ענייני השכר והעונש העמוקים קשורים לענייני השגחת ה' יתעלה על האדם ולניהולו את העולם. לפניכם כמה נקודות עיקריות שעם ידיעתן נבין מעט את עניין השכר והעונש.
1) הכל מסובב מאת ה' יתעלה בהתאם לבחירת בני האדם עלי אדמות.
2) כל מה שקורה תמיד מאוזן ומדויק, ללא עוולה, שכחה או משוא פנים מאת ה' יתעלה.
"הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (דב' לב, ד).
3) איננו יודעים את כל מערכי השיקולים הקשורים לאיזון ולצדק האלוהי, ועל-כן אין אנו יכולים לערוך חשבונות שמים מדויקים. על האדם לערוך חשבון נפש תמידי עם עצמו לאור דרך האמת שהורו לנו משה רבנו ומעתיקי השמועה, דרך שהתחילה מהאבות והגיעה עד רבנו הרמב"ם. ברם, ממנו ואילך החלה לגבור ידם של המינים מישראל והם החלו להחדיר את תורת-מינותם לכלל היהודים ברחבי הגלות. חשוב גם לידע, שכומרי-דת אורתודוקסים רבים מתעתעים בהמונים התועים אחריהם, גורמים להם לחשוב שהם בקיאים בחשבונות שמים, ומציעים "לעזור להם" באמצעות תיקוני הבל פגאניים. בדרך זו הם מעוררים פחדים בלב ההמונים וזאת כדי לנצל אותם ולגזול את כספם, ואף לתמרן אותם כדי להפיק מהם כוח חברתי ופוליטי.
4) אין אנו עוסקים בנסתרות שנאמר: "הַנִּסְתָּרֹת לַייָ אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (דב' כט, כח). העיסוק בנסתרות שנאסר עלינו לעסוק בהן, כגון בעניינים שאין לאדם שום דרך לידע, מצוי בימינו אצל אותם כומרי דת אורתודוקסים. אותם השרלטנים למיניהם אשר עוסקים ומפרשים את ספר האופל וכן כל שאר הוזי ההזיות שתועים אחריו, מטעים את ההמונים בתחבולות ובתכסיסי המכשפים הערֵלים. כומרי-הדת מזהמים את דעת ההמונים בהבלי-המאגיה ובסגולות-כזב, אשר לטענתם הינם "סודות" מן העולמות העליונים הבלתי נראים. בדרך זו הם מרחיקים את צאן מרעיתם מידיעת ה' יתעלה, וחוסמים את שיבתם והכרתם בדרך האמת, אשר ציוו לנו חכמים ונביאים ובראשם משה רבנו ע"ה.
5) העונש והייסורים טובים ומועילים לאדם (כל דעבדין משמיא לטב), ותפקידם לעורר את האדם להבין שהוא סטה מדרך הישר. ברם, כל השרלטנים ופרשני האופל הנלוזים מרחיקים את ההמונים מלהבין את האמת הפשוטה והיא שעם-ישראל הולך בדרכי עבודה-זרה. "צֹאן אֹבְדוֹת הָיוּ עַמִּי רֹעֵיהֶם הִתְעוּם הָרִים שׁוֹבְבוּם מֵהַר אֶל גִּבְעָה הָלָכוּ שָׁכְחוּ רִבְצָם" (יר' נ).
6) אם לא נתעורר מעונש קטן, חומרתו תלך ותגבר: "וְאִם בְּזֹאת לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי, וְהָלַכְתִּי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי וְיִסַּרְתִּי אֶתְכֶם אַף אָנִי שֶׁבַע עַל חַטֹּאתֵיכֶם" (ויק' כו, כז–כח). ועינינו רואות ולא זר את הקורות בימינו, בראותנו את מצבו הרוחני הירוד של עם-ישראל, את ריחוקו הרב מידיעת ה' ומיראת ה', ואת הייסורים הקשים העוברים עלינו חדשים לבקרים.
7) אף אחד לא יכול להתחמק מן המערכת הזאת של שכר ועונש – שהיא כמצודה הפרוסה על-פני כל המציאות, וכולנו שותפים בה במין מארג מורכב, עדין ומאוזן המכיל את הכל.
8) לעתיד לבוא כולם ידעו את ה' למקטנם ועד גדולם, ויהיו קרובים אליו לפי מעלתם השכלית. ולפי מעלתם השכלית והמידותית גם יהיה שכרם לעולם-הבא. אולם, התועים והמתעים אשר בחרו לנתק את עצמם בחייהם הגופניים מידיעת ה' יתעלה ומיראתו, יכרתו מן העולם-הבא.
9) על האדם לחתור לידיעת בוראו כל ימי חייו, וזאת על-ידי חתירה להשקפות אמת, התבוננות במדעי הטבע הסובבים אותו, והתבוננות באופני הנהגת הבורא את העולם – ובכללם כל ענייני השכר והעונש אשר מקיפים את כל בני האדם ואת כל אומות העולם. ומידיעת פעולות הבורא יתעלה, האדם עשוי גם להתרומם לידיעת אמיתתו, ולזכך את מחשבתו מכל סיגי ההזיות.
10) כאשר ההשקפות יהיו מתוקנות ואהבת האמת תשרור, כל המחלוקות, המלחמות, ההתקוטטויות, השנאה והקנאה בין פרטי בני האדם ובין האומות – אשר מביאים ייסורים גדולים על בני האדם – כולם ייעלמו בהתאם לקרבת בני האדם לידיעת דרכי ה' יתעלה.
אחתום בדברי הנביא ירמיה (לא, לג): "וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת יְיָ כִּי כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם נְאֻם יְיָ כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר עוֹד".
Comments