האמת. חכמים מדברים עליה רבות ומושלים בה משלים מסוגים רבים. אך מהי אותה האמת שמדברים עליה כל הזמן? מה חבוי מאחורי שלוש האותיות הקטנות הללו – א-מ-ת?
מאמר זה הוא פתח להבנת השקר שעם-ישראל שבוי בו בימינו ובאלף השנים האחרונות. יש בו ניסיון להאיר במעט אל דרכם של חכמי האמת הקדמונים – אותה הדרך שהלכו בה מוסרי התורה-שבעל-פה הנאמנים ושהאחרון שנותר מהם ואשר כתביו נשמרו הוא הרמב"ם, והוא זה שהורה לנו את השביל המואר ללכת בו, בעולם של חושך ואפלה נעדר אור הדעת.
האמת היא לא מה שאנחנו רואים ולא מה שאנחנו שומעים או מריחים או טועמים או מרגישים. כל אחד מחמשת החושים הוא רק כלי הנותן לאדם תפישה כלשהי על העצמים החומריים: תבניתו, צבעו, תארו וכו' אך לא על עצמותו, ועל-כן האמת איננה ניתנת להשגה רק בחוש.
אם כן, מהי האמת?
האמת היא הבנת נושא מסוים לאחר עיון וחקירה מקיפה של מאפייניו וענייניו. האמת עונה על השאלה: מה היא מהות הנושא הנבדק? מה מעצבו להיות כמות שהוא? מה ייחודו?
וכך כותב הרמב"ם במורה (ב, נ):
"דע אתה המעיין במאמרי זה, כי הדעה [=ההשקפה שאדם קובע ומצייר ומבסס במחשבתו עד שהיא לא תסור ממנו] אינה העניין הנאמר בפה [כמו דקלום], אלא העניין שהצטייר בנפש [שעלה תחילה בהשערה בלבד], כאשר [כלומר, לאחר ש]מאמתים אותו [דהיינו לאחר חקירה ובדיקה מדעית מקיפה] שהוא אכן כך כפי שהצטייר [במחשבה ראשונה]. [...] אין קביעת דעה כי אם לאחר השכלה. כי קביעת הדעה היא אימות מה שהושכל, שהוא גם מחוץ למחשבה [=במציאות המדעית האמיתית] כפי שהושכל במחשבה [=כפי שעלה תחילה במחשבה בהשערה ללא בדיקה מדעית מקיפה]. ואם הושג עם דעה זו שלא ייתכן היפך הדעה הזו כלל, ולא ימצא במחשבה מקום לדחיית דעה זו ולא השערת אפשרות הפכה, יהיה זה נכון".
וקמו טועים מלאי תאוות, אלימים, רמאים ולוקחי שוחד, שוכני עַם האדומיים שביקשו לשלוח יד בדת האמת העתיקה שהנחיל לנו משה רבנו ורבנו הרמב"ם: זו המעודדת את השכל והמדע, את החקירה והעיון המעמיק בחיפוש אחר האמת בכל תחום מתחומי החיים. דת האמת אשר מקדשת את מטרת האדם בעולם: ידיעת ה' יתעלה. הם גנבו, שדדו ושרפו רבבות ספרים שנועדו לרומם את שכלי בני עמֵּנו ולקרב אותנו לה' ולדרך האמת, ובכך למלא את ייעודנו.
ומכיוון שהם בחרו במינות, בבהמיות, בכפירה ובמרידה בה' יתעלה, ועשו כדבר הרע הזה, הכניסו עצמם לגדרם של מחטיאי הרבים, ובעוונותיהם הרבים דרדרו את עם-ישראל לבורות, לסכלות ולעבודה-זרה. הם הסיתו והדיחו את עמֵּנו מידיעת ה' יתברך ומידיעת דרך האמת אשר מאירה ומזהירה באמיתתה ובטהרתה, וגרמו לאחינו בני-ישראל ללכת בדרך פגאנית ומעֻוותת אשר הולכים בה בימינו המוני בית ישראל – על-פי השולחן הקראי על שלל התעיותיו.
הסרת המסכים וראיית אור האמת אשר בהיר הוא בשחקים, והתקרבותנו לה' יתעלה כבעבר, תלויות בכל אחד ואחד מאיתנו, ככתוב בתהלים קמה: "קָרוֹב יְיָ לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת". אנא ה' יתברך "הֲשִׁיבֵנוּ יְיָ אֵלֶיךָ ונשוב וְנָשׁוּבָה חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם" (איכה ה, כא).
שבוע טוב
האם לדעתך מהרמב״ם ועד ימינו אנו אין שום ספר ושום תלמיד חכם שאותו ניתן להעריך ועל פסקיו אפשר לסמוך?
הקב״ה הבטיח לנו כי לא תישכח מפי זרעו.
מי המשיך את שרשרת הרמב״ם? מלבד בנו רבי אברהם אשר גם חיבר ספרים בדרכי אביו…
אשמח להחכים