שלום אדיר ואחרים,
מה הכוונה של הרמב"ם באיגרת: "דע כי לא חיברתי את החיבור הזה כדי להיות גדול בישראל על ידו או כדי שיצאו לי שם בעולם, עד כי יחרה לי על התנגדות למטרה שלשמה חיברתי אותו, ושהדי במרומים, בעבור עצמי כדי להיפנות מהחקירה והחיפוש אחרי (ההלכות) הדרושות (בכל פעם), ולמען עת הזקנה ולשם ה' יתברך..."
הרי הוא כותב במפורש בהקדמה למשנה תורה:
(לט) ובזמן הזה תקפו צרות יתירות ודחקה שעה את הכל, ואבדה חכמת חכמינו ובינת נבונינו נסתתרה. לפיכך אותן הפירושין והתשובות וההלכות שחִברו הגאונים, וראו שהם דברים מבוארים – נתקשו בימינו, ואין מבין עניניהם כראוי אלא מעט במספר. ואין צריך לומר התלמוד עצמו הבבלי והירושלמי, וספרא וספרי והתוספתות, שהן צריכין דעת רחבה ונפש חכמה וזמן ארוך. ואחר כך יודע מהם הדרך הנכוחה בדברים האסורים והמותרים, ושאר דיני התורה היאך היא.
(מ) ומפני זה נערתי חצני, אני משה ברבי מיימון הספרדי, ונשענתי על הצור ברוך הוא, ובינותי בכל אֵלו הספרים, וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אֵלו החיבורין בענין האסור והמותר, והטמא והטהור, עם שאר דיני התורה, כולן בלשון ברורה ודרך קצרה, עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכל בלא קושיא ולא פירוק. לא זה אומר בכה וזה אומר בכה, אלא דברים ברורים, קרובים נכונים, על פי המשפט אשר יתבאר מכל אלו החיבורין והפירושין הנמצאים מימות רבינו הקדוש ועד עכשיו.
(מא) עד שיהיו כל הדינים גלוים לקטן ולגדול, בדין כל מצוה ומצוה, ובדין כל הדברים שתיקנו חכמים ונביאים. כללו של דבר: כדי שלא יהא אדם צריך לחיבור אחר בעולם בדין מדיני ישראל, אלא יהא חיבור זה מְקַבֵּץ לתורה שבעל פה כולה, עם התקנות והמנהגות והגזירות שנעשו מימות משה רבינו ועד חיבור התלמוד, וכמו שפירשו לנו הגאונים בכל חיבוריהן שחיברו אחר התלמוד. לפיכך קראתי שם חיבור זה "משנה תורה", לפי שאדם קורא בתורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה ויודע ממנוז תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם.
(מב) וראיתי לחלק חיבור זה הלכות הלכות בכל ענין וענין, ואחלק ההלכות לפרקים שבאותו ענין. וכל פרק ופרק אחלק אותו להלכות קטנות, כדי שיהיו סדורין על פה.
(מג) אלו ההלכות שבכל ענין וענין, יש מהם הלכות שהן משפטי מצוה אחת בלבד, והיא המצוה שיש בה דברי קבלה הרבה והיא ענין בפני עצמו. ויש מהם הלכות שהן כוללין משפטי מצוות הרבה, אם יהיו אותן המצוות כולם בענין אחד. מפני שחילוק חיבור זה לפי הענינים, לא לפי מנין המצות, כמו שיתבאר לקורא בו.
דבריו באיגרת הם דברי ענווה, ואף הם אמת כי גם זו הייתה כוונת רבנו.
ודברי מוסר וענווה בדרך כלל אינם מדויקים, אך נועדו לבטא רחשי לב עמוקים.
מעין דברי דוד המלך באמרו: "וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ חֶרְפַּת אָדָם וּבְזוּי עָם" (תה' כב, ז) -- וכי יעלה על הדעת שדוד מלך ישראל ע"ה, משיח ה' צבאות, שזכה למלוכה לו ולזרעו לזרע זרעו עד סוף כל הדורות, אכן הינו תולעת ולא איש חרפת אדם ובזוי עם?
או מעין דברי אברהם אבינו ע"ה עמודו של עולם: "וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר" (בר' יח, כז).
שלום,
תודה על המענה.
אבל למה הוא כותב: "ושהדי במרומים, בעבור עצמי כדי להיפנות מהחקירה והחיפוש אחרי (ההלכות) הדרושות (בכל פעם), ולמען עת הזקנה"
לעומת - "עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכל... עד שיהיו כל הדינים גלוים לקטן ולגדול..."
כוונת רבנו באיגרת שהוא פעל את פעולתו האדירה בחיבור משנה תורה לשם שמים.
ולא לשם טובות הנאה או לשם כבוד פרסום ושררה וכיו"ב.
להבא, כדאי לך להשתמש במהדורת התרגום של קאפח, היא מדויקת יותר לדעתי.
שלום חןחן (מציע שתשנה את שמך),
באיזו מהדורה אתה מעיין? חשוב מאד.