top of page
תמונת הסופר/תיוסף דחוח-הלוי

התוקרן הסדרה המעוותת בטלביזיה?

[מאמר זה פורסם בכתב-העת "אפיקים" גיליון ע, תמוז תשל"ט, עמ' 20].


המאבק על "המאבק על ארץ-ישראל"


כו באייר תשל"ט, בר"ץ לשטרות, 23.5.79

לכבוד

מר יוסף לפיד

מנהל רשות השידור

ירושלים

אדון נכבד!


הנדון: דרישה לאי הקרנת סדרת הטלביזיה – "המאבק על ארץ-ישראל"


אנו חברי מועצת "אפיקים", אגודה לתחייה-רוחנית-וחברתית וחברים מארגון ברית-יוצאי-תימן, דורשים ממך שלא להקרין את סדרת הטלביזיה – "המאבק על ארץ-ישראל". סדרה זו מתעלמת לחלוטין מחלקים גדולים של העם בישראל, אשר הקריבו את דמם וחלבם וכל אשר להם למען ההגשמה הציונית החלוצית. זה קרוב למאה שנה שיהדות תימן נאחזת באדמת אבות, בונה ויוצרת כשהיא מקבלת ממשאבי האומה רק פירורים.


עליית יהודי תימן בשנת 1882, היא עליית תרמ"ב, קדמה לעליית ביל"ו בכמה חודשים. מספרם היה כשלוש-מאות נפשות לעומת 14 איש שבאו בעליית ביל"ו מרוסיה הצארית. שאר העליות היו חופפות את העליות מאירופה. יהודי תימן עלו ארצה בהמוניהם מתוך דחף אמיתי של אהבת ארץ-ישראל, ובהרגשה שהם בונים מולדת לעם חסר מולדת.


גם העלייה השנייה של יהודי תימן התרחשה כמעט באותו פרק זמן עם העלייה מאירופה. אולם, מה שחשוב הוא שהיא באה מכוחות עצמה והקדימה את שליחותו של יבניאלי ז"ל לתימן, אשר הביא, כביכול, את בשורת הגאולה ליהודי תימן. הוא הדין לגבי העלייה השלישית, שגם היא באה באותו פרק זמן של העלייה השלישית מאירופה.


בחתירתם המתמדת לעלייה לארץ, בדרכם הקשה והארוכה במשעולי הרי תימן ומדבריותיה נפלו מהם קרבנות רבים. תלאות אלו לא הרתיעו אותם והם עשו כל אשר לאל ידם כדי לעלות ארצה, וזאת מכוח שאיפתם הטהורה ואהבתם הגדולה לארץ-ישראל.


גם בחיי ההגשמה בארץ לכיבוש העבודה העברית נפלו רבים מחמת תנאי בריאות קשים, רעב ומחסור. על תלאותיהם של עולי תימן בבניין הארץ לפני קום המדינה כבר נכתב והואר על-ידי רבים וטובים.


כלום עליות יהודי תימן החופפות את עליות יהודי מזרח אירופה וחלקם בכיבוש העבודה העברית ובבניין הארץ, מצאו ביטוי הולם בסדרת הטלביזיה דנן?


מומחים, ובהם מחנכים ומרצים באוניברסיטאות, שקראו את התסריט של הסדרה מעידים, שאין ביטוי הולם לחלקם של יהודי ארצות-ערב בעלייה, בהתיישבות, בבניין הארץ ובשאר פעילויות ציוניות לרבות יהודי תימן לפני קום המדינה, דבר הנוגד את האמת ההיסטורית והינו המשך לכתיבת היסטוריה סלקטיבית.


הסדרה עלולה לגרום נזק חמור לנו ולבנינו. שכן לפי תוכנה יהדות תימן וערב היא גורם מבוטל לחלוטין והן מחוץ להיסטוריה הציונית. סדרה זו מהווה גורם שלילי לחינוך בנינו ולהמעיט את דמותם ואת דמות אבותיהם בעיניהם.


