רבנו פוסק בהלכות ברכות י:טז ׳'...הָרוֹאֶה לְבָנָה בְּחִדּוּשָׁהּ מְבָרֵךְ בָּרוּךְ אַתָּה ה׳ אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר בְּמַאֲמָרוֹ בָּרָא שְׁחָקִים וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם חֹק וּזְמַן נָתַן לָהֶם שֶׁלֹּא יְשַׁנּוּ אֶת תַּפְקִידָם שָׂשִׂים וּשְׂמֵחִים לַעֲשׂוֹת רְצוֹן קוֹנֵיהֶם פּוֹעֲלֵי אֱמֶת וּפְעֻלָּתָם צֶדֶק וְלַלְּבָנָה אָמַר שֶׁתִּתְחַדֵּשׁ עֲטָרָה תִּפְאֶרֶת לַעֲמוּסֵי בָטֶן שֶׁהֵם עֲתִידִין לְהִתְחַדֵּשׁ כְּמוֹתָהּ וּלְפָאֵר לְיוֹצְרָם עַל כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ וְעַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָא בָּרוּךְ אַתָּה ה׳ מְחַדֵּשׁ הֶחֳדָשִׁים.׳׳
רבנו לא פירט שחייבים לברך ברכת הלבנה דוקא בלילה, אולם כעת כך נהוג בכל מקום כפי מה שאני רואה בעיני. אם אדם נזדמן לראות את הלבנה בחדושה במשך היום כשהשמש זורחת, האם מותר לו לברך ברכת הלבנה? ואם כבר ראה את הלבנה בין ביום ובין בלילה ומשום איזה סיבה החליט לא לברך באותו הזמן, האם יהיה רשאי לברך למחרת, או שוב לא מפני שכבר ראה הלבנה בחדושה, ושמא נחשב כאילו כבר פספס את הזדמנות לברך באותו החודש?
לאחר שאדם ראה את הלבנה מתחילת החודש ועד יום טו, חלה עליו חובה לברך, וחובה זו נמשכת עד יום טו בחודש.
ובעניין הלבנה ראה מאמרי: "ברכת הלבנה לאורו של הרמב"ם".