרה ונכתבה על ידי ליבוביץ, שבה אנו למדים, על פי הלכות משנה תורה, שהוא היה מין?
האם ישנה ראיה שליבוביץ עבר על שתי הדיברות הראשונות?
האם קיים דופי באמונתו המונותאיסטית? ואם אכן קיים, על איזה מצוות מהלכות יסודי התורה הוא עבר?
אם הוא נהנה מדברי תורה, ואני בספק גדול שהוא לימד תורה שבעל פה עבור שכר, על פי כל הדברים החריפים ביותר שהוא כתב על אלו שנהנים מדברי תורה!
אבל חשוב לי יותר מכל, לראות במו עיני, איכן כתב דברי מינות?
באיזה ספר, ואו מאמר, כתב ליבויבץ דברי מינות ואו אפיקורסיות?
כי לפי רוח דבריך והלך מחשבתך, אודות הרב יוסף ז"ל, ניתן גם להגיד על ליבוביץ, שגם הוא קידם אותנו אל דרך האמת בהרבה נושאים חשובים ועיקריים ליהדות ולעבודת ה".
הוא היה תלמידו של הרמב"ם, וראה במשנה תורה, ומורה הנבוכים, את הדרך שעם ישראל כולו היה חייב לחיות על פיהם, ואם הוא אכן עבר על לא לקחת כסף עבור לימוד התורה, זה עדיין לא אומר שהוא עבר על הלכות יסודי התורה.
מבחינה נפשית, תבונית, אינטלקטואלית ואמונית, יהיה עלי יותר קל, לעקל ולקבל
אמת זו, שאכן ליבוביץ דיבר וכתב דברי מינות ואפיקורסיות באיזה מן הספרים והמאמרים שכתב לאורך שנותיו שתראה לי.
מאיזה ספר, ואו מאמר, ניתן להבין דברי כפירה ומינות.
אני הקטן חושב שכמעט בלתי אפשרי לרדת לעומק מחשבתו הפילוסופית והאמונית של הרמב"ם, ללא העזרה של ספריו של ליבוביץ על הרמב"ם, שהוא היה כל עולמו הדתי רוחני והמעשי של ליבוביץ.
אז גם ממנו אפשר ללמוד הרבה מאד דברי אמת, אפילו יותר דברי אמת מרב יוסף ז"ל, שגם הוא הכיר וידע שליבוביץ הבין את הרמב"ם!
אנא ממך, תוריד מעלי את המאמץ בלמצוא בכל כתביו, את דברי המינות ואו האפיקורסים שקראת כי אני אינני מוצא אותם בכל כתביו.
אני אוהב אותך אהבת אמת! אני יודע שהנני סתם, עוד יהודי אחד מן ההמון, שמנסה
בכל כוחו, לנסות ללמוד ולהבין את אמת היהדות, שכבר למדתי לדעת, שהיא כולה
נמצאת במשנה תורה ומורה הנבוכים, ואצל ההולכים אחריו, וזה לא דבר קטן.
אז בגלל אהבתי האמיתית שאני חש כלפיך, אנא תראה לי את הספר, ואו את המאמר, בו מתגלית מינותו. ואני בעזרת ה" אדע איך להתנהג, ומה עלי להרגיש ולחשוב, כי עד לרגע זה, לא מצאתי בשום מקום, בכל ספריו, שהוא עבר על אחת מן הלכות יסודי התורה.
אני קרוע נפשית, לא אמונית! ואני חייב לראות במו עיניי את דברי המינות והאפיקורסיות שהנך מדבר עליהם.
אני יודע שהוא היה שנוי במחלוקת בעם ישראל, ואני מכיר את כל היציאות
החריפות והפוגעות שלו, שלא הובנו כראוי, ואף הוציאו אותן מהקשרם.
כל בעל תבונה אמיתית, יידע לפרש את אימרותיו הקשות לגבי הכותל המערבי, על מערת המכפלה, על פעולות צהל בכפרים ובערים הערביות, על תלמוד תורה עבור כסף, על אי השתתפותם של האברכים במלחמות ישראל, על השתתפותם של דתיים בממשלה חילונית להכעיס, על הרבנות מטעם ממשלה חילונית, על הרבנים הגדולים מטעם ממשלה חילונית, על פולחן הקברים, ועל כל יתר התופעות של עבודה זרה, ועוד נושאים רבים, אבל אותי מעניינת אמונתו בקדוש ברוך הוא, בתורתו, ועבודתו יתברך של ליבוביץ, איכן הוא הפך להיות ישיעהו האחר?
האם הנך חושב שהוא, ליבוביץ, האמין שהרמב"ם, בעצם לא האמין בכל האמונה הזאת של משיח, ושהוא קבע את האמונה בביאת משיח כעיקר, כי לא יכל שלא לכלול אמונה זו כעיקר ביהדות? עקב השתרשרותה העמוקה של אמונה זו בעם ישראל, ושהבין שאין דרך לעקור אמונה זו מעם ישראל?
ועל חשיבה זו, שבעצם אומרת, שהרמב"ם לא דיבר אמת, את מה שהוא חשב באמת? האם הנך אומר שליבוביץ שיקר וסילף את דברי הרמב"ם כמו המינים?
איני חושב שכך חשב ליבוביץ, אלא רק אמר, שעל פי כל משנתו של הרמב"ם, לגבי נושא המשיחיות, הוא לא ראה בזה, את עיקר עולמו של היהודי עובד ה" וזה נשאר כמעין אמונה פולקלוריסטית פופולרית של ההמון, שהאיש התבוני עובד ה", אינו זקוק לה, מכיוון שהאיש עובד ה" האמיתי, מרגיש את עצמו נגאל בעצם עבודתו את ה"!
הרי הוא בעצמו מאלה שהצהיר שהוא מחכה למשיח, אף על פי שיתמהמה מלבוא.
ודבר אחרון, אני עדיין חושב, שליבוביץ היה איש אמת, דובר אמת, רודף אמת, חי חיי אמונה לשמה.
הרב קפאח ז"ל ,לקח כסף עבור פסיקת דינים, ונהנה מדברי תורה, ואף טעה והיטעה את עם ישראל בהרבה דברים