נשאלתי כך: האם ניתן לסמוך על "היתר עסקה", והאם יש בו צורך כדי לקבל ריבית על פקדון? ומה הדין ביחס למניות בבורסה, בהתחשב בעובדה שהכסף שם צובר ריבית?
תשובה:
תחילה יש לדעת שמותר לאדם לתת כסף לחברו כדי שיתעסק בו לשם רווח. ראו: הלכות שלוחין ושותפין פרק ו, ואף שיש שם חילוקי הלכה מורכבים, אין הם נוגעים לענייננו מפני שהבנק תמיד מרוויח, והרווח שהבנק נותן ללקוחותיו מהשקעותיו הוא קטן יחסית. קצרו של דבר, מותר לאדם להפקיד בבנק את כספו כדי שהבנק ינהלוֹ בהשקעות ויפיק ממנו רווחים.
זאת ועוד, מותר ליטול ריבית ממחללי-שבת-בפרהסיה וכן ממינים ואפיקורוסים וכיו"ב. ובמלים אחרות, מותר לכתחילה להפקיד בבנק כסף כדי שהוא ילווה לגויים או למינים, ומותר לכתחילה ליהנות מן הריבית שהבנק נוטל מהם. וכמו שאין חובה להחזיר את אבידתו של גוי או מחלל-שבת-בפרהסיה או מין, כך מותר להלוותם בריבית לכתחילה, ואף מצוה להלוותם בריבית.
וישאל השואל: ואם יש בין נוטלי ההלוואות גם יהודי אחד כשר שאסור ליטול ממנו הלוואה בריבית? ובכן, עדיין מותר ליהנות מן הריבית שהבנק נותן, כי יש לפנינו ספק-ספיקא, והואיל וספק-ספקא אינו אסור מן התורה אלא אך ורק מדרבנן יש להקל, ובמיוחד לאור "דין ברירה". ואסביר: הכסף שניתן לבנק עבר ספק להלוואות ספק להשקעות, ואם להלוואות שיש בהן ריבית, ספק לגויים/מינים ספק ליהודי כשר. ובדרבנן נפסק להלכה שיש ברירה, כלומר מותר להניח בדרבנן שהכסף שניתן על-ידינו הגיע לאותן השקעות מהשקעות שונות של הבנק שאין איסור ליהנות מהן, או להלוואות לגויים/מינים אשר מותר ואף מצוה ליטול מהם ריבית.
חשוב לציין, שלצערנו הרב רוב עם-ישראל בימינו הם או בגדר גויים, שהרי כל מחללי-שבת-בפרהסיה הם בגדר גויים; או בגדר מינים ואפיקורוסים, שהרי הדתיים האורתודוקסים נוהים באופן כמעט מוחלט אחרי דת המינות האורתודוקסית, ומחללים-שם-שמים ביד רמה.
ואפילו אם נדייק ונאמר שדינם של רוב הדתיים האורתודוקסים הוא בגדר של "צאצאי המינים", עדיין דינם הוא כדין המינים לכל דבר ועניין, למעט שאין ממהרין להרגן (ראו: 'כל המינים כרגע יאבדו'); ואפילו אם דינם אינו כדין המינים לכל דבר, ברור שאין דינם כדין "אחיך", ורק למי שהוא בגדר "אחיך" אסור להלוות בריבית. ובעניין זה ראו הלכות מלווה ולווה (ה, א), ואף ניתן לדייק ממה שנאמר שם: "'לְאָחִיךָ' אסור ולשאר העולם מותר, ומצות עשה להשיך לגוי" וכו', שיש שלושה גדרים בריבית: 'לְאָחִיךָ' – אסור; למי שאינו בגדר אחיך, כגון צאצאי המינים – מותר; ולמי שהוא גוי או שהוא בגדר גוי (מחלל-שבת בפרהסיה) – מצוה להשיך. אגב, ביחס להנאה מריבית בבורסה מדובר בהשקעה ולא בהלוואה, ועל-כל-פנים שומר נפשו ירחק.
"לֹא תַשִּׁיךְ לְאָחִיךָ נֶשֶׁךְ כֶּסֶף נֶשֶׁךְ אֹכֶל נֶשֶׁךְ כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יִשָּׁךְ, לַנָּכְרִי תַשִּׁיךְ וּלְאָחִיךָ לֹא תַשִּׁיךְ לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְיָ אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ" (דב' כג, כ–כא).