אנו דורשים שלא להקרין את הסדרה הנ"ל, כי היא תביא לניכור ולזרות ותגביר את המתחים החברתיים העדתיים הקיימים בתוכנו, והם גדולים וחריפים למדי בכל תחומי חיינו במדינה.


אם לא נקבל הודעה מוסמכת תוך שבועיים ימים על ביטול הקרנת סדרת הטלביזיה תישקל פנייה לבית הדין הגבוה לצדק.


בשם מועצת "אפיקים" וחברים מברית יוצאי תימן,

יוסף דחוח-הלוי


[להלן מכתב התשובה של רשות השידור:]


רשות השידור

טז בסיוון תשל"ט, 11 ביוני 1979

לכבוד מר יוסף דחוח-הלוי יושב ראש "אפיקים"

רחוב יהודה קרני 21, רמת אביב

מר דחוח-הלוי הנכבד,


הנני מאשר בתודה קבלת מכתבך מיום 23.5.79 אשר הועבר אלי מלשכת המנכ"ל בעניין הסדרה "המאבק על ארץ-ישראל".


כידוע לכם מתקיים דיון נרחב, גם בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת בעניין אשר העליתם. בעיית ההצגה הנאותה של חלקי-עם שונים זכתה בתשומת לב הראויה ותמשיך להיות לנגד עיניהם של העוסקים במלאכה ושל הרשות כולה. אנו מודעים לבעיה שהעליתם ואנחנו כבר פועלים כדי לתת ביטוי הולם לתרומת כל חלקי העם השונים במאבק על ארץ-ישראל.


בברכה, ר' ירון


[להלן התגובה שפורסמה בגיליון שם למכתב התשובה של רשות השידור:]


תגובת אגודת "אפיקים" ופעילים מארגון ברית יוצאי-תימן


תשובתו של פרופ' ירון הינה כללית וחמקנית מצד אחד, ואינה תואמת במלואה את המציאות מצד אחר:


א) התסריט לפיו מופקת הסדרה טרם שונה עד כה. הוא מתעלם לגמרי מחלקם של יהודי ערב, לרבות יהודי תימן.


ב) בפגישת נציגי צל"ש – ציונים למען שוויון, ובהם גם נציגי אגודת "אפיקים", עם פרופ' ירון, מר יוסף לפיד, מר יגאל לוסין עורך הסדרה, והמפיק יעקב אייזנמן – לא הסכים פרופ' ירון לשנות את המבנה האישי של הצוות, שכולו מורכב מגילדת האשכנזים הסגורה, והוא גם לא הסכים להקפיא את הפקת הסדרה עד לכתיבת תמליל חדש, המשלב בצורה אינטגרטיבית את חלקם של יהודי ארצות-ערב בסדרה "המאבק על ארץ-ישראל".


עמדה זו מעוררת כמה שאלות:


1) האמנם צוות אנשים המפיק סדרה זו על-פי תזה מסוימת, שאינה רואה ביוצאי ארצות-ערב, תימן והבלקן שותפים ב"מאבק על ארץ-ישראל", יהיה מסוגל ואמין לתת ביטוי הולם לשותפותם של יוצאי ארצות-ערב, תימן והבלקן?


2) מי יקבע מהו ביטוי הולם או כלשונו של פרופ' ירון "הצגה נאותה", אשר יבטא נאמנה את חלקם של יוצאי ארצות-ערב, תימן והבלקן – אותו צוות שנקודת המוצא שלו, כפי שמסתבר מהתסריט, היא התעלמות מוחלטת מציבור יהודים זה?


עמדתה של רשות השידור המתבטאת על-ידי פרופ' ירון הינה העמדה המסורתית של הממסד: הוא ישכתב את ההיסטוריה של יהודי ארצות-ערב, תימן והבלקן. הוא יקבע מה חלקם ב"מאבק על ארץ-ישראל", והוא יקבע מה טוב ומה רע לציבור יהודים זה. במלים אחרות, המשך אפוטרופסות והגמוניה על יוצאי ארצות-ערב, תימן והבלקן. ואת זאת אנו דוחים מכל וכל.


64 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Commentaires


bottom of page