לאחרונה נשאלתי במייל את השאלה הבאה:
שלום. איני יודע מה להשיב כאשר אומרים לי שאברהם התפלל בעד אבימלך או איוב על חבריו.
יש לך מאמר על זה? תודה.
תשובה:
שלום וברכה,
מותר לבקש מאדם חי שיתפלל עלינו, אך אסור להתפלל אליו. הבקשה מאדם חי היא בגדר טובה של איש לרעהו, ואילו התפילה היא בגדר פולחן דתי.
אמנם, אם לבקשה מן האדם החי נלווית גם עבודת פולחן של שבח ורוממות או ייחוס כוחות מאגיים לאותו אדם -- אף בקשה זו היא בגדר עבודה-זרה.
עד כאן ביחס לפניה ובקשה מאדם חי, ועתה למתים:
פנייה למתים היא בהכרח בגדר עבודה-זרה מפני שמדובר בתפילה ובפולחן.
"הֲלוֹא אֲנִי יְיָ וְאֵין עוֹד אֱלֹהִים מִבַּלְעָדַי אֵל צַדִּיק וּמוֹשִׁיעַ אַיִן זוּלָתִי, פְּנוּ אֵלַי וְהִוָּשְׁעוּ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ כִּי אֲנִי אֵל וְאֵין עוֹד" (יש' מה, כא–כב).
וראה מאמרי: "השתלשלות העבודה-הזרה".
המשך השאלה:
תודה! 1) האם יש הבדל בין תפילה (מאותו אדם חי) או ברכה? 2) מה היא ברכה? 3) האם הפניה לאדם גדול היא לא סוג של מליץ בנו לבין ה'?
כמו כן, מה הפירוש האמיתי של הפסוק "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"?
תשובה:
שלום וברכה,
1) מה שאמרתי לעיל נכון גם לגבי ברכות מבני אדם חיים.
2) ברכה היא מעין תפילה, איחול לטוב לאדם אחר.
3) מותר לפנות לאדם גדול שיברך אותנו או שיתפלל עלינו, אך בהתאם לתנאים שנאמרו לעיל, וכאמור, אם מייחסים כוחות מאגיים לאותו אדם – מדובר בעבודה-זרה.
לגבי הפסוק בעניין משה רבנו, ראה הלכות יסודי התורה פרק ח.
בהצלחה.