top of page

מדוע אנרגיית השמש לא נגמרת ומה היה קורה לוּ...

עודכן: 22 בפבר׳ 2021

השמש כידוע היא כדור עצום של אש, כלומר בשמש מתרחש תהליך של שריפה. במשך אלפי שנים התחבטו בשאלה מהו החומר שגורם לבעירה כה עצומה, שמא תאמרו נפט או גז בישול? וכיצד ומדוע הבעירה איננה נפסקת לעולם?


כלומר, קרוב לוודאי שהשמש בוערת במשך מיליארדי שנים ללא הפוגה! מפני שששת ימי בראשית אינם ששה ימים בני 24 שעות אלא משל לתהליכים ארוכים ועצומים של התפתחות הגלקסיה והיקום.


נניח שכל השמש מורכבת מנפט, לאחר זמן מה כמות הנפט הייתה אמורה להסתיים, וכמו שאנחנו מכירים את בעירת הנפט על כדור-הארץ, ככל שהיא תבער בעוצמה רבה, כך זמן בעירתה מצטמצם. יתרה מזאת, שריפה היא פעולה שנדרש לה חמצן רב, וכידוע על השמש אין חמצן כלל!


הנחה זו, שחומר הבעירה של השמש הוא נפט, איננה נכונה, מפני שכאשר חומר בעירה נשרף הוא יוצר עשן, ואנרגיית השמש איננה פולטת עשן או כל חומר מזהם אחר. שהרי אם השמש הייתה פולטת חומר מזהם, לא היה נשאר יצור חי על פני כדור-הארץ...


פעולת השריפה שאנו מכירים בחיי היום-יום בכדור-הארץ נובעת מאנרגיה כימית, כלומר אנרגיה האגורה בקשרים הכימיים בין מולקולות החומר, אנרגיה זו קיימת בחומרי הדלק כמו עץ, פחם, נפט גולמי וכו'. כדי להפיק שריפה מסוג זה נדרש חמצן כְּקטליזטור (חומר מסייע), ובנקודת זמן בעתיד כל חומרי הדלק על פני כדור הארץ יתכלו וייעלמו.


לעומת זאת, השריפה שמתרחשת בשמש היא תוצאה של ריאקציה גרעינית היוצרת תגובות שרשרת בתוך גרעין האטום, והופכת מסה של חומר לאנרגית חום בגובה של 5000 מעלות צלזיוס על פני השמש, ויוצרת תנועה של חלקיקים במהירות של 300,000 קילומטר בשנייה!


בגלל החום הרב, שואפים כל החלקיקים "לברוח" החוצה מהשמש, אך הכוח הגרביטציוני (כוח המשיכה בין שתי מסות) מושך את מיליארדי החלקיקים חזרה אל מרכז השמש, ושוב נוצרת ריאקציה גרעינית היוצרת תגובות שרשרת חדשות גדולות יותר, כך נוצרת אנרגית חום ותנועה וחוזר חלילה...


מעניין שגם כדור הארץ נמשך אל השמש, כמו שאר החלקיקים, מאותו כוח גרביטציוני, והוא זה שמונע מכדור-הארץ לעוף לחלל האינסופי. אם כן, מדוע כדור הארץ לא "נבלע" אל תוך השמש מאז בריאתו?


תשובה, קיים כוח הפוך לכוח הגרביטציוני הנקרא "כוח צנטריפוגלי", שדואג "לדחוף" את כדור הארץ מהשמש. בגלל האיזון בין שני הכוחות האלה, מוצא לו כדור הארץ מסלול שבו הוא ינוע סביב השמש לנצח.


אם חלילה השמש תתקרר ולו במעט, יהיה פחות חם, השמש תקטן, וכך גם יקטן אותו הכוח ששואף לזרוק את החלקיקים מחוץ לשמש, אם חלילה יקרה כזאת, שיווי המשקל יופר ולא יהיה קיום עוד לכדור-הארץ... אך אל דאגה, הרי מובטח לנו עוד מימי בראשית "עֹד כָּל יְמֵי הָאָרֶץ זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם, וְקַיִץ וָחֹרֶף [=מסלול כדוה"א סביב השמש], וְיוֹם וָלַיְלָה [=מסלול כדוה"א סביב צירו] – לֹא יִשְׁבֹּתוּ" (בראשית ח, כב).

מדוע אנרגיית השמש לא נגמרת ומה היה קורה
.
Download • 98KB

307 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page