top of page

המדע בחיי היום-יום: סיבוב כדור-הארץ וביצת התרנגולת

עודכן: 22 בפבר׳ 2021

העולם שבו אנו חיים מתנהל סביבנו באופן נפלא ומופלא, על-פי חוקים מסודרים ומדויקים שהקב"ה טבע בו מאז בריאת העולם. החל מתנועתם של החלקיקים הזעירים של החומר אשר לא ניתן לראות אותם ללא עזרים טכנולוגיים, ועד לכוכבי-הלכת הענקיים הרחוקים מאתנו מרחקים עצומים.

ברם, לא רק בדברים הזעירים או העצומים הרחוקים הקב"ה טבע את חותמו, מדי יום ביומו אנו עדים לתופעות פיזיקליות הקרובות מאד לחיינו, אך לא תמיד אנו יודעים שמדובר בתהליכים פיזקליים אשר מניעים וגורמים לאותן התופעות. נציין שתי דוגמאות:

א) אחד החוקים הפיזיקליים החשובים נקרא "חוק שימור התנועה הסיבובית". חוק זה קובע, שגוף מסתובב ימשיך להסתובב כל עוד לא פועלים עליו כוחות חיצוניים. לפי חוק זה, כדור-הארץ מסתובב סביב צירו ואינו עוצר, מפני שאין שום כוח חיצוני שמשפיע על תנועתו. אמנם, יש מחקרים שטוענים שהירח משפיע על תנועתו הסיבובית המתמדת של כדור-הארץ ומאט את מהירותו, אך השפעה זו היא השפעה אפסית.

ב) לפנינו שתי ביצים, אחת מהן רכה (לא מבושלת) ואחת מהן קשה (מבושלת), כיצד נדע מבלי לשבור את הקליפה, איזו הרכה ואיזו הקשה? תשובה, נסובב את שתי הביצים, הביצה שתסתובב במהירות היא הקשה, והביצה שתסתובב באיטיות היא הרכה.

ברם, אם ננסה לבלום בעזרת האצבע את תנועת הסיבוב של הביצים, על-ידי מגע נקודתי כהרף עין, ומיד לאחריו נרפה, נגלה תופעה מעניינת: אף שהביצה הקשה מסתובבת במהירות רבה יותר מאשר הביצה הרכה, בלימת האצבע הקלה עוצרת באופן מוחלט את תנועתה הסיבובית. לעומת זאת, הביצה הרכה לא מושפעת באופן חד מהבלימה הקלה, והיא ממשיכה בתנועתה הסיבובית בקצב איטי יותר.

ההסבר המדעי לכך נעוץ בחוק נוסף שנקרא חוק ההתמדה. חוק זה נתגלה על-ידי הפיסיקאי גלילאו גליליי (תחילת המאה הי"ז) ונוּסח באופן מדויק יותר על-ידי אייזיק ניוטון (המוכר גם כחוק הראשון של ניוטון). חוק זה קובע, שגופים נוטים להמשיך במצב המנוחה או התנועה שבו הם נמצאים, ואם אנו רוצים לשנות את מצבו של גוף מסוים יש להפעיל עליו כוח לאורך זמן.

נחזור עתה לביצה, החלבון והחלמון בתוך הביצה הרכה נמצאים במצב צבירה נוזלי או ליתר דיוק בצורת נוזל סמיך וצמיגי. כאשר אנחנו מסובבים ביצה רכה, עובר זמן מה עד שהכוח שאנו מפעילים בתנועה הסיבובית מתפשט לכל חלקיה הפנימיים של הביצה. כי בשונה מגוף מוצק, נוזל לא מעביר ביעילות כוח בין חלקיו, וככל שהנוזל פחות סמיך ויותר נוזלי כך הוא פחות יעיל בפיזור הכוח ובהעברתו לכל חלקי הגוף. ולכן, קשה לגרום לביצה רכה להסתובב ביעילות כמו ביצה קשה, כי כוח התנועה שהפעלנו איננו מתפשט במהירות בתוך הביצה, והתוכן הנוזלי הפנימי שלה נשאר זמן מה דומם (מתמיד במצבו הקודם), ומפריע לתנועת הקליפה המוצקה והביצה כולה.

ברם, כאשר אנחנו בולמים מעט את סיבובה של הביצה הקשה מתרחש תהליך הפוך – הקליפה המוצקה אמנם עוצרת מיד, אבל הכוחות הבולמים לא עוברים באותה מיידיות לתוכן הביצה, והיא ממשיכה להסתובב עוד כמה שניות אחרי שהקליפה נעצרה.

כלומר, כאשר מרימים את האצבע שעמה בלמנו מעט את סיבוב הביצה הרכה, התוכן הצמיגי של הביצה, שהמשיך בינתיים להסתובב, מעביר כוחות לקליפה וגורם לה להמשיך ולהסתובב. לעומת זאת, ביצה קשה תיעצר באופן מיידי בבלימת סיבוב הביצה, שהרי כוחות הבלימה מתפשטים במהירות בתוכן הביצה, והיא מגיבה לבלימה מיד כחטיבה אחת.

המדע בחיי היום-יום סיבוב כדור-הארץ וביצת
.
Download • 25KB

67 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